UN VECHI OBICEI DIN MITOLOGIA
POPULARĂ
DE PURIFICARE A SPAȚIULUI
SĂTESC LA TOCILENI,
PE PRAGUL DE TRECERE DINTRE ANI
STELIANA BĂLTUȚĂ
O invitație
primită pe 2 ianuarie 2018 în satul Tocileni, comuna Stăuceni, județul Botoșani,
de la familia de cunoscuți meșteri și desăvârșite gazde GEORGETA și DUMITRU
SILION, ne-a oferit prilejul de a fi prezenți la desfășurarea unui moment
ritualic popular, care păstrează adânci rădăcini în ancestralitate.
Fără a fi
„regizat”, alaiul de urători care se formează în fiecare an, a fost „tocmit” în
acest an de ALEXANDRU IFTIMIE în calitate de „calfă” și alcătuit din flăcăi
(„băitani”) ai satului (care altădată trebuiau „să aibă armata făcută”),
îmbrăcați în costume de căiuți, capre, mascați. Ei au mers cu uratul prin
gospodăriile sătenilor, din seara de „Sfântul Vasile” (31 decembrie), până pe 2
ianuarie.
Obiceiurile
magice ale satelor au trecut prin timp, păstrându-se până azi ca tradiție
populară, precizând însă, că în unele locuri chiar dacă nu se mai practică, se
mai păstrează doar reminiscențe ale acestor manifestări. Nu trebuie uitat că
ritualurile la care ne referim fac parte din spiritualitatea civilizației
românești, spiritualitate care ne vine ca un fir, din adâncurile dăinuirii
noastre. Așa cum confirmă cercetările etnografice și folclorice, vechile
obiceiuri rurale, alături de dans, port, limbă, artă populară și credință, sunt
repere identitare ale poporului.
Plecând de la
această constatare, urmărind continuarea tradiției cu pierderile în timp ale
unor elemente specifice, dar și completările nou apărute. Chiar dacă evoluția
umană duce către modernism, faptul că rădăcinile culturii populare nu s-au
pierdut în totalitate, e un semn că vechile obiceiuri încă se păstrează, și
mlădițele tinere prind viață în mai multe locuri ale României.
Așa cum am
precizat anterior, prezența la Tocileni în 2 ianuarie 2018, ne-a oferit
posibilitatea să urmărim în această zi, un vechi moment mitologic, ce nu s-a
pierdut. Momentul care s-a desfășurat numit „paradă” este de fapt o manifestare
de trecere a pragului de la ANUL VECHI la ANUL NOU și purificarea spațiului
sătesc, prin aruncarea simbolică a duhurilor și spiritelor rele, în focul sacru.
Ritualul acesta se petrece după ce alaiul cuprinzând jocurile de mascați, de
capre, de căiuți încheie uratul pe 2 ianuarie, când până la amiază sunt urate
ultimele case, în apropierea cărora este amenajată o arie largă pentru
aprinderea focului. Deschizând o paranteză și făcând o paralelă, în zona
etnografică Bistrița, „se aprind focurile pe dealuri, să alunge spiritele
rele”, pe 23 aprilie, chiar de „Sfântul Gheorghe”, când în calendarul popular
se deschide anul agrar.
La
Tocileni, în mijlocul zilei de 2 ianuarie (care se păstrează în fiecare an),
întregul alai s-a oprit în apropierea centrului satului, unde într-un spațiu
liber, era pregătită o claie de paie și stuf.
La
întrebarea pe care am adresat-o persoanelor în vârstă ale satului, referitoare
la semnificația acestui ritual, răspunsul a fost că așa se păstrează din
bătrâni, și că așa este obiceiul. Pentru mine a fost clar că semnificația
acestui moment s-a pierdut cu vreo două generații în urmă, și asta pentru că știm
că nici un ritual magic al satului, nu era făcut la întâmplare, sau fără vreo
explicație.
Jocurile de
căiuți, capre, mascați, uratul cu plugul, plugușorul, semănatul, se referă la
cele 2 ocupații principale ale românilor, agricultura și păstoritul. Pentru a
avea un an îmbelșugat (mănos), Anul Nou trebuia să înceapă ferit de duhurile
rele, de energiile negative, deci purificat.
Trecând
prin toate gospodăriile sătenilor cu alaiul, mascații numiți „huhani” la
Tocileni, preiau asupra lor tot ce este malefic, ei fiind protejați de măștile și
costumele pe care le poartă. Însoțind alaiul, mascații sunt cei care atrag răul
asupra lor, protejând caii, care vor lucra câmpul și caprele ca simbol al
fertilității.
Împlinindu-și
misiunea în noaptea și în ziua de „Sfântul Vasile” (care în credința ortodoxă
este apărător împotriva bolilor), alaiul se îndreaptă pe 2 ianuarie, în locul
unde toată comunitatea sătească așteaptă aprinderea focului.
Căiuții
sunt primii care încep să joace în cerc, în jurul clăii neaprinse, pentru a
delimita și a închide spațiul, ca duhurile rele să nu scape. Apoi, unul dintre
mascați, cu o mătură la brâu aprinde focul la baza clăii, apoi urcă spre vârf,
în timp ce căiuții cu zgardă de clopoței și cu „șuierători” făcând zgomote,
continuă jocul în cerc, după care intră mascații și caprele. Când flăcările
încep să crească, să urce, mascații se dezbracă și aruncă în focul purificator,
măștile și costumele (din pânză și cordele colorate), pe care le-au avut ca
pavăză și scut. Același lucru l-a făcut și jucătorul de capră mare, dar,
păstrând capra pentru anul viitor.
Când focul
care arde ajungând până la înălțimea de 4 metri, începe treptat să scadă, cei
care au fost purtătorii de costume, măști și de capră, sar în foc, presându-l
cu picioarele, pentru a se purifica și ei. În timpul ultimelor pâlpâiri ale
focului, tinerii încing o horă.
Precizăm că
alaiul trebuie să cuprindă 25 de flăcăi, dar în acest an, „calfa” a integrat și
copii, deși în vechime acest lucru nu se obișnuia, însă în noul context,
trebuie văzută partea bună a acestei schimbări, întrucât acest moment mitologic
al satului, este păstrat și dus mai departe de generația mai mică.
Subliniez
apreciativ faptul că, la acest moment de sărbătoare a satului, la desfășurarea
acestui ritual, a fost prezent și viceprimarul COSMIN IULIAN EPURAȘ, care în
mandatul domniei sale de primar, a avut ca preocupare și grija pentru
construirea, amenajarea expozițională și sfințirea Casei Memoriale a
regretatului PATRIARH TEOCTIST (născut în Tocileni), casă care a fost introdusă
în circuitul turistic.
Putem
concluziona că Tocileni este o așezare de adevărați gospodari, păstrători și
iubitori ai vechilor tradiții moștenite, și creatori de frumos, la fel ca și
comuna Stăuceni, din care satul Tocileni face parte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu