marți, 17 decembrie 2013

Interviu cu doamna profesor Eufrosina Costeschi la varsta de 91 de ani- Botosani

Prof Eufrosina Costeschi n. 03-09-1918
Tata comerciant şi mama : casnică
A avut 3 fraţi şi o soră.
A făcut şcoala primară în Botoşani la şcoala nr. 2 de pe strada Dragoş Vodă.
Studii: În perioada 1942-1947, a urmat cursurile la Universitatea A. I. Cuza, Facultatea de Filologie, Sectia franceză principal şi română secundar
Prima repartiţie , ca profesor de română şi la o clasă franceză a fost în 1947-1948 la Liceul Comercial Botoşani, care era situat lângă Biserica Armeană. Între anii 1948-1950, a fost profesoară la Şcoala nr. 2 de pe strada Dragoş Vodă.
În anul 1950, a fost numită ca profesor de română la Şcoala Medie Tehnică de Drumuri şi Poduri, ce aparţinea Ministerului de Construcţii, fiind prima şcoală medie tehnică, înfiinţată pe acest profil..Această şcoală avea sediul la Liceul A.T. Laurian, etajul II şi a funcţionat între anii 1949-1955 În anul 1955 s-a desfiinţat din lipsă de spaţiu. În anul 1951, a fost numită director adjunct al şcolii până în 1955. În anul 1955-1956, a fost profesor la şcoala nr. 5, de lăngă gară Între anii 1956-1962- a fost profesor la şcoala nr. 3, de lăngă Biserica Sf. Spiridon.
În perioada 1962-1964, a fost profesor de română la Liceul M. Eminescu şi Şcoala de Muzică
Din anul 1964-1973, a fost profesor de limba franceză la Liceul Laurian
În anul 1973, s-a pensionat.


Am întrebat-o pe d-ra profesor despre satisfacţia profesională. Dumneaei mi-a răpuns:
,,Fostul meu elev, Mihai Mălaimare, în calitate de vicepresedinte al Organizatiei Judetene PSD - Botosani, ca parlamentar PSD şi preşedinte al Departamentului pentru cultură, culte, învatamânt,ştiinţă, pe data de 29 noiembrie 2001 şi dl primar Florin Egner, în semn de respect pentru activitatea noastră de dascăli mie şi doamnei Carmen Simionescu şi dlui profesor Aurel Dorcu, ne-a acordat titlu Cetăţean de Onoare al municipiului Botoşani
H.V. Ce înseamnă pentru dumneavoastră titlul de cetăţean de onoare al oraşului Botoşani?
Profesor Costeschi,, mi s-a oferit în anul 2001, titlul de Cetăţean de Onoare al oraşului Botoşani, care înseamnă pentru mine preţuire şi recunoştinţă şi le mulţumesc celor care nu au uitat de mine”




Unul din foştii elevi a declarat: 

,, Un om care s-a dăruit total pentru elevi”

,, A fost mamă spirituală” alt fost elev: ,, Timpul ni-l oferea nouă elevilor, nu i-a mai rămas timp să-şi întemieze o familie”
Am rugat-o pe doamna profesor să-mi spună căteva cuvinte despre domnia sa:
Prof Costeschi ,, Nu am avut viaţă personală, toată dragostea de pedagog am oferit-o copiilor ( elevi atunci), dovadă că acum la vârsta de 91 de ani mă vizitează mulţi din foştii elevi, precum se vede din fotografie. 

M-am implicat în viaţa educaţională a elevilor mei cu multă dăruire”

,,In această casă unde locuiesc de când m-am născut, aici pe strada Armeană, în această casă cu peretii groşi unde iarna tine rece, foşti mei elevi ştiind că am nevoie de o sumă mare de bani pentru terminarea instalaţiei de gaz necesară încălzirii casei, s-au oferit să-mi împrumute. 
                                    Foştii mei elevi la mine acasă.            
             Fotografie în 1988. În fotografie intâlnire cu foşti 
            elevi al Şcolii Tehnice de Drumuri promoţia 1952

Dintre aceştia au fost:
domnul Mihai Boicu, dl Paul Artimon, dl Dumitru Panait, dna Gabi Stoicescu şi 
dl Mihai Ionescu. 

La următoarea întâlnire care are loc anual, ultima sâmbătă din luna iunie, am avut emoţia de-a mă vizita foştii mei elevi şi la dorinţa mea de-a restitui suma împrumutată, s-au exprimat că ,,o mamă spirituală merită sprijinul moral şi material de la copiii ei spirituali". Gest, care îmi dă prilejul să-mi exprim recunoştiinţa şi să le mulţumesc public. Fiecare dintre foştii mei elevi merită această recunoştiinţă, deoarece eu sunt aceea care prin comunicarea lor mă fac să nu mă simt singură şi izolată. 
Le multumesc mult!"
Centru vechi in 1931 unde erau magazinele
fratilor Costeschi
MAGAZIN UNIVERSAL,
GALANTERIE, CONFECŢII -
PROPRIETARI ,, FRAŢII COSTESCHI"


Am rugat-o pe d-ra profesor Eufrosina Costeschi să-mi spună căteva cuvinte despre acest magazin
Dra E.Costeschi:
,,Tatăl meu, armean, a venit în oraşul Botoşani în anul 1917. La început a fost ucenic la un magazin, apoi şi-a deschis propriul lui magazin. Pe data de 10 mai ,, Ziua Regelul" în acest magazin se organiza expoziţii anuale, unde erau prezentate rochii şi accesorii de lux. Acestea erau aduse de peste graniţă. Clientela magazinului erau din aceia care îşi permiteau să cumpere articole de lux. Cu toate aceste la acest magazin se mai vindea produse pe datorii. Datornicii erau înregistraţi într-un registru".





Întâlnire la 57 de ani de la terminarea şcolii

D-ra profesor E. Costeschi: 

,,Ziua de 27 iunie-2009, mi-a adus emoţii deosebite nu numai pentru că mi-am revăzut foştii elevi, dar şi pentru că am trăit clipe pe care nici un condei nu le poate exprima" , .. Sper să fie ,, va un ar urma" ca să pot reînvia momente de neuitat din anii 1950-1955" 
Le mulţumesc tuturor!





Biblioteca Jude­ţeană „Mihai Emi­nescu” din Botoşani pe data de 25 mai-2009, a organizat expoziţia „Şcoa­la românească în epoca modernă şi contem­po­rană. Contribuţii ale das­călilor botoşe­neni”. Cu acest prilej s-a inau­gu­rat galeria profesorilor de seamă din Botoşani din care face parte şi profesoara Eufrosina Aneta Costeschi, profesoara Carmen Simionescu, profesorul Aurel Dorcu.
dl Conţac a declarat:
,,În clasele I-IV, l-am avut ca învăţător pe distinsul şi regretatul domn Micu Gheorghe. Apoi, în clasele V-VII, am beneficiat de învăţătura celor mai distinşi profesori, Eufrosina Costeschi şi Aurel Dorcu, pe care-i salut cu tot respectul de care sunt în stare şi le doresc bătrâneţe uşoară."
interviu si articol publicat Viorica Hrustovici pe data de 25/06/2009
pe blogul emancipareafemeii.blogspot.com

4 comentarii:

  1. Ce mult mă bucură și îmi trezește nostalgii acest material! Și noi, surorile Mariana șiTeodora Dănilă ma fost elevele distinsei d-re profesoare Costeschi. Eu doar 1 an, sora mea, Mariana (Brăescu acum) 4 ani și afost foarte apropiată de d-ra Costeschi. sora mea locuiește cau mai mult în Franța și nu de mult m-a întrebat dacă mai știu ceva de d-ra Costeschi. Îi trimit imediat materialul.Dacă e posibil, transmiteți d-rei profesoare că nu a uitat-o o purtăm în suflet și îi dorim multă sănătate. Cum ar putea sora mea să ia legătura cu dumneaei? O adresă de mail, un telefon? Vă mulțumesc mult pentru acest articol, ne faceți o mare bucurie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numarul de telefon al domnisoarei Costeschi este: 0231516527, iar ziua dumneaiei de nastere este pe 3 septembrie!

      Ștergere
    2. Imi cer scuze ca nu v-am raspuns pana acum/ O sa sun si cand voi avea informatii despre ea va scriu pe aceasta pagina. Pana atunci sa auzim numai de bine!

      Ștergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere