,,Noul
volum de versuri al doamnei Maria Panciuc- Bucătaru este, cel puţin după
convingerile ce mi le-am creat cititindu-l, un poem al vieţii în care micile
accidente nu sunt omise, iar geana Amurgului nu devine o ameniţare. În
orizontul cotidianului, repetat ani şi ani, au loc întâmpări obişnuite al căror
miez poate fi de o nemăsurată importanţă, ori evenimente care să ne cutremure
sau să nască în noi energii nebănuite, aşa cum şi dragostea pentru apropiaţi
poate cunoaşte combustii care să ne facă puternici, neînvinşi.
Natura însufleţeşte totul şi primăvara sufletului este
înaripată:
,, Îmi
frumoasa primăvară
Îmi las
sufletul să zboare
Pomii-şi
slobozesc podoaba
Merii iarăşi
sunt în floare”(autoarea)
Ca şi îi poeziile publicate în volumele anterioare, autoarea
este preocupată de realităţile vieţii imediate, discursul său liric incluzând
sentimentele nutrite pentru personalităţi proeminente ( Tribunul, Paula Iacob,
Miţura Arghezii), patriotismul exprimat în legătură cu Ţara, Neamul şi eroii
care s-au jertfit pentru cauze nobile, tragedia de la Clubul Colectiv, psihoza
creată de coloanele de imigranţi asiatici. Sufletul său vibrează în clipele
solemne când evocă fapte, oameni, evenimente.
Bucuria ,,
întoarcerii în timp” ocupă însă un loc prioritar în această poezie a
Amurgului ce nu implică nicio asociere cu şirul anilor de viaţă. Crezul său se
găseşte printre versurile scrise cu cerneala izvorâtă din experienţa anilor
trăiţi:
,, Iubirile
se-ascund de tine
Cine ştie,
poate râd,
Când pe faţa
ta senină
Zilnic
apare-un rid.
Doamna Maria Panciuc –Bucătaru făcându-şi drum spre
cititori cu volumul ,, În amurg”, le transmite întreaga căldură sufletească
generată de dragostea de viaţă şi de poezie, cu credinţa că prin aceasta se
apropie mai mult de cei care o preţuiesc şi o stimează.
( prof Dumitru Ivan)
,,E lesne de înţeles că la sfârşitul vieţii, îţi apar
multe lucruri cărora nu le-ai descifrat înţelesul. Recunosc cu mâna pe suflet
că am uzat foarte mult de expresia ,, amurg”, care sună atât de literar şi
poetic mai ales, dar o clipă nu m-am gândit la altceva decât la schimbarea
vizuală în activitatea mea. Sfârşitul poeziei pe care în multe volume am
lăsat-o să umble supărător de liberă şi sentimentală şi punctarea altei forme,
altei modalităţi de exprimare. Deşi volumul se cheamă ,, În amurg”, poemele,
poeziile tratează evenimente, fapte în plină desfăşurare, fără nicio aluzie că
unele ar fi pe sfârşite. Fîcând un gest mai răutăcios, aş spune că ar fi bine
să fie aşa!!! Dar nu e!!( autoarea)
Apariţia romanului ,, Păgânul” nu este altceva decât continuarea radiografierii societăţii, de aceasta în satele româneşti, ascunse parcă de lumea civilizaţiei, de bucuriile vieţii, de o viaţă normală şi firească. Scriitoarea şi-a mutat toată puterea creatoare pe sufletele oamenilor, pe suferinţele lor, pe neputinţele la care sunt supuşi să poată trăi.
Un alt volum roman apărut la Editura
,,Quadrat” 2016, este PĂGÂNUL
autor Maria Panciuc Bucătaru
Pe urmele unor destine.
Încă de la primele pagini ale
lucrării de faţă- noul roman al scriitoarei Maria Panciuc Bucătaru, vom
recunoaşte mediul social abordat şi anterior, de data aceasta ,,Păgânul"
reflectând nota de realitate din mediul rural românesc, în care personajele
trăiesc şi acţionează. .
Cititorul, invitat să descopere frământările
oamenilor din această zonă, îşi va
focaliza atenţia pe întâmplări şi evoluţii dintr-un sat, unul dintre acelea
unde oamenii tind să-şi ascundă amărăciunile de ochiul lumii, în speranţa că
numai astfel îşi apără onoarea şi demnitatea, disocierea indivizilor provocând
crearea unei compoziţii sociale în care faptele reflectă diversităţi obiective-
vârstă, capacitate de a conduce o
familie, putere de a judeca şi îndrăzneala de a acuza sau a acţiona Violenţa, extinsă de la
relaţiile dintre tineri şi până la celula de bază- familia, în care soţiile
sunt victime ale unor parteneri ce le distrug moral, viaţa astfel trăită
neîngăduindu-le curaj de a mai aspira către cotele unui normal cât de cât
acceptabil, constituie o realitate uşor de identificat, în multe cazuri. Din asemenea asocieri, fireşte rezultă
descendenţi în faţa cărora fiinţează în permanenţă pericolul de a fi striviţi
de mediu, nebeneficiind, practic, de sprijinul celor care ar trebui să-şi
îndeplinească obligaţia de a-i ocroti.
Evident, aceste cazuri ce
reprezintă ,, cicatrici” pe faţa societăţii contemporane îşi etalează
rezultatele pe fondul unei libertăţi greşit înţelese sau a unor neajunsuri
existente încă în angrenajul unor insuficient de receptiv al instituţiilor
menite să supravegheze dezvoltarea armonioasă a copiilor- viitorii cetăţeni.
,, Nimic din ceea ce cuprinde romanul ,,Păgânul”
nu este fabulaţie. Am pornit de la o întâmplare adevărată şi tot atât de
adevărate sunt cele ce urmăresc pe acel băiat lovit de mama lui, cu bucata de
lemn, pentru a-şi descărca amarul Orbiţi de nedreptăţile făcute, lipsiţi de afecţiune , de dragoste sunt toţi. Copiii care aşteaptă
dragostea părintească nu au de unde să o primească, pentru că ei, părinţii, la
rândul lor sunt sărăciţi şi pustiiţi sufleteşte. Ilarie se juca, în nevinovăţia
lui, bucuros că mama sa îl lasă liber. Colegul lui ,, Tăciune”
( după poreclă),
e mulţumit că părinţii lui se bat, aceasta presupunând pentru el o libertate de
câteva zile. Pe o fetiţă, Cecilia, nu o întreabă nimeni ce-i cu ea, căci mama,
o altă victimă a socirtăţii, se retrag, apoi dispare din aşa-zisă familie, unde
suportase toate umilinţele posibile.
Chiar dacă în copii apar tendinţe sănătoase, să meargă la şcoală, să picteze, să cânte, să fie pregătiţi conform înzestrării şi dorinţelor ce le au, acestea sunt anhilate prin comportamentul unor părinţi, la rândul lor la fel de nefericiţi ca şi copiii.” (autoarea)
Chiar dacă în copii apar tendinţe sănătoase, să meargă la şcoală, să picteze, să cânte, să fie pregătiţi conform înzestrării şi dorinţelor ce le au, acestea sunt anhilate prin comportamentul unor părinţi, la rândul lor la fel de nefericiţi ca şi copiii.” (autoarea)
Apariţia romanului ,, Păgânul” nu este altceva decât continuarea radiografierii societăţii, de aceasta în satele româneşti, ascunse parcă de lumea civilizaţiei, de bucuriile vieţii, de o viaţă normală şi firească. Scriitoarea şi-a mutat toată puterea creatoare pe sufletele oamenilor, pe suferinţele lor, pe neputinţele la care sunt supuşi să poată trăi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu