Un nou muzeu pe harta zonei Botoşani
Clădirea principală a Muzeului din Flămânzi |
Documentele istorice integrate în expunere de muzeograful
Gheorghe Nistor, ne spun că prima atestare documentară a Flămânziului, datează
din 4 septembrie 1605.
Domnitorul Ieremia Movilă proprietar al moşiei Flămânzi,
dă boierului Luca Stroici moşia el stăpânind
în acelaşi timp moşia Manoleasa. Luca Stroici, la rândul său, donează
moşia Flămânzi Mănăstirii Dragomirna, boierul Luca Stroici, fiind unul dintre
ctitorii aşezământului monahal, alături de fratele său vistiernicul Simion
Stroici, de Mitropolitul Anastasie Crimca şi de Miron Barnovschi.Moşia Flămânzi a stat în proprietatea Mănăstirii
Dragomirna 2 secole.
Documentele expuse în Muzeu, conturează explicit istoria
aşezării Flămânzi, cuprinzând şi anul răscoalei din 1907.
La Flămânzi, în anul 1981, o lipsă de atenţie şi grijă
pentru Muzeul de la acea vreme, a dus la mistuirea de către flăcări a unui
conac, având o istorie veche. Clădirea adăpostea un patrimoniu referitor la
aşezare, la răscoala din 1907, copii după documente de arhivă, lucrări de
sculptură, îmbrăcăminte populară a sătenilor, era o expoziţie care atrăgea
vizitatorii. Timpul a trecut şi clădirea a dispărut treptat definitiv. În anii care au urmat, Scoala, Casa de Cultură, Biblioteca, au susţinut în continuare, viaţa spirituală a localităţii.
O altă clădire care merita atenţie, a fost special construită şi a avut ca
utilitate, sediul Băncii ,, Triumful” de
la 1910, care ulterior a devenit sediu al Căminului Cultural, al Primăriei şi
în final sediul Ocolului Silvic, care s-a mutat într-un spaţiu nou de sub poala
pădurii.
Astfel, clădirea fostei Bănci ,, Triumful”, cu o arhitectură aparte,
cu o anexă construită din piatră, cu o curte mare şi cu un atelier de potcovărie, a rămas în
părăsire. Aşa a venit momentul când Administraţia locală, sub conducerea
primarului Constantin Pitorac, a luat iniţiativa întocmirii unui proiect pe
fonduri europene, pe care l-a şi câştigat, pentru restaurarea obiectivului
arhitectonic, cu valoare de patrimoniu pentru viitorul Muzeu. Apoi,
Administraţia locală condusă de primarul Dan Oloeriu a preluat şi a continuat
reabilitarea spaţiului ( prin programul Regio) şi amenajarea expoziţională a ,,
Muzeului Ţăranului din Flămânzi”
Intrarea în Clădirea Anexă a Muzeului din Flămânzi |
La 15 iunie 2015 am participat la stabilirea tematicii
expoziţionale. Primul solicitat pentru amenajarea muzeală a fost arhitect Mihai
Mihăilescu, autorul proiectului mobilierului de expunere ( vitrine, podiumuri)
care să pună în valoare piesele din casele tradiţionale.
Având o suprafaţă
expoziţională de peste 500 m pătraţi, tematica unitară din cele 2 clădiri
cuprindea istoria aşezării Flămânzi în documente, anul 1907 reprezentat în
artă(lucrări din ghips patinat ale sculptorului Gavril Covalschi şi printări după
lucrările pictorului Octav Băncilă, Ştefan Luchian), în 2 săli ale Muzeului.
Conac incendiat -Pictor Ştefan Luchian |
Sala a 3-a
conturează prin reconstituire, spaţiul de locuire. Din structura casei săteşti
cu 2 încăperi, tinda la mijloc, am ales ca să amenajez camera numită neîncălzită,
care nu avea sobă şi care se mai numea
,, casa cea mare” camera de sărbătoare ,,
camera de curat”.Aici în expunere sunt piese diverse, începând cu anul 1910 şi
până prin 1970. Şi asta pentru că aşezarea s-a modernizat foarte rapid, şi greu
am găsit obiecte din satul de altădată. Mai mult încă, s-a simţit influenţa
târgurilor apropiate Botoşani, Suliţa, Frumuşica, ducând la schimbarea
interioarelor de locuinţă.
Sala cea mare cu un frumos balcon traforat, ilustrază ca
ocupaţie agricultura, de unde a pornit şi flacăra răscoalei.
Podiumul central grupează manechine cu unelte pentru
lucrul câmpului, în jurul unui car.
Clădirea principală are şi o sală pentru
expuneri temporare.
|
Expoziţia continuă în Clădirea Anexă, care are o singură
sală mare cu podiumuri şi vitrine, unde sunt prezentate: industria casnică textilă ( cu unelte pentru tors, depănat, ţesut, dar şi imagini cu motive decorative de pe ştergare şi portul popular de sărbătoare);
pe alt podium expunerea continuă cu 2 obiceiuri de peste an: Crăciunul( copil cu steaua) şi Anul Nou cu mascaţi, capră, căiuţi, completată cu imaginile din vitrină după fotografii cu mascaţi şi grupuri de căiuţi.
sală mare cu podiumuri şi vitrine, unde sunt prezentate: industria casnică textilă ( cu unelte pentru tors, depănat, ţesut, dar şi imagini cu motive decorative de pe ştergare şi portul popular de sărbătoare);
pe alt podium expunerea continuă cu 2 obiceiuri de peste an: Crăciunul( copil cu steaua) şi Anul Nou cu mascaţi, capră, căiuţi, completată cu imaginile din vitrină după fotografii cu mascaţi şi grupuri de căiuţi.
obiceiuri ale
vieţii de familie (naştere, cu leagănul noului născut, nunta cu mire-mireasă şi
scena de nuntă pe un basorelief de ghips realizat de artista Céline Emilian,
născută la Paris în anul 1888);
înmormântarea este ilustrată printr-o masă de
pomenire cu 2 manechine şezând, având pe masă vase de ceramică, linguri de
lemn, ştergare pentru preot, şi în vitrină imagini după fotografii vechi,
păstrând ritualul ancestral al înmormântării cu sania, vara;
Expoziţia se încheie cu ultimul podium, pe care se află
vase de lemn cu diversă utilitate în gospodăria sătească, dar şi păstrătoare de
alimente, unele din ele: butoiul pentru vin, vasul pentru ţuică, putineul
pentru caşul sărat, coveţi pentru frământat pâinea, piuă pentru cereale, dar şi
pentru uz gospodăresc: ştiubei pentru zolit piese textile cu leşie, brai pentru
spălat. În 3 vitrine sunt expuse uneltele meşterului dogar.
Această expoziţie pot
spune că este unică prin felul de amenajare, prin exponate şi ea va
păstra peste timp imaginea vieţii tradiţionale săteşti a aşezării Flămânzi,
care continuă să se modernizeze, dar Muzeul va rămâne mereu trecând prin
vremuri, purtând titlu al Ţăranului din Flămânzi” .
Expoziţia realizată la Flămânzi este o reuşită, şi asta
pentru că întregul colectiv al Administraţiei Primăriei
de la fiecare compartiment, a înţeles necesarul mare de
dotări al unui Muzeu.
De apreciat este şi va rămâne peste timp,
administratorul Muzeului, Dana Ivasuc care, pe lângă rezolvarea problemelor
administrative, s-a implicat direct şi în completarea patrimoniului, cu multe piese de lemn care au fost restaurate în laboratorul Muzeului Judeţean Botoşani de către Epuraş Constantin dar şi cu piese de port popular şi ţesături şi chiar la
amenajare , ştiind să gestioneze bine, problemele Muzeului.
La fel vor rămâne în istoria amenajării Muzeului şi meşterii de la Atelierele de feronerie şi tâmplărie ale lui Andrei şi Constantin Băltuţă, care au răspuns la toate solicitările pentru ancorarea pieselor în Muzeu, pentru realizarea draperiilor, lucrând totul cu multă pricepere artistică.
La fel vor rămâne în istoria amenajării Muzeului şi meşterii de la Atelierele de feronerie şi tâmplărie ale lui Andrei şi Constantin Băltuţă, care au răspuns la toate solicitările pentru ancorarea pieselor în Muzeu, pentru realizarea draperiilor, lucrând totul cu multă pricepere artistică.
( Steliana Băltuţă, etnograf)
Felicitari tuturor organizatorilor. O realizare fabuloasa, laude celor implicati in aceasta realizare imensa, pentru orasul Botosani, pentru toata populatia Romaniei!
RăspundețiȘtergereMulţumesc mult!
Ștergere