Cărţile poştale ilustrate
ne indică trecerea timpului, este un mesager al cuvântului, un document de
epocă, prin acel carton simţim viaţa reală, de atunci, şi ne conduce să studiem
şi analiza trecutul. Studiul şi cercetarea cărţii poştale ne oferă satisfacţii
mari.
,,Cartofilia modernă are un rol
extrem de important în restituirea memoriei vizuale comunitare. Apariţia
şi dezvoltarea cărţii poştale ilustrate este strâns legată de călătorii şi în
special de turism. Oamenii, care umblau prin lume simţeau nevoia să exprime
bucuria faţă de rude pe unde au fost. Astăzi comunicăm rapid, trimiţând celor
dragi o ilustrată electronică. Internetul ne-a simplificat comunicarea, dar a
luat farmecul cărţilor poştale ilustrate.....de altădată cu diferite imagini.
Litografiile şi plicurile ilustrate au fost predecesoarele cărților poștale.
Primele cărţi poştale
americane au fost intitulate "private" - acestea au fost inventate de
John Charlton, care a transferat mai târziu drepturile de producţie (copyright)
lui H. Lipman. Primele cărţile poştale erau foarte simple, fără ilustraţii.
Primele cărţi poştale
"comerciale" au apărut în 1869 în Austria.
În 1870 Ungaria a acceptat
noul format şi a tipărit prima carte poştală - cu temă istorică - Războiul
Franco-German.
În 1872 va apărea prima carte
poştală tip "reclamă" în Anglia, în 1874 Germania va prelua producţia
de cărţi poştale iar în 1889 apar primele cărţi poştale în mai multe culori - cunoscute
drept "Heligoland". duse de Lipman aveau o bordură mică şi
inscripţia "Lipman's Postal Card".
În 1889 - 1890 apar în
Franţa primele cărţi poştale ilustrate cu turnul Eiffel - de aici încolo
popularitatea acestor mici comori va creşte nemăsurat.
În Statele Unite, în 1873,
apare prima carte poştală emisă cu ocazia unei expoziţii - Expoziţia
Industrială din Chicago (datată 1874). Statele Unite vor emite cărţi
poştale pre-timbrate în 1873. Doar Serviciul Postal al US - USPS - a avut acest
drept până în 1898 când vor începe şi firmele private producţia de asemenea
cărţi poştale. Spre deosebire de o scrisoare ( a cărei expediere costa 2 cenţi)
o carte poştală costa 1 cent. Toate cărţile poştale care nu erau tipărite de
USPS purtau inscriptia "Private Mailing Card"
Majoritatea cărţilor poştale
emise până în 1898 aveau spatele nedivizat (fără linie în mijloc) iar scrisul
nu a fost permis pe partea adresei până în 1 martie 1907. Mesajele erau scrise
pe faţă. Cărţile poştale cu spate divizat erau acum folosite în aproape
întreaga lume. Verso-ul era folosit acum pentru adresă şi mesaje iar faţa era
lăsată intactă, fără scris. Cele mai multe cărţi poştale erau tipărite în
Europa (cu predominanţă Germania).
Din păcate primul război mondial va stopa producţia Germaniei iar cărţile poştale americane şi englezeşti sunt de o calitate inferioară în această perioadă. Războiul, calitatea proastă a cărţilor poştale şi introducerea telefonului va duce la încheierea "perioadei de aur".
Din păcate primul război mondial va stopa producţia Germaniei iar cărţile poştale americane şi englezeşti sunt de o calitate inferioară în această perioadă. Războiul, calitatea proastă a cărţilor poştale şi introducerea telefonului va duce la încheierea "perioadei de aur".
La sfârşitul secolului XIX-lea, în 1899,
erau consemnaţi la nivel mondial cam 80 milioane de cartofili, iar în România
erau 90.000 de colecţionari.
” ne spune Sergiu Găbureac un mare pasionat cartofil.
Cartea poştală ca business a fost o
invenţie a librarilor şi a circulat între anii 1898-1907.
Istoria cărţii poştale începe in România
cu ,, Legea asupra cărţilor poştale aprobată prin Decretul 789/1873. Prima
carte poştală ilustrată necirculată a fost concepută şi realizată de poetul Al.
Macedonski în 1888. Mai târziu la 20-aug-1894, a fost emisă prima carte poştală
românească oficială, producţie de serie. A fost pusă în vânzare cu ocazia
inaugurării la Bucureşti a Expoziţiei Cooperatorilor Români. În 1895, librăria
lui Carol Muller din Bucureşti pune în vânzare cărţi poştale.
Din istoria cărţii poştale simplă
constatăm că au o vechime de 165 de ani. Primul care a propus a fost medicul
vienez Emanuel Herman. Atunci, au fost obiecţii din partea poştei imperiale
austriece, care considera că cartea poştală desfiinţa secretul corespondenţei.
Atunci, s-a adresat împăratului, căruia i-a argumentat că, nu poate fi vorba de
violarea corespondenţei, ci lumea va putea alege o altă variantă de comunicare.
Introducerea oficială a avut loc pe data de 15-oct-1848. Mai târziu, a apărut
cărţi poştale cu imagini-ce puteau fi şi un mijloc de promovare.
Primele
cărţi poştale ilustrate din România, au fost concepute şi realizate de Al.
Macedonski în anul 1888. În Botoşani, primele cărţi poştale au apărut după anul
1895, majoritatea fiind pe o hârtie şi imagine slab calitativ. Cu timpul, a
crescut calitatea imaginii şi a hârtiei. Motivul pentru care se practica acest
mod de corespondenţă deschisă, a fost că taxele poştale erau la jumătate faţă
de scrisorile în plic.
Cartea poştală prezintă o imagine, iar aceasta poate reprezenta un
document istoric, a unei clădiri din Botoşani, sau importanţa clădirii cum a
fost Primăria, Tribunalul sau casa unei personalităţi culturale botoşănene.
La
începutul secolului al-XX-lea, în Botoşani, erau 10 Tipografii şi multe
librării, care editau cărţi poştale illustrate. În colecţia Secţiei Arhivelor
se regăsesc vederi aparţinând unor Edituri şi librării din Botoşani ca de
exemplu: Editura Libr. ,,Eminescu” Botoşani, Edit. Libr. ,,Lumina şi S.
Davidescu”, Edit.Libr. ,,Segal şi Marcu”, Edit. Libr.,, Moderna”, A.M. Julius
şi altele. Cărţile poştale ilustrate, care au circulat la Botoşani sunt de la
Editura D. Stern, Bucureşti, Horovitz şi Depozitul Univesal Saraga, Bucureşti,
din Cluj şi Gherla.
Primul
fotograf care a realizat o imagine a Botoşaniului a fost Eduard Hubert.
Dr. Mariţanu, colecţionar, cartofil, Asociaţia Filatelică
Botoşani:
,,Cărţile poştale editate,
reconstituie o zonă urbană inclusiv oferă detalii arhitectonice. S-a vorbit despre apariţia C.P.I. în oraşul
Botoşani.
După informaţiile pe care le am adunat cu privire la istoria
cărţii poştale ilustrate, în calitate de cartofil, pot spune că în 1895, 1896,
după data circulaţiei, au fost puse în vânzare cărţi poştale, care nu au fost
editate în oraş.
Prin relaţiile pe care le aveau librarii cu străinătatea Germania, Lepzig,
Italia, le-au fost trimise cărţi poştale editate acolo, cu imagini din
Botoşani.
Se pare că
în anul 1888, a avut loc un incendiu, care a distrus centru vechi al oraşului
Botoşani. Ca urmare, au avut loc manifestări la nivel naţional şi pe plan
local, in scopul adunări de fonduri necesare reconstituirii centrului vechi.
Tot atunci în anul 1888, la o serbare în Grădina Vârnav, un fotograf, a pus în
vânzare –cartoane fotografice cu imagini din Botoşani, care îndeplineau
condiţiile unei cărţi poştale ilustrate. Pentru cartofili este important textul
şi data circulaţiei. Cei care cercetează istoria apariţiei cărţii poştale, ne
vor aduce mai multe informaţii în curând".
* ,,primele
ilustrate cu aspecte din oraşul Botoşani au apărut în ultimul deceniu din
secolul XIX, destul de probabil în jurul anului 1895 *
Ştefan Ciubotaru,
autorul „Monografiei oraşului Botoşani”, a fost şi posesorul unei impresionante
colecţii de cărţi poştale, fiindu-i astfel relativ uşor să studieze
începuturile cartofiliei la Botoşani (n. red.: cartofilia este o ramură de
colecţionare ce se ocupă cu strângerea, studierea, selecţionarea şi expunerea
după anumite criterii tematice, artistice sau ştiinţifice a cărţilor poştale
ilustrate).
Patru serii de
secol XIX
Din Monografia
semnată de Ştefan Ciubotaru aflăm că prima serie de cărţi poştale a fost una
destul de nefericită, caracterizată prin calitatea slabă a imaginii şi a
cartonajului foto. Mai mult ca sigur, ele nu fuseseră realizate de cunoscutul
Jean Bielig, ci de vreun alt fotograf local sau străin, cu scop mercantil.
Ilustratele erau alb negru, iar imaginea nu cuprindea toată suprafaţa
cartonului, având puţin loc pe margine pentru o eventuală corespondenţă. Pe
toate se afla înscrisul „Salutări din Botoşani”, iar pe verso, cu majuscule,
scria „CARTA POŞTALĂ”. În colecţia amintită se găsesc trei exemplare: Biserica
Uspenia, Moara Societăţii şi Mănăstirea Agafton. Dintre ele, una singură a
circulat. Dacă pe ştampila de plecare din Botoşani nu se distinge data, se vede
în schimb pe ştampila de sosire: „Yassy 4 jul 900” (4 iulie 1900).
A doua serie, cu
o imagine mai clară şi un carton mai bun, conţine 2 – 3 aspecte botoşănene
încadrate frumos de ornamente liniare şi florale. Ştefan Ciubotaru a avut în
colecţia sa două exemplare din această serie. Primul cuprinde trei vederi:
Strada Liceului „Laurian”, statuia Eminescu şi strada Marchian, iar al doilea
Strada Mare şi Strada Primăria. Pe verso scria „ROMANIA, CARTA POŞTALĂ”, de
această dată fiind vizibile şi ştampilele de expediţie: Botoşani, 24 martie
1899 şi Botoşani, iulie 1899.
A treia serie
apărută, ca şi primele, în alb – negru, are o imagine îmbunătăţită şi a fost
pusă în circulaţie de Editura Librăriei „Eminescu”. În cele trei ilustrate
cunoscute sunt imortalizate Calea Naţională (centrul), Şcoala Marchian cu
Biserica Sf. Dumitru şi casa Manole de pe Bulevardul Mihai Eminescu. Pe verso
au înscrisul „UNION POSTALE UNIVERSELLE, ROMANIA – CARTA POSTALA”.
O dată cu a patra
serie apărută la finele secolului XIX, sunt puse în circulaţie şi vederi în
culori, de calitate mediocră, apărute la Librăria şi Editura „A. M. Julius”.
Din această serie, Ştefan Ciubotaru a deţinut în colecţie Strada Mare Botoşani;
Strada Mare; Cazarma de Infanterie – Botoşani şi Grădina „Belvedere” (ultimele
două în culori).
Cărţile poştale
apărute într-un final de secol în care în Botoşani fiinţau nu mai puţin de 10
librării a făcut ca oraşul nostru să fie, în acele timpuri, printre primele în
Moldova în ceea ce priveşte cartofilia. Dacă din fiecare serie au fost editate
în jur de 200 de exemplare, putem vorbi de un total de 800 de cărţi poştale,
din care azi dacă mai sunt 50.
„Explozie” de
cărţi poştale în secolul XX
După 1900, numărul
ilustratelor a crescut simţitor, ajungând la aproximativ 250 de imagini, 182
dintre ele regăsindu-se în colecţia Ştefan Ciubotaru. Vederile începutului de
secol XX au fost editate la Bucureşti, Botoşani, Cluj şi Gherla, printre
subiectele ce i-au „tentat” pe fotografi figurând Calea Naţională, Bulevardul
Eminescu, liceele „Laurian” şi „Carmen Sylva”, unele biserici şi case
boiereşti, grădina publică (în peste 20 de ipostaze) şi două vederi generale.
Este păcat, aşa cum constată Ştefan Ciubotaru în monografia sa, că fotografii
n-au imortalizat pe carton şi alte obiective importante ale oraşului, unele
dintre ele dispărute. E vorba de Podul de piatră, Primăria veche, Teatrul
Petrache Cristea, Pompieria, Grădina de vară „Maria Petrino” din lipovenime, Baia
evreiască, Sinagoga mare, Teatrul şi Cinematograful „Popovici” şi „Sala
meseriaşilor”. Singurul fotograf din acea vreme care a pozat oraşul a fost
Eduard Huber, cel mai valoros, de altfel, din perioada interbelică, numele lui
găsindu-se pe vederile ce reprezintă frumoasele case Văsescu şi J. Ciolac,
precum şi Arcul de triumf ridicat în centrul oraşului în 1906, cu ocazia
manevrelor regale la care a participat Regele Carol
I.
Numeroase
edituri implicate
În „Istoricul
cartofiliei botoşănene”, publicat în „Forumul cultural”, colecţionarul Mihai
Cornaci „inventariază” tipografiile din Botoşani şi Dorohoi care au tipărit
cărţi poştale, la finele secolului XIX şi început de secol XX: Tipografia
„Saidman”, I.L. Bercovici, I. Reinhorn, David Segal, „Munca”, C. Schwartz,
„Lumina”, F. S. Davidescu, „Viitorul”, I. M. Blaustein, „Eminescu”,
Segal&Marcu, „Modernă”, A. M. Iulius. Existând o mare diversitate a
cărţilor poştale editate de tipografiile locale, dar şi a celor aduse de la
alte edituri cu renume din Regat, ele au început să fie foarte căutate, atât
pentru corespondenţă, cât şi pentru colecţii, fiind comercializate prin cele
două anticariate ale urbei.
Pledoarie
pentru colecţionari
În acelaşi
istoric, Mihai Cornaci face referire la nr. 31 al publicaţiei „Ziarul
ştiinţelor şi al călătoriilor” din 10 iulie 1935, în care botoşăneanul M. Baras
lansa îndemnul: „Colecţionaţi cărţi poştale ilustrate”. În articolul cu titlul
amintit, M. Baras puncta: „S-a dovedit până acum de sute şi chiar de mii de ori
folosul ştiinţific, educativ şi documentar al colecţionării de cărţi poştale. E
drept, se pot învăţa multe colecţionând mărci, dar mai multe colecţionând cărţi
poştale. Marca reprezintă o vedere minusculă, pe care trebuie s-o cercetezi cu
lupa pentru a descifra ceea ce reprezintă, pe când la o carte poştală ilustrată
vederea e mare, clară şi frumos executată”. Articolul a trezit un larg interes,
mulţi cititori entuziasmaţi cerând lămuriri la subiect. Practica a demonstrat, în
timp că majoritatea colecţionarilor au fost tentaţi să caute ilustrate cu
imagini din localitatea în care s-au născut, în primul rând.
Cunoscuţi
colecţionari botoşăneni
Perioada de după
al doilea război mondial până în anii ’70 a fost una de stagnare pentru
cartofilia botoşăneană, atât din cauza greutăţilor economice cât şi a
restricţiilor impuse de regimul politic. Rememorând perioada de retrezire la
viaţă a cartofiliei botoşănene, Mihai Cornaci face referire la prima expoziţie
de cărţi poştale editate pentru oraşul Botoşani, realizată de Ştefan Ciubotaru
în spaţiul manifestărilor culturale organizate în 1980 de Biblioteca Judeţeană
„Mihai Eminescu”. Impresionat de colecţia văzută, Mihai Cornaci a început să
achiziţioneze toate „vederile” cu imagini din Botoşani, realizând, la rândul
lui, un exponat cartofil sub titlul „Botoşani, oraşul meu drag”. Ulterior, o
preocupare specială pentru colecţionarea de cărţi poştale despre localităţile
judeţului nostru a manifestat Gheorghe Luţuc, care a realizat exponate
cartofile separate pentru oraşele Botoşani şi Dorohoi, ce au fost expuse nu
doar la Botoşani, ci şi în ţară.
De la
expoziţii la albume
Cu ocazia primei
expoziţii cartofile „Moldocart”, organizată la Botoşani în 1998, Gheorghe
Luţuc, Ştefan Nicolau şi Coriolan Chiricheş au editat primul album ilustrat
color „Botoşanii de altădată”. Un alt exponat cartofil extrem de valoros, în
care se regăsesc în jur de 200 de poziţii diferite, este deţinut de col. dr.
Gică Mariţanu. Organizată sub titlul „Botoşani – restituiri imagistice”,
colecţia sa cu imagini din Botoşani a constituit vârful de atenţie pentru
vizitatori dar, mai ales, pentru specialişti, în mai multe expoziţii
specializate din ţară. Alt nume de marcă al cartofiliei botoşănene este Ştefan
Nicolau, iniţiatorul şi sfătuitorul, împreună cu Mihai Urigiuc, a
cartofiliştilor botoşăneni. Exponatul de bază realizat de Ştefan Nicolau „Să
râdem cu cărţi poştale ilustrate” (probabil unicat la nivel naţional) a
impresionat plăcut publicul şi juriul în numeroase expoziţii locale şi în
ţară.
Actuala generaţie
de cartofilie botoşăneană îi are legitimaţi pe Coriolan Chiricheş, Nicolae
Iosub, Mihai Cornaci, Mihai Cimpoi, Andrei Mariţanu, Ioan Siminiciana, Alina
Chiricheş, Bogdan Cornaci, Viorica Hrustovici, Dumitru Bărdiţă, Gheorghe Bocan
şi Gheorghe Ciotină, toţi incluşi în circuitul naţional cu exponate competente.
„Nu de puţine
ori, jurii exigente au apreciat în mod pozitiv pasiunea şi strădania
cartofiliştilor botoşăneni, rodul muncii lor fiind segment al cartofiliei
româneşti, afirmată ca incontestabilă latură de documentare istorică pentru
prezent şi pentru generaţiile viitoare”, consideră Mihai Cornaci. (Carmen
Moraru, Monitorul de Botosani, Pagina de Remember)
Buna ziua!Sunt student la facultatea de istorie,am incercat sa va contactez dar nu am reusit prin intermediul adresei de google,sunteti amabila sa imi lasati o adresa de email sau o pagina de facebook prin care as putea sa va adresez anumite intrebari.(legate de articol ,desigur).
RăspundețiȘtergereviorica_hrustovici@yahoo.com
Ștergereva multumesc