Valenţele social-estetice ale naivităţii în artă
Mihai Păstrăguş-Iaşi-critic de artă, UAPR, Filiala Iaşi
Volumul
"Artişti Naivi Contemporani", editat prin grija Consiliului Judeţean
Botoşani, apărut în 2016, la Editura PIM Iaşi, având ca manager pe Cornelia Ciobanu şi coordonator pe Margareta Mihlache a valorificat inteligent şi cu multă acribie
materialul oferit de Salonul de pictură naivă organizat la Botoşani la care au
participat artişti din cele mai importante zone folclorice ale ţării cu creații
incontestabil valoroase pentru domeniul în cauză.
Prin
titlu, volumul provoacă la o succintă analiză, deopotrivă, în două direcţii:
spre artist ca subiect creator, spre domeniile de exprimare, dar şi spre
creaţia sa care poartă amprenta personalităţii artistului. Naivitatea,
implicată în cele două planuri defineşte o realitate artistică, însă în acelaşi
timp lasă a se înţelege că ar exista o barieră între acest gen de artă şi
celelalte din zona "normalităţii". Din punct de vedere estetic
lucrurile stau ceva mai nuanțat.. Naivitatea este o calitate simplă şi candidă
a artistului. care se opune funciar gândirii "elaborate", potrivit
unei logici artificioase generatoare de savantlâcuri, cum spuneau eroii lui Caragiale, vizând convenţionalul
Acest termen
a fost utlizat mai întâi de estetica europeană aproximativ din secolul
XVIII, termen utilizat şi de Im. Kant, mai ales în
preocupările epocii în definirea geniului. Marele filosof va înţelege
prin naivitate o explozie de sinceritate şi de omenie primară, de onestitate
opusă convenţionalismului creat de elite. Şi marele poet german Fr. Schiller se va referi la acest termen ca
la o natură în contrast cu arta elaborată artificial. El va afirma că adevăratul geniu est un om naiv.
Tema se va folosi frecvent în estetica
romantică a sec. XIX, de exemplu Alfred. de Musset îl va utiliza, în mod
special, împotriva teoreticienilor pedanţi. Deci, din context rezultă că cei definiţi ca naivi nu ar avea motive temeinice
să se considere frustraţi de atributul "modernităţii" şi nci să se
considere inferiori, doar ca studii, ori în artă nu prea contează studiile, ci
vocația, de aceea învățământul de aces tip se numește vocațional
Deşi
arta naivă a fost recunoscută abia în secolul XIX cu ocazia expoziţiei vameşului Rouseau, artă naivă a existat
dintotdeauna, din diferite cauze şi în mai multe straturi sociale, mai ales la
copiii începători sau vârstnici cu handicapuri fizic și psihice
şi, abia în ultimă instanţă, la
naivii rezultaţi din dificultăţi de adaptare la sistemul educativ-formativ, dar
cu totul din alte cauze şi în alte expresii.
Totuşi,
în linii esenţiale
rcunoaştem trăsăturile artei
naive printr- o serie de caracteristici: un colorit de cele mai multe ori violent şi crud, atipic
artei în general, de obici inundat de
lumină, o tendinţă exagerată de decorativism, o compoziţie aranjată aleatoriu, fără reguli ştiinţifice,
o disproporţie între elementele compoziţiei, renunţarea la legile perspectivei,
tendinţa de a da un aspect pitoresc, feeric şi mirific creaţiilor, formele
sunt construite mai ales după modelele
visului, paralele cu realitatea fizică,
având o semantica legată de zona campestrului, cu trimiteri mai ales la folclor , mitologia populară şi
natură. Lucrurile sunt prezentate nu cum sunt la modă sau în realitate, ci aşa
cum le văd artiştii naivi cu particularităţile lor spirituale, mai apropiate de
lumea magică a basmului.Deşi dominantă este tendinţa estetizantă, nu de puţine
ori se întălnesc şi note satirice, rezultate din actul hiperbolizării.unor
situaţii , obiceiuri populare sau incongruenţe la planul diegezei autorului
artist.
Albumul
a reuşt să cuprindă 53 de artişti, din care 25 sunt autotidacţi şi 28 cu studii artistice, realizate fie prin sistemul
liceelor de artă aparţinând Ministerului Învăţământului , fie prin şcolile de
artă ale Ministerulul Culturii. Autodidacţii s-au pregătit prin experienţă
proprie sau de grup, intuiţie mimetică şi influenţă. Din modul cum au fost
abordate temele rezultă că au cu toţii
însuşiri şi abilităţi artistice, ba chiar talent pentru o bună parte. Analiza pune în evidenţă atât diferenţe valorice ,
stilistice cât şi realizări demne
de reţinut şi plasat pe linia valorilor
cu un grad avansat de perenitate. Mergând la detaliu , putem face referinţă,
mai întâi, la realizările artistice în expresie picturală:
Valentina
ACASANDREI - Iaşi.
Creaţia sa are mai mult note satirice,
unde unele teme ca Dans ţigănesc, Bun îi vinul!, Pomul vieţii, Visătorul şi
Luptătorii au, mai mult sau mai puţin, influenţă orientală în compoziţie
şi colorit, dar se reține expresivitatea. Geta ADAM - Timiş dezvoltă tematica
legată de anotimpuri cu accent pe sărbătorile iernii în reprezentările
folclorului românesc bănățean, având ca lucări remarcabile: Sorcova şi Fetiţă pictând. Cristian BĂDILĂ - Prahova, printr-un colorit
vioi cu aliură oriental, pune accent pe mişcarea apei transferată ca
efect în zona staticului din oraş, dar
realizări de referinţă pot fi considerate Farmazoana şi Poarta Raiului.
Gheorghe BOANCĂ – Iaşi
utilizează limbajul artei naive în zona basmului (Jocul
ielelor), evoluează si spre satiră (Dansul ursului, Capra şi iubitul cât şi Catedrala Neamului. Ana BOŢA- Alba construieşte
compoziţii cu specific transilvane şi cu o uşoară înclinaţie spre comicul
satiric (In gospodărie, Idilă,Vânătorul atenţionat ). Camelia CIOBANU -
Caraş-Severin, înclinată spre o artă care foloseşte povestiri din Biblie, însă
şi din folclor (Colind cu steaua, Alungaţi din Rai,, Pomul vieţii, Toamna la
câmp etc, toate sunt de un pitoresc campestru remarcabil.
Gheorghe CIOBANU - Iaşi,
remarcabil componist de forme şi culori, cu o fantezie activă bogată,
hiperbolizează construind un comic de fineţe şi bun simţ. este un artist care
incearcă înnoirea limbajului plastic al artei naive.Lucica CIOBANU continuă cu
atmosfera de basm să detalieze tema nunţii, anotimpurile, în care iarna şi
primăvara aduc o prospetime de imaginaţie. Gheorghe CLIT- Bacău cultivă, cu
limbajul acestei arte, frumuseţile
naturii din spaţiul campestru cu un accent special pe poziţia animalelor în peisajul gospodăriei
săteşti.. Mircea COJOCARU-Galaţi idilizează virtuţile gospodăriei săteşti, cu
accent pe farmecul anotimpurile iernii şi primăverii. Mihai DASCĂLU-Bihor continuă
sublinierea specificului valorilor transilvane cu accent pe obiceiuri
cu semnificaţie morală, pe practicile săteşti, dar subliniază în arta sa
şi diversitatea în mai multe aspece din civilizţia rurală actuală.Teodor DUŢEI-
Râmnicu Vâlcea uneşte miturile pomului vieţii cu Adam şi Eva , dându-le o
explicaţie simplă şi tangibilă încărcată cu umor, cum la fel procedează cu
interpretarea Tornadei în viziune proprie. Liniaritatea şi ordinea sunt teme de
disciplină artistică pe care le cultivă cu bun gust.. Ana-Viorica
FARKAŞ-Caraş-Severin, cu limbajul artei naïve, cultivă iluziile visului într-o formă magică.
Vasile FILIP-Caraş-Severin aduce în prim
plan bucolicul vieţii rurale, dându-i un înţeles idilic.Iona GHEORGHIU-Galaţi
pune în atenţie specificul sărbătorilor
rurale şi le dă o interpretare proprie de bun gust (Pomului vieţii). Ana GRUNZU-Iaşi
crează scene din mitologia pădurii, împletindu-le cu povestiri şi basme
specific civilizaţiei satului moldovenesc. Ecaterina HAMAT-Caraş-Severin are atenţia distribuită , la fel, spre
valorile rurale, cu accent pe dragoste, practicile din gospodăriii, bucuria
prilejuită de anotimpul iarnă etc.Elena HARJA-Mureş,întreţine atmosfera
iluziilor legate de frumuseţea iernilor şi toamnei.. Cristian HÂRTIE-Botoşani aduce
în planul atenţiei amintirile legate de viaţa frumoasă petrecută la casa bunicilor, dar şi unele necazuri ale
acestor oameni.Doina-Mariţa HLINKA-Caraş Severin cultivă frumuseţile săteşti în
forme idilice cu accent pe sărbători, pe obiceiuri locale, pe bucuria copiilor
prilejută de prcticarea unor jocuri.. Gustav Ioan HLINKA- Caraş
Severin.Fantezia sa se bazează pe efectul de hiperbolizare (porumbul, ciuperca
etc). Paula IACOB-Vaslui pune accent pe
diferenţa dintre frumuseţile iernii şi cele ale primăverii, pe efectul de
bucurie şi note satirice. Aranka
LACZKO-Mureş într-un limbaj pitoresc
accentuează scene cu specifc local din mitologia satului ardelenesc cu specific
maghiar (stropitul cu apă, servirea mesei,
dusul cailor la pârâu)etc. Maria MARGOŞ-Bacău . Festivitatea nunţii (Hora, La coasă etc.) constituie centrul său de interes artistic, culorile
sunt temperate cu tendinţă spre echilibru.Denisa MIHĂILĂ-Timiş deschide seria
picturii naive cu sens preponderent
satiric (Poetul şi muzele, Festival, Zodia taurului , Serata etc). Deformarea optică şi coloritul carnavalesc
accentuează caracterul satiric. Mariana-Carmen MIHUŢ-Arad subliniază prin formele de relief frământat
specificul anotimpurilor.Inteferenţele cromatice şi specificul iernii sunt atuurile
artistei. Petru MIHUŢ-Arad suprapune peste formele de relief scene de gen cu
pitoresc transilvan din obiceiurile locale.Voicu Traian MIHUŢ-Arad. Bucuria
sărbătorilor pascale este integrată în natura reuşind crearea unui farmec pitoresc.Vasile MOCAN-Cluj are
marele merit să opteze în abordarile sale la teme şi motive din mitologia
românească, emanând o nostalgie si nobleţe aparte, ambele trasături fiind susţinute printr-o elaborare cu vădite influenţe bizantine (Mesagerul dac,
Pasărea măiastră, Pasărea sufletului pe pomul vietii). Mihaela-Ioana MOCANU-Buzău. Frumusetea lumii de basm cu influenţe
orientale, fenomenul levitaţiei şi
coloritul recrează o lume feerică de bonton.Doina MOLDOVEANU-Galaţi satirizează
lumea orientală, visul iluzionist de recoltă bogată şi frumusetea folclorului
de iarnă. Costică ONUŢĂ-Vaslui,Margit OSZ-Covasna, Maria PÂNTEA- Cluj Napoca şi
Gheorghe PARASCAN- Bacău aduc în
atenţie scene de muncă cu caracter local, scene de viaţă rurală, dar şi anumite
accente critice cu nuanțe comice. Monica PĂCURAR-Sălaj, Nicolae PĂTRU-Argeş,
Catinca POPESCU- Bacău, Vasile POPOVICI-Caraş Severin subliniază, într-un stil
propriu, frrumuseţea iluziilor legate de
amintirile trecutului în distracţii, obiceiuri de hrană, nunta,
sărbătorile iernii, bucuria prilejuită de recoltarea produselor etc.
Cu
Calistrat ROBU- Iaşi se consolidează tendinţa artei naive de se
implica în satira cu caracter social-politic. Artistul cu o imaginaţie
prolifică găseşte soluţia de a ridiculiza anumite tendinţe demagogice ale unor
pliticieni. În subiecte
ca: Geneza, Regele nebun, Ispita,Generaţie, Apocalipsa, etc.autorul recurge la
compoziţii nonconformiste, la culori de un straniu apocaliptic, la levitaţia de
tip oriental pentru a reliefa cu vigoare diegeza sa ideologică, pare-se, mai
mult spre stânga. Oricum, caută adevărul cu lampa lui Diogene.Paul Răzvan ROBU
(fiul)-Iaşi merge cam spre aceleaşi scopuri , dar cu
mijloacele mitologiei moderne.
Fanteziile sale se înrudesc cu visul în spaţii abisale, unde formele au
o semiotică maladivă. Petrică SÂNCU-Iaşi, îngroaşă rândul satiricilor
exploatând mai ales sursele folclorice unde umorul neaoş ţărănesc ocupă locul
de onoare. Dumitru STEFĂNESCU-Brăila continuă să folosească umorul din
"Împărăţia apelor" cu povestiri pescăreşti, cu Popasul ţiganilor, La culesul viilor, sau Cu
scroafa-n copac. Cu Mihai VINTILĂ-Caraș Severin, Constantina VOICU-Bacău și
Elena ZBANȚ- Iași, se încheie seria
pictorilor în expresia artei naive cu puternice înclinații satirice, în care comicul țâșnește ca apa dintr-o
fântână arteziană.: Dirijorul solitar, Insomnie în pivniță,Circul,
Trompetistul,( la Petre Vintilă), Calul, Satul (la Constantina Voicu),
Dimineața Sfântului Alexei ( la Elena Zbanț). Această autoare, cu un palmares
foarte bogat, acentuează comicul prin inversarea perspectivei, unde totul se
răstoarnă cu susul în jos, iar situațiile iau o înfățișare comică cu puternice
trasături umoristice.
Sculptura
naivă are o contribuție specifică și putem spune chiar originală. Aceasta apare ca basorelief pe lemn cu figuri grupate în
jurul unei teme. Și aici umorul este bogat și suculent, chiar dacă sculptorul
nu are la îndemână bogăția cromatică a pictorului dea nuanța, ci doar un
trunchi de lemn pe care îl explorează mergând pe direcția fibrei și dispoziției
cioturilor Merită menționați: Costel IFTINCHI-Iași cu grupurile statuare Revoluția,Sinistrații,
Sat bucovinean; George MOLIN- Caraș Severin cu Robii mărului o parodie a
mitului biblic Adam și Eva, Semănătoarea de dragoste, Prietenul nevăzătorului,
Bucuria învierii etc.; Șerban NICOLAE-Maramureș, cu figuri individualizate ca Pară mălăiață, La prășit, Olar, Clopotar sau
cu grupurile depersonaje, corelate tematic și stilistic Dulgheri și La fân.;
Gheorghe RADU-Galați. Figurile sale puternic individualizate subliniază
caractere, însușiri de vârstă, temperamente.(Bătrânul ,Bunicul, Domnișoara,
Sfioasa, Înțeleptul). Costel TĂNASE-Iași.Autorul merge, în primul rând, cu individualizarea în
subliniere tipologiilor istorice ca: Vlad Țepeș , alegoria Bătrâna Românie,
satira La arat cu bivolul și Care-i boul ?
aduc diversitate și subliniază rolul ironiei artistice.
Albumul
aduce o notă științifică în organizarea artei naive, contribuie la îmbogățirea surselor
biobibliografice în domeniu, apoi face o selecție cu caracter axiologic, chiar dacă ordinea alfabetică
a prevalat în organizarea materialului din volum. Sensurile anagogice și
literar simbolice dau volumului
trăinicie la curgerea timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu