Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea
Culturii Tradiționale Botoșani, cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani,
cu ocazia celei de a VII-a ediţii, au editat albumul
,, Salonul Internaţional Gheorghe Sturza”,
la Editura PIM, Iaşi, prin grija managerului
Cornelia Ciobanu, coordonator Salon : referent etnograf Margareta Mihalache. Concepţia grafică şi machetare computerizată:
Dragoş Lespezeanu, şi fotografii realizate de Claudia Brehuescu.
Pe prima pagina a albumului citim:
,, Creator de atmosfere, pictorul naiv se
dovedeşte a fi un bun povestitor. Invitându-ne în lumea fascinantă a esenţei
fiinţei umane, fiecare lucrare naivă ne relevă forme ale simplităţii prin care
putem conştientiza condiţia semnificativă a existenţei. Cu o tematică ce
închipuie întoarcerea în timp la societatea primitivă şi mai apropiată de
natură în care spaţiul rural şi tradiţia devin surse de inspiraţie, pictorul
naiv accesează în acelaşi timp universul nrcunoscut al inconştientului, făurind
simboluri pentru a exprima plastic sensul a ceea ce vrea să transmită. Aparenta
libertate de care dispune pictorul naiv
în realizarea compoziţiilor scoate în evidenţă candoarea, sensibilitatea şi mai
ales, sinceritatea imaginii redate. Îmbinând formele aplatizate, simplificate ori
prefăcute în modelele schematice şi culorile vii, îndrăzneţe, lucrările descriu
o abordare unică a genului. Fiecare pictor naiv redă în lucrările sale o
înterpretare profundă a universului uman împregnat de sensuri şi semnificaţii
ce au o intensitate afectivă nemărginită.( Critic de artă, Felicia Acsinte)
,,Arta naivă botosăneană ne-a făcut cunoscuți la nivel mondial prin faptul că în “World Encyclopedia of Naïve Art”, apărută la Londra în 1984,este consemnat orașul nostru ca fiind locul în care se desfășoară un Salon cu un impact deloc de neglijat pentru zona Moldovei. Pornind de la personalitatea artistului naiv Gheorghe Sturza, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani a reînviat această manifestare în anul 2013 cu o amploare deosebită, reușind să atragă invitați la ultimele ediții și din alte țări.
În acest sens, au răspuns invitației 49 de artiști naivi, cei mai mulți din România, la care s-au alăturat și cei din Franța, Lituania, Israel, Ungaria și Polonia.
Lucrările expuse sunt de o complexitate și diversitate aparte, impresionează atât prin tematică, cât si prin cromatică. O altă notă dominantă a acestei ediții este simplitatea unor abordări la unii artiști și totodată, o elaborare uimitoare a compozițiilor la alții dintre aceștia.
De asemenea, tehnicile abordate sunt diverse și unele chiar inovatoare, acceptate și la expozițiile internaționale. În cadrul manifestării a avut loc doua lansări de carte care dovedesc încă o dată că există un canal de comunicare între genurile literare și artele vizuale: ” Balul” de artistul Mihai Dascălu și ” Între două lumi” , rod al unei colaborari între Corina Matei Gherman și Calistrat Robu. Meritul acestor prezentări de carte aparține Uniunii Creatorilor de Artă-Filiala Iași, Ligii scriitorilor-Filiala Iași-Nord Est România și Cercului Militar Iași. Moderatori au fost artistul naiv Calistrat Robu, având calitatea de partenar, și etnograful Margareta Mihalache din partea instituției organizatoare. Vernisajul Salonului s-a bucurat de prezența criticului de artă Felicia Acsinte și a avut loc sâmbătă, 3 august 2019, ora 12, la Direcția Județeana pentru Cultură Botoșani. ( a declarat Margareta Mihalache)
Anotimpurile, păsările, regnul vegetal, toate par că se umanizează în funcţie de dorinţele naturii umane. Îndeletnicirile din satul tradiţional, natura statică, taifasurile între oamenii satului sau clipele de meditaţie, burlescul, diafanul se întâlnesc armonios atât din punct de vedere tematic, cât şi cromatic la această ediţie a Salonului Internaţional de Artă Naivă ,, Gheorghe Sturza” Botoşani. Infantilismul surprinde prin dorinţa de a creiona copilăria pierdută, iar ridicolul se afişează şi pe această sfială. Simplitatea abordată de unii artişti este echilibrată de elaborate compoziţii în care tenacitatea artistului merge până la surprinderea fiecărui amănunt în linii a căror fineţe uimeşte. Gingăşia transpare cu precădere în multe creaţii ale artiştilor, momentele epice nu dezmint, nici de această dată, faptul că ocupă un loc însemnat în arta naivă şi sunt pline de haz. Opulenţa naturii- fie pomenim de flori, fie de roade- impresionează prin propria frumuseţe redată cu atenţia cuvenită. ( referent etnograf, Margareta Mihalache)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu