Chestiunea acordării dreptului de vot femeilor a
fost abordată şi adusă în atenţia opiniei publice de către asociaţiile
şi ligile de femei din perioada interbelică. Acestea au dorit nu doar o
emancipare de natură socială şi civilă a femeilor, ci şi exercitarea
drepturilor politice prin obţinerea dreptului de a vota. În România
interbelică, femeile vor primi dreptul de vot prin constituţia din anul
1938, însă natura regimului instaurat de Carol al II-lea va anula în
fapt această reuşită. În ciuda acestui lucru, în decursul deceniilor
interbelice s-au înregistrat o serie de progrese din punct de vedere al
prerogativelor politice feminine.
Un moment care a generat mari aşteptări şi intense dezbateri în
epocă a fost votarea noii constituţii a României unificate. Acordarea
drepturilor politice a fost amânată în cazul femeilor, articolul 6
specificând: “Legi speciale, votate cu majoritate de două treimi, vor
determina condiţiunile sub cari femeile pot avea exerciţiul drepturilor
politice. Drepturile civile ale femeilor se vor stabili pe baza deplinei
egalităţi a celor două sexe” (Eufrosina Popescu, Culegere de documente şi materiale privind istoria României. Ianuarie 1922- Noiembrie 1928,
Bucureşti, Centrul de Multiplicare al Universităţii din Bucureşti,
1974, pp. 50-74). Cu toate acestea însă, în textul constituţiei era
înscris principiul cooptării femeilor în consiliile comunale şi
judeţene. Activitatea desfăşurată de către consilierele femei se va
dovedi una extrem de benefică, vizând cu precădere patru mari domenii:
asistenţa socială, salubritatea publică, cultura şi educaţia.
Eforturile constante depuse de asociaţiile feminine şi presiunea pe
care acestea au exercitat-o asupra liderilor politici pentru
îmbunătăţirea statutului civil şi politic al femeii, au înregistrat
succese parţiale. Noua lege a unificării administrative, promulgată în
luna iunie a anului 1925 prevedea la articolul 10 obligativitatea
cooptării consilierelor femei în comunele reşedinţă de judeţ şi
facultativ în celelalte comune urbane în funcţie de numărul
locuitorilor. Conform acestor prevederi, puteau fi cooptate maxim şapte
consiliere în comunele urbane cu 250 000 de locuitori, cinci în cele cu o
populaţie de 100 000, trei în cele cu 50 000 de locuitori şi două în
celelalte localităţi (A.N.I.C., Fond Elena Meissner în Constantin
Meissner, dosat XI-32, f. 8-12).
Deasemenea, votarea Legii pentru organizarea administrativă,
la 3 august 1929, în perioada guvernării Partidului Naţional-Ţărănesc,
care avea înscrisă în programul său chestiunea acordării drepturilor
politice femeilor, a reprezentat primul pas către exerciţiul politic
feminin.
Conform textului legii, femeile primeau dreptul de a vota şi de a fi
alese în consiliile comunale şi judeţene, acest drept fiind însă
rezervat anumitor categorii de femei, fiind acordat doar dacă erau
îndeplinite o serie de criterii. Astfel, primeau drept de vot femeile
care erau absolvente ale învăţământului secundar, normal sau
profesional, ciclul inferior, funcţionarele de stat, judeţ sau comună,
văduvele de război, femeile care fuseseră decorate pentru activitatea
depusă în timpul războiului şi cele care conduceau societăţi culturale,
filantropice sau de asistenţă, la momentul intrării în vigoare a legii.
Acest set de criterii a fost dezaprobat de către liderele
feministe, care au formulat o serie de observaţii cu privire la efectul
negativ pe care îl vor avea asupra prezenţei femeilor la urne. Acestea
şi-au argumentat punctul de vedere subliniind faptul că obligaţia de a
prezenta certificate de studii pentru femeile care urmaseră cursurile în
forma de trei clase şi nu de patru, cum se preciza în textul legii, era
injustă pentru că limita numărul persoanelor care urmau să beneficieze
de prevederile acestei legi.
Persoanele cele mai dezavantajate de această lege erau, din punctul
de vedere al liderelor feministe, femeile din Ardeal, care datorită
contextului istoric se instruiseră în particular, nedeţinând certificate
de studii. Totodată era revendicat dreptul de vot şi pentru femeile
care conduceau întreprinderi agricole, industriale sau comerciale,
precum şi pentru cele care în timpul războiului fuseseră decorate,
deportate, închise sau care în urma desfăşurării unei activităţi
sociale, ca cea de soră de caritate, fuseseră rănite sau contactaseră
boli contagioase (Ghizela Cosma, Femeile şi politica în România: Evoluţia dreptului de vot în perioada interbelică, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2002, pp. 52-53).
În ciuda acestor amendamente aduse de către liderele feministe
textului legii, schimbarea criteriilor iniţiale nu s-a putut realiza,
astfel că numărul femeilor care se bucurau de dreptul de vot nu era unul
foarte mare. Chiar şi aşa, datorită inhibiţiilor generate de ideile
preconcepute ale societăţii cu privire la dreptul femeilor de a vota,
multe dintre femeile care aveau drept de vot, nu se prezentau la urne,
temându-se de atitudinea zeflemitoare şi de ironiile cu care erau
întâmpinate de electoratul masculin.
Astfel că, la limitările impuse de textul legii se adăgau cele impuse
de societate, aceasta descurajând exercitarea dreptului de vot al
femeilor. Un caz ilustrativ în acest sens a fost cel al alegerilor
comunale desfăşurate în anul 1930, atunci când s-au înscris pe liste
pentru a vota doar 3 000 de femei din aproximativ 15 000 câte ar fi avut
dreptul (A.N.I.C., Fond Elena Meissner în Constantin Meissner, dosar
XI-88, f. 1.) Procedurile electorale erau şi mai mult îngreunate de
obligaţia femeilor care doreau să candideze de a se înscrie pe listele
unor partide politice, fapt ce le făcea să depindă de deciziile
liderilor acestora.
La alegerile municipale, comunale şi judeţene din anul 1930 au
candidat pe listele electorale ale Partidului Naţional-Ţărănesc
personalităţi implicate în mişcarea de emancipare feminină precum Ella
Negruzzi, Calypso Botez, Margareta Paximade-Ghelmeceanu, Ortansa
Satmary, în vreme ce altele ca Sarmiza Bilcescu-Alimăneştianu sau Maria
Pillat au candidat pe listele Partidului Naţional Liberal. În urma
alegerilor, peste o sută de femei au devenit consiliere în întreaga
ţară, în comunele Cobia-Dâmboviţa şi Negreşti, două femei ocupând
funcţia de primar (Ştefania Mihăilescu, Din istoria feminismului românesc. Studiu şi antologie de texte (1928- 1948), Iaşi, Editura Polirom, 2006, pp. 30-31).
Printre consilierele în funcţie în anul 1934, membre ale Asociaţiei
pentru Emanciparea Civilă şi Politică a Femeilor din România, se numărau
Eugenia Reuss-Ianculescu, consilieră judeţeană, Calypso Botez,
consilieră comunală la sectorul 1 verde Bucureşti, Zefira col.
Voiculescu, consilieră comunală la sectorul 2 negru, Ortansa Satmary,
consilieră la sectorul 3 albastru, Margareta Ghelmeceanu, consilieră la
sectorul 4 galben, Amalia Musotter, consilieră la Braşov, Alexandrina
Vidrighin, consilieră la Timişoara, Sofia Petrescu, consilieră la Galaţi
şi Virginia căpit. Mellu, consilieră la Râmnicul Vâlcea ( A.N.I.C.,
Fond Elena Meissner în Constantin Meissner, dosar XI-22, vol. I, f.
223).
Toate aceste realităţi au făcut ca numărul consilierelor femei alese
după votarea legii din 1929 să scadă în raport cu perioada anterioară,
în care se practicase cooptarea femeilor în baza legii depuse de
ministrul liberal Mârzescu, iar mai apoi a legii din anul 1925. Această
tendinţă era accentuată şi de faptul că spre deosebire de votul
masculin, votul feminin nu era obligatoriu.
În perioada interbelică, femeile care s-au dedicat luptei pentru
obţinerea unui statut civil şi politic de egalitate cu cel al
bărbaţilor, s-au confruntat cu o serie de obstacole. Organizaţiile de
femei au fost nevoite să negocieze în mod constant cu partidele politice
care s-au aflat la guvernare pentru a obţine realizarea dezideratelor
şi proiectelor lor. Odată ajunse la guvernare însă, acestea s-au dovedit
reticente cu privire la revendicările feministelor.
Deasemenea, situaţia generală a femeilor din România din punct de
vedere educaţional, social sau cultural era una care necesita ameliorări
şi îmbunătăţiri semnificative, din acest punct de vedere, mişcarea de
emancipare feminină având un pronunţat caracter recuperatoriu şi
modernizator.
Activitatea desfăşurată de asociaţiile de femei a urmărit aplicarea
unui program socio-cultural care să ridice gradul de instrucţie al
femeilor, pregătindu-le astfel pentru exerciţiul politic. Realizând
acest lucru, activistele feministe delegitimau discursurile masculine
abundente în presa vremii cu privire la incapacitatea femeilor de la
sate de a-şi organiza propria gospodărie şi a celor de la oraş de a se
instrui, incapacitate care împiedica în viziunea acestora acordarea
drepturilor politice.
sursa: HISTORIA.RO
• Graţie unor înaintaşe ca:Maria Rosetti, Constanţa Duncă, Alexandrina Cantacuzino, Calipso Botez, Sofia Nădejde , Eleonor Stratilescu, etc. femeile au câştigat drepturi civile şi politice care au fost recunoscute începând de la inceputul secolului XX în România. Primele mărturii şi documente privind evoluţia mişcării de emancipare a femeilor române datează din anii 1815, la Buda, cea dintâi ,, Societate a femeilor române” Prima mişcare feministă consemnată ( autor Ştefania Mihăilescu, ,,Emanciparea femeii române”)
• În 1929, feministele românce au reuşit să obţină recunoaşterea drepturilor electorale la nivel local şi unele chiar au fost alese în consiliile locale.
• Graţie unor înaintaşe ca:Maria Rosetti, Constanţa Duncă, Alexandrina Cantacuzino, Calipso Botez, Sofia Nădejde , Eleonor Stratilescu, etc. femeile au câştigat drepturi civile şi politice care au fost recunoscute începând de la inceputul secolului XX în România. Primele mărturii şi documente privind evoluţia mişcării de emancipare a femeilor române datează din anii 1815, la Buda, cea dintâi ,, Societate a femeilor române” Prima mişcare feministă consemnată ( autor Ştefania Mihăilescu, ,,Emanciparea femeii române”)
• În 1929, feministele românce au reuşit să obţină recunoaşterea drepturilor electorale la nivel local şi unele chiar au fost alese în consiliile locale.
După ce am văzut o postare pe internet a lui Jenna din SUA care spunea cum a fost ajutată de Dr. DAWN, am decis să-l contactez pentru ajutor pentru că nu aveam de ales, tot ce îmi doream era să-mi recuperez iubitul și fericirea. Spre cea mai mare surpriză a mea iubitul meu a venit acasă în genunchi că ar trebui să găsesc un loc în inima mea să-l iert, am fost cu adevărat uimit și șocat când iubitul meu a îngenuncheat cerșind iertare și să-l accept înapoi. Sunt foarte lipsit de expresii și nu știu cât de mult să vă transmit aprecierea mea Dr. DAWN. Ești un Dumnezeu trimis să restaureze o relație ruptă, iar acum sunt o femeie veselă. Datele lui de contact sunt Whatsapp +2349046229159
RăspundețiȘtergeredawnacuna314@gmail.com