marți, 7 octombrie 2014

Ediţie aniversară - Premiile Eminescu ,, Teiul de Aur şi Teiul de Argint", Botoşani 2002-2011



,,Mă bucur să fiu în faţa Dvs. astăzi. Colecţionarii în medalistică eminesciană au început să apară chiar din timpul vieţii poetului. După aceea, chestiunea a luat amploare, artişti plastici deosebiţi, artişti medalişti şi-au adus prinosul poetului evidenţiindu-i chipul luminos pe diferite medalii în şirul celor peste 150 de ani care au trecut.  Mihai Eminescu se bucură de abundenţă medalistică. Este explicabil acest fapt. Fiecare român, fiecare dintre noi, în mod particular şi-a exprimat un sentiment faţă de poet, faţă de opera lui.
Anul 1989 a fost anul de vârf. Au apărut şi lucrări deosebite. Mă refer la lucrarea Mariei Dogaru , lucrare care a pus în evidenţă medalistica eminesciană până în acest moment.
O nouă treaptă de exprimare apare după anul 2000.  Mă refer la ediţiile şi la laureaţii acestui premiu Eminescu. Mă refer la Iulius Popa de la Bălţi care s-a preocupat pentru a da contur familiei poetului, învăţătorilor poetului, locurilor eminesciene. Prin urmare, activitatea de colecţionare a căpătat noi dimensiuni valorice.


Este un moment să evidenţiez colaborarea dintre Instituţia Premiilor Eminescu şi Biblioteca Judeţeană Mihai Eminescu, instituţie subordonată Consiliului Judeţean prin înfiinţarea Cabinetului de Numismatică şi Filatelie unde tânăra generaţie din oraş, în special elevi, vin şi iau contact cu diferite piese de colecţie care se află expuse în vitrine, dar, în special cu poetul nostru naţional.

Colecţionarii sunt sufletişti. Sunt prezenţi astăzi din toate spaţiile geografice ale ţării, veniţi cu dragoste.  Este explicabilă această dragoste pentru poetul nostru naţional. Noi, în calitate de colecţionari ne bucurăm de fiecare piesă.
O parte din aceste piese le vom vedea expuse la GALERIA de ARTE GEEA.
Este un lucru deosebit că suntem la a X-a ediţie.  Vă felicit şi vă mulţumesc.( Mihai Cornaci, colecţionar)






,,Bună ziua. Imaginile de la celelalte ediţii m-au făcut să iau trăistuţa cu mine.  Nu ştiu dacă v-aţi uitat la pozele de la Cernăuţi dar m-am gândit că trăistuţa noastră românească va fi elementul de reper, cu siguranţă.
         Sunt foarte surprinsă, şi mulţumesc surorii mele, Maica Elena, care a făcut acest demers. A fost o mare surpriză pentru mine.

         Mărturisesc că am avut şi un moment în care nu m-am simţit acasă. Mi-am zis că sunt atâţia titani ai culturii româneşti, nu ştiu dacă eu meritam să primesc un asemenea premiu , însă Horaţiu Rafael Noica, fiul filozofului Constantin Noica spunea, cultură este şi ceea ce cultivi. Produci cultură de porumb, cultură de grâu, cultura spiritului.   

De fapt, aşa cum vrea Dumnezeu, ca şi cei din lumea  slujitorilor lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este în sufletele tuturor, însă, parcă, uneori nu-i vizibil. Probabil aceasta a rânduit, ca noi, slujitoarele lui Dumnezeu să fie prezente aici, şi vreau să-mi permiteţi să mulţumesc în primul rând lui Dumnezeu pentru darurile rânduite. Măicuţei  noastre  stareţe, Stavrofora Irina Pântescu care, deşi trăim în mănăstire unde ar putea să se creadă că este o restrângere a modului de manifestare, ne-a dat liber şi chiar ne-a trimis în lume să ne deschidem minţile, să participăm la tot felul de manifestări tocmai pentru a ne deschide minţile, de a transmite şi generaţiilor viitoare de măicuţe ceea ce am dobândit în participările noastre şi, de asemeni, aş vrea să mulţumesc aici, în acest moment, Doamnei  Conferenţiar Carmen Cornelia Balan de la Universitatea din Suceava pentru că a fost profesoara mea de filosofie, psihologie şi sociologie la Facultate  şi m-a învăţat rigurozitatea demersului ştiinţific în toate lucrările  şi chiar în cele pe care Domniile Voastre aţi considerat să le premiaţi. Îi port profundă recunoştinţă.
         Permiteţi-mi în încheiere,  cu ajutorul Dumneavoastră să fac un gest asupra căruia m-am gândit  că nu va putea fi posibil niciodată. La noi la mănăstire  cred, că nu ar fi fost posibil decât în taină, printr-o sărutare de mână.  Însă acum, în  mod public vă rog să mă ajutaţi să spun sărut mâna-mulţumesc mamei mele care se află aici în sală.
         Vă mulţumesc- Gabriela Platon




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu