CRONICA VIEŢII TEATRALE LA BOTOŞANI
Autor,doctor in stiinte
umaniste Lucia OLARU NENATI
,,Nu de multă vreme s-a lansat într-un
cadru solemn, în sala de marmură a Teatrului „Mihai Eminescu” Botoşani, o carte
mai mult decât importantă pentru viaţa culturală a acestui oraş ce pivotează,
de fapt, în jurul axului culturii. Titlul ei este ,,Istoria teatrului la Botoşani" iar autorul este istoricul,
cercetătorul şi cunoscătorul profesionist al trecutului botoşănean Ştefan
Cervatiuc. Ca una care am avut şi eu partea mea de istorie trăită din viitoarea
cronică a celei mai importante instituţii culturale botoşănene, ca directoare a
teatrului într-o perioadă foarte contorsionată şi plină de evenimente de semn
contrar, am avut misiunea şi onoarea de-a releva publicului select şi avizat
aflat de faţă, liniile de forţă ale acestei lucrări. Cele ce urmează vor fi
aşadar, într-un fel sau altul, idei din structura acelei alocuţiuni.
Teatrul este prin excelenţă o realitate a unui veşnic prezent căci fiecare
spectacol se adresează publicului existent atunci în sală, pe care îl
fascinează, îl impresionează, îl entuziasmează sau îl plictiseşte, dar după ce
se termină stagiunea, recte „durata sa de funcţionare”, el intră în neantul
unui trecut nediferenţiat, fiind mereu înlocuit cu alte afişe, cu alte vedete
ale altui prezent. Într-un fel, acest destin al spectacolului de teatru se
aseamănă cu cel al articolului de presă cotidiană, ce glorifică mereu ştirile
vedetă ale acelei zile care, după trecerea ei, se usucă precum frunzele
toamnei. Aşezate însă în diacronie, fiecare din straturile acestui pururi
prezent se succed şi devin istoria acelui teatru, capătând structură, coerenţă
logică, cronologică şi sens.
Cel ce a conştientizat această nevoie de structură coerentă, diacronică şi
semnficatoare a devenirii teatrului botoşănean este directorul prezentului de
acum, jurnalistul şi omul de cultură Traian Apetrei, care a solicitat, ca
atare, alcătuirea unei istorii a acestui teatru, omului celui mai avizat şi
capabil să o realizeze, redutabilul păstor al trecutului botoşănean, Ştefan
Cervatiuc. Aşa s-a născut, în cadrul unui proiect susţinut de primăria
oraşului, condusă de un om cu deschidere spre cultură, primarul Cătălin Mugurel
Flutur, o primă parte a ceea ce va să devină o operă de vastă anvergură,
gândită să conserve pentru viitorime istoria înfiinţării şi funcţionării
acestei instituţii în jurul căreia se desfăşoară, de fapt, toată forfota
oraşului nostru.
Până acum, din acest panoramic teatral botoşănean, au apărut primele două
volume, sub titlul Istoria Teatrului la Botoşani, 1838-1944, primul volum
ducând consemnarea până la 1900, iar cel de-al doilea până la 1924.
Cel puţin pentru prima
parte, ar fi poate potrivit să se vorbească despre o istorie a spectacolului la
Botoşani, în primul rând pentru că relatarea nu se referă numai la teatru
propriu-zis, ci şi la operă, operetă şi orice fel de reprezentaţii care atrăgeau
publicul să devină spectator şi apoi, pentru că până în 1914 nu a existat un
teatru ca instituţie în Botoşani, ci doar o serie de săli mai mult sau mai
puţin improprii (Sala Petrache Cristea, Popovici, Sala Meseriaşilor ş.a.), în
care jucau trupe venite în turneu, aflate deci cel mai adesea, în trecere prin
Botoşani.
Prima intervenţie
decisă, de natură a restabili un adevăr ocolit în referirile de până acum la
tradiţia teatrală botoşăneană este aceea privitoare la aportul directorului
şcolar Nicolini, căruia îi revine meritul de-a fi iniţiatorul primului
spectacol susţinut la Botoşani. In carte se relevă că acesta l-a invitat în
1838 pe Costache Caragiali să vină de la Iaşi, unde nu prea găsise înţelegere
şi sprijin, la Botoşani, ca să-i înveţe pe membrii trupei locale de aici (nota
bene!, deja existente!) tainele artei dramatice spre a putea da reprezentaţii
teatrale, ceea ce s-a şi realizat, aşa că în iarna anilor 1938-1839 această
trupă prezintă aici mai multe spectacole. Abia după succesul repurtat de acestă
trupă la Botoşani, Caragiali este rechemat la Iaşi şi cinstit la mare preţ,
trezindu-se astfel orgoliul ieşenilor sub imperiul exemplului botoşănean. De
aici înainte istoria curge antrenantă şi plină de informaţii, pierdute în
uitarea trecutului şi care au azi darul de a uimi cititorul neavizat sau pe
spectatorul de azi al teatrului, acela care beneficază mereu doar de veşnicul
său prezent.
Aflăm cu crescândă curiozitate cum pe scenele improprii ale oraşului nostru
au venit şi au jucat teatru sau au cântat nume de patrimoniu românesc şi
universal precum Fany Tardini Vlădicescu (nume atât de cunoscut din sfera
eminescologiei!), Agata Bârsescu, Dimitrie Popovici Bayreuth, Constantin
Nottara, Aristizza Romenescu, Aglae Pruteanu, Petre Liciu, Ermette Novelli,
Al.Bărcănescu, Nicolae Leonard, Compania Davila, Hariclea Darclée, Lucia
Sturdza Bulandra şi Tony Bulandra, Matei Millo, Marioara Voiculescu, Ion
Manolescu, trupa Naţionalului ieşean condusă de Mihail Sadoveanu si mulţi
alţii. Mai aflăm despre concertul susţinut în 1912 de către George Enescu ale
cărui încasări au fost cedate în întregime în scop de binefacere, concert ce a
avut un efect fulminant la public, drept care un grup de tineri fascinaţi de
măiestria marelui virtuoz, au dus omagiul până la gestul de a-i deshăma caii de
la trăsură spre a trage ei înşişi în locul cailor.
Cartea profesorului Cervatiuc are meritul de-a contribui şi la precizarea
unor elemente din domeniul atât de bătătorit şi cercetat al eminescologiei, ea
oferind informaţii în plus despre legătura dintre tânărul (pe atunci) Mihail
Eminovici, desigur fascinat şi el de această atmosferă de mitizare a artei
scenice, şi trupele teatrale, de natură a furniza noi repere cercetătorilor
biografiei poetului.
Lectura acestor opuri seamănă cu acele cărţi de basme ilustrate în care,
odată deschise paginile, castelele desenate în ele se înalţă din suprafaţa
plană a paginii şi construiesc o colorată lume tridimensională. Aşa se petrece
şi aici cu toate acele informaţii adunate din afişe, din cronici, din istorii
ale teatrului, care capătă dinamică şi relief – căci documentarea autorului n-a
cruţat nici o sursă de natură a-i completa tabloul acelor vremi trecute,
reinviindu-le astfel.
De fapt, ceea ce se impune ca o constantă a tuturor acestor elemente
faptice aflate în desfăşurare este concluzia că la Botoşani a existat din cele
mai vechi timpuri un public foarte avizat, iubitor şi cunoscător de spectacol
care – ne pune la curent autorul – avea deprinderea şi exerciţiul frecventării
artelor spectacolului în marile centre culturale ale Europei, fiind format din
persoane care re-veneau acasă la Botoşani, aducând cu ei, pe de o parte, o
temeinică iniţiere în alfabetul acestor arte şi, pe de altă parte, o
insaţietate constantă de a consuma în continuare reprezentaţii artistice. În
acest fel s-a constituit un public cu un gust estetic rafinat, cu competenţă în
evaluarea şi receptarea spectacolului, capabil de a fi un adevărat partener al
actorilor de pe scenă, de-a reacţiona adesea prin entuziasmul dătător de
fericire pentru artişti, dar nu obedient şi nediferenţiat, drept care se
relatează uneori şi despre sancţionarea unor deficienţe, prin răceala sau
absenţa publicului la unele spectacole. Putem afirma din cele citite că acel
public de care se povesteşte atât de palpitant în paginile acestor cărţi juca
un rol care, în studiile moderne de sociologie culturală, poartă numele de
instanţă de consacrare. Căci, într-adevăr, aflăm cum un şef de trupă de la
Bucureşti, care dorea să verifice dacă spectacolul său rezistă probei
publicului, este sfătuit de un cunoscător să meargă la Botoşani, căci, ne spune
autorul cărţii, dacă un spectacol avea succes aici, pleca mai departe la
Cernăuţi (acel superb oraş românesc european, adevărată poartă spre lumea
bună!) iar de acolo mai departe, la Viena sau la Paris. Adică, Botoşanii erau,
am putea spune, un fel de turnesol al succesului căci dacă un spectacol avea
succes la Botoşani era asigurat şi succesul în Europa cea mare.
Ca atare, din toate aceste relatări ce ne transportă în vremea de altădată,
se desprinde ca un leitmotiv regretul publicului, al cronicarilor, al tuturor
localnicilor, exprimat pe toate tonurile şi în toate împrejurările, de-a nu
avea o sală proprie a sa, unde să se poată reprezenta spectacolele în cele mai
bune condiţii. Or, din această frustrare majoră şi constantă s-a iscat scânteiea declanşatoare a
întrupării clădirii-miracol a teatrului botoşănean. In această carte se publică
statutele Societăţii Teatrul Eminescu şi actul de constituire care poartă data
de 19 aprilie 1912 . Aşadar anul viitor se împlineşte un secol de la semnarea
sa! Aflăm din această carte, cum iniţiativa a aparţinut unui director de bancă,
Hariton Haritonovici, care l-a atras pe fostul primar Dimitrie Ursianu iar apoi
s-au adunat şi alţii în jurul lor, ca un nucleu, şi împreună au constituit
această societate ce a avut un capital social de 300.000 lei si un număr
iniţial de 68 de acţionari, al cărei scop era construirea unui teatru la
Botoşani. Statutele şi toate actele publicate în carte arată cum primăria a
fost de la început un partener generos, punând la dispoziţie terenul în mod
gratuit, precum şi apa şi lumina electrică, urmând ca pe parcurs să răscumpere
acţiunile până la intrarea teatrului în proprietatea publică. De aici se
derulează rapid o succesiune de şanse miraculase şi de faclităţi precum
întâlnirea cu magnificul arhitect Grigore Cerchez, cel care a lucrat multă
vreme fără să ceară plată, cu un constructor înţelegător şi, în general, cum
toată acţiunea s-a derulat cu repeziciune încât doar după doi ani, în 1914, în
mijlocul oraşului Botoşani s-a inaugurat un teatru cu nimic mai prejos decât
oricare altul din Europa, o adevărată bijuterie arhitectonică şi artistică,
frumoasă ca un vals vienez . Aşa cum scriam în caietul teatral al aniversării
din 1988 a 150 de ani de teatru românesc la Botoşani, pe atunci în calitate de
directoare a acestui teatru, deci de persoană implicată intens într-o porţiune
importantă din istoria sa, această carte confirmă încă o dată că acel teatru a
fost construit „din dragostea publicului mai mult decât din cărămizi” .
Din păcate, exact după 30 de ani, în 1944, teatrul avea să fie distrus prin
bombardamentul războiului al doilea, iar stabilirea duratei de existenţă de la
înfiinţarea societăţii, la 30 de ani, pe care am observat-o abia la lectura
cărţii, mi-a apărut ca o tulburătoare prevestire a acestui deznodământ. Ştim
însă că se va reconstrui clădirea, chiar dacă niciodată la valoarea şi
fumuseţea primei construcţii şi că viaţa teatrală avea să continue neoprită
până azi iar această continuare va trebui să urmeze în volumele următoare.
Referindu-mă la stilul de scriitură al acestui autor lipsit de efuziuni sau
metafore, foarte concret şi exact, cu fraza tăiată ferm la dimensiunile precise
ale informaţiei, se constată că, în mod paradoxal, în loc să genereze doar un
simplu proces verbal al faptelor petrecute, acest stil suscită credibilitatea
şi stârneşte curiozitatea cititorului care va descoperi în aceste două volume o
lectură palpitantă şi aducătoare de informaţii inedite, de negăsit în alte
surse.
Aşadar prin aceste cărţi fundamentale lansate până acum s-a fondat
instituţia istoriei teatrului la Botoşani a cărei lansare a constituit, la
rândul ei, un advărat eveniment cultural, printre cele mai importante, la care,
chiar dacă porţiuni consistente din ceea ce se vrea a fi considerată
intelighenţia şi autorităţile oraşului au lipsit, a participat acel public care
corespunde azi aceluia de odinioară, pasionat şi profesionist, care a
construit, de fapt, prin ataşamentul său acea realitate atât de râvnită şi
invidiată mereu de alte judeţe, teatrul botoşănean".
(CRONICA VIEŢII TEATRALE LA BOTOŞANIArticol scris de: Lucia OLARU NENATI / 21 Mai 2011
Revista Luceafărul ) Despre istoria Teatrului M. Eminescu accesaţi
Regretata profesoara Ileana Turusancu spunea (....) : accesati
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu