Miracolul de la MIZIL (cronica unei antologii anunțate)
/,,Ah! Ochii ei! Cum cresc/ Cu scăpărarea lor văpaia torții/
Și frumusețea ei fără pereche/ Atârnă strălucind pe fața nopții!”
(William Shakespeare, Romeo și Julieta, actul 1, scena 5)
...Apărută de sub tipar la scurtă vreme după
stingerea ecourilor răsunătoare ale celei de-a VII-a ediții, 2013-2014, a Festivalului Internațional
de Poezie și Epigramă ROMEO ȘI JULIETA
LA MIZIL, consistenta antologie (impecabil) alcătuită de către prof. Laurențiu Bădicioiu marchează trecerea
cu brio peste piatra de hotar a celor șapte ani de acasă ai unei manifestări cu
profil de unicat în țară, pe linia dictonului latin ,,Non solum armis sed libris” (Nu numai prin forță
dar și prin cultură), amplu
eveniment care a reunit la startul concursului de literatură nu mai puțin de 534
de concurenți (!) din 18 țări și anume144 la secțiunea epigramă și 390 la secțiunea
poezie. Impresionante cifrele statistice, strânsă competiție, greu-greu de
adjudecat turneul!
Numărul deosebit de ridicat al combatanților,
juriul compus din membri de bună calitate, unul și unul (George Stanca, Emil
Proșcan, Marius Grama, Cristina Ionescu, George Corbu, Mihai Morar, Ion Diviza,
Corneliu Berbente), invitații de onoare aleși pe sprânceană- acad. Solomon
Marcus, Ștefan Cazimir, Corneliu Leu, dr. Lucia Olaru Nenati, Dan C.
Mihăilescu, Daniel Cristea Enache, Alexandru Țiclea, rector al Universității
Ecologice București la care îi adaug pe epigramistul Constantin Moldovan,
primarul comunei Mănăstirea Humorului, ing. Florentin Chivulescu, președintele
ROMWINGS, dr. Sorin Cotlarciuc și Ion Busuioc, scriitori, de asemenea, excelenta
organizare a ritualului festivității de premiere precum și consistența trofeelor
și a stimulentelor materiale pentru laureați la vremuri de criză și de
restriște, cu toate au concurat la reușita pelerinajului cultural care continuă
pro bono drumul deschis artelor în
orașul de la poalele cu vii și cu migdali ale Tohanilor de trio-ul legendelor
vii din secolul trecut I.L. Caragiale, Geo Bogza și George Ranetti.
Meritele
indiscutabile ale prof. Victor Minea,
directorul Liceului Teoretic ,,Grigore Tocilescu” și prof. Laurențiu
Bădicioiu, promotorii și organizatorii de facto ai turnirului, sunt cu atât mai
pregnante cu cât prin eforturile greu de cuantificat ale acestei echipe de
excepție, orașul, care nu dispune nici măcar pe departe de resursele
financiare, dotarea și logistica marilor centre urbane, reușește totuși de ani
buni să fie per
aspera ad astra în centrul atenției iubitorilor de
literatură și să țină la cote ridicate standardele reunirii în cadru festiv a atâtor
personalități marcante, pe șablonul de marketing al celebrului raport preț
(minim)-calitate (cât mai bună) într-o veritabilă jonglerie-echilibristică pe
sârmă.
Cu
sarcasm (semi)nevinovat, sunt tentat să sintetizez astfel angrenajul uman al inițiatorilor festivalului ROMEO ȘI JULIETA LA MIZIL, V. Minea și L. Bădicioiu cu primarul orașului Mizil, E. Proșcan:
Garnitura... ce MINEA-ză! /...Mizilul,
tren expres plecat în trombă/ E aruncat în aer an de an/ De Minea, Bădicioiu și Proșcan,/Printr-un
turnir-macaz... cu(rată) bombă!/
Exemplul
Mizilului este unul de referință, cu totul și cu totul de urmat ca
profesionalism managerial, un număr de magie albă prin care localități relativ
mici se metamorfozează subit sub bagheta unor lideri de opinie charismatici devenind
gazde primitoare ce atrag ca un magnet irezistibil Marele Act de Cultură Autentică,
așa cum sublinia nu demult la Festivalul de la Vama d-l George Corbu, președintele
Uniunii Epigramiștilor.
În aceeași tagmă a minicapitalelor culturale ar trebui să fie menționate
și alte orașe precum Vișeul de Sus, Dumbrăveni-Suceava, Gura Humorului, Mănăstirea
Humorului, Orșova, Băile-Herculane, Ocnele Mari, Domnești-Argeș, Dor Mărunt,
Geoagiu, cu toate de acum consacrate în peisajul cultural lângă ,,metropolele” Chișinău, Buzău, Alba-Iulia,
Bistrița, Vaslui, Drobeta Turnu-Severin, Galați, Craiova,
Cluj sau Timișoara.
Parcurg
capitolele antologiei și îmi sar în ochi interviurile
luate invitaților și publicului sau rândurile în care destinul sinuos al unui
vestit lăutar emblematic pentru Mizilul de acum un veac, Mitică Mamaia, este
creionat cu sensibilitate de către F. Brunea-Fox, ,,prințul reportajelor” de
altădată și de către Florin Grigoriu.
Remarc
creațiile radiind de prospețime și exuberanță ale junilor elevi sau sobrele
poeme înclinate spre filozofie ale mai vârstnicilor,
diversitatea temelor abordate și amalgamul de stiluri personale (,,Le style est l’homme meme”), savoarea și spontaneitatea
genului literar umoristic concentrat, curgerea fără frontiere a fiorului liric
în abundentul torent al figurilor de stil cu jocuri de litere și cuvinte din stilul
clasic rara avis până la frânturile
disparate din grăbitul limbaj comun specific postmodernismului eliberat din
chingile de fier ale semnelor de punctuație și presărat pe alocuri cu expresii
picante din melanjul tuturor limbilor pământului.
Peste întemeiate suspiciuni de umor involuntar, dar animat
de bune intenții, afirm fără teamă de greșeală:
De(spre) antologie: /Să fie
clar, precum lumina zilei,/Trialul e pe viață și pe moarte/Și nu e loc pentru...
cutia milei,/Căci la Mizil, parol... se face carte!/
Dintre epigramiștii de calibru (cuib cu
viespi, nu alta!) fac o notă ușor distinctă pentru câștigătorul secțiunii de
epigramă, Florian Abel, Ioan Toderașcu, Gheorghe Bâlici, Elis Râpeanu, Ioan
Petru Gârda, Vasile Larco, Laurențiu Ghiță, Efim Tarlapan, Mihai Sălcuțan, Ica
Ungureanu, Florin Rotaru, Constantin Moldovan și mai departe încă, Cezar Duca, Dan Norea, Claudiu Conțevici,
Cătălina Orșivschi, Gheorghe Gurău, Florina Dinescu, Iulian Gohor, Nicușor
Constantinescu, Alexandru Oltean, Grigore Chitul, Nae Bunduri, Aurel Cehan,
Petru Brumă, Pavel Lică, Gheorghe Bălăceanu, Valentin David, Nicolae Stancu,
Grigore Dobreanu, Nicolae Căruceru, Nicolae Peiu, Alexandrina Chelu, Dan
Prundoiu, Ovidiu Donisa, Gheorghe Solcan, Vasile Popovici și Anton Muraru.
La
poezie, din înșiruirea de condeie deosebit de talentate remarc numele ocupantei
primului loc, Mihaela Meravei alături de Carmen Măcelaru, Marina Popescu, Ion
Violeta Florentina, Alexandra Negru, Sorin Lucaci, Alexandra Mihalcea, Dan
Petruț Cămui, Ion Rășinaru, Claudia Minela, Elis Râpeanu, Florentina Dalian,
Petruț Pârvescu, Mădălina Ionela Grosu, Zina Bivol, Delia Grosu, Cezar Ciobâcă,
Cătălina Orșivschi, Oana Pop Mihaela, Mihaela Hînceanu, Alexandru Oltean,
Renata Verejanu, Any Drăgoianu, Andrei Patraș, Raluca Dumitran, Violeta Urdă,
Claudiu Șimonați, Stănescu-Dumitriu Mugur Gabriel și Gabriel Dragnea.
Din
plutonul compact al participanților care au concurat (cu oarecare succes!) la
ambele secțiuni, selectez oarecum întâmplător (vorba vine!) câteva nume: Elis
Râpeanu, Ioan Petru Gârda, Laurențiu Ghiță, Rodica Calotă, Ion Rășinaru, Gheorghe
Gurău, Alexandrina Chelu și, cu voia Dvs., ultimul, dar, nutresc speranța că nu
neapărat și cel de pe urmă pe viitor, subsemnatul, D.M. Gaftoneanu, cu cele mai
multe pagini ocupate (pe bună
dreptate, evident!) în antologie.
Una peste alta, cu bune și cu... foarte
bune, trecută, iată, de cele șapte (șaptele magic!) praguri primare de jos, sărbătoarea
(M)(izi)(l)ului- /,,Nucă tare, fruct
teribil,/ Greu de spart, cu miez... r(izi)bil,/
Într-o coajă de... (m)iraco(l),/ Se dă iarăşi în spectacol!/” peste aproape o lună, când se va lovi cu capul de pragul
de sus la asaltul final al celei de-a opta ediții. O ediție de maxim interes ce
se anunță a fi incendiară, de lux în contextul austerității de azi când sunt
tot mai puține festivaluri cu etichetă și pentru care deja se aud în culisele
presei mondene zăngănituri de arme-condeie în timp ce Muza Supremă a Artelor Frumoase tace și ascultă sfioasă zumzetul
replicilor tăioase ale cavalerilor epigramei la împunsăturile perfide ale
ienicerilor cu pene ascuțite.
În
loc de concluzie, eufemistic vorbind, cu nedisimulată malițiozitate la adresa onor
aspiranților care se uită cu jind din tribună către eternul și inconfundabilul
Mizil nutrind nădejdea că vor intra pe ușa din față în arena cu gladiatori dintre
copertele prestigioasei culegeri de epigramă și poezie, le transmit mesajul
subliminal că aici există numai două variante, pe scut sau sub scut:
Alternative
...Lucrând cu epigramă-dinamită
Și poezie plină de fitile,
De la Mizil, ori nu mai scapi cu zile,
Ori
faci o... carieră (!) strălucită
În rolul regretatului Ion Neculce cu ,,O samă de cuvinte”, cronicarul
de serviciu, D.M. Gaftoneanu,
Botoșani
28.12.2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu