Czestochowa situată în provincia Silezia , în sudul Poloniei , sediul districtului Częstochowa . În anii 1975-1998 a fost capitala provinciei de la Czestochowa .
Czestochowa este situat în Polonia Mică , pe râul Warta ,
Czestochowa, a fost fondat între 1370 și anul 1377 și a fost orașul regal al Coroanei Regatului polone.
Aici se află Bazilica Jasna Gora și mănăstirea de la Jasna Gora cu, , imaginea Fecioarei de la Czestochowa - considerat de creștini ca făcătoare de minuni şi principalul centru de pelerinaj în Polonia .
Prima mențiune vine de la Czestochowa 1220, documentul episcopul de Cracovia Iwo Odrowąż , în care orașul este listat ca Czanstochowa. Documentul menționează , de asemenea , sate care au devenit cartiere ale orașului. O altă mențiune a satului se află în latină documentul de la 1250 de ani emise de Papa Inocențiu al IV la Lyon , unde satul a fost înregistrată în latinizat, polonez vechi forma „Chanstochova“
Madona Neagră de la Czestochowa (în poloneză: Czarna Madonna sau Matka Boska Częstochowska; în latină Imago thaumaturga Beatae Immaculatae Conceptae Virginis Mariae, in Claro Monte este o icoană venerată a Fecioarei Maria găzduită la mănăstirea Jasna Góra în Czestochowa, Polonia.
Istoricul Michael P. Duricy afirmă despre Madona Neagră că "''este atât de veche, încât nu i se cunoaște originea, de parcă ar fi picat din cer''".
Originile
icoanei și data pictării sale sunt încă disputate între cercetători.
Dificultatea în datarea icoanei provine din faptul că imaginea originală
a fost repictată, după ce a fost grav avariată de raziile husite în
1430. Restauratorii medievali, nefiind familiarizați cu metoda de
pictură în encaustic, au constatat că vopselele aplicate în zonele
afectate erau „pur și simplu înlăturate de pe imagine”, potrivit
cronicarului Risinius, și soluția lor a fost de a șterge imaginea
originală și de a repicta pe panoul original, care a fost considerat a
fi sfințit din cauza originii sale legendare ca parte a mesei din casa
Sfintei Familii. Pictura reprezintă o compoziție tradițională bine
cunoscută în icoanele din Biserica Ortodoxă, iar icoana e compusă în
stil bizantin. Fecioara Maria este pictată ca "Hodegetria" ("Cea care
arată Calea").
În tablou, Fecioara dirijează atentia de la ea însăși,
facând un gest cu mâna dreaptă către Isus ca sursa mântuirii. La rândul
său, copilul Isus întinde mâna dreaptă spre privitor, în semn de
binecuvântare, în timp ce ține o carte de Evanghelii în mâna stângă.
Icoana arată Madonna în haină de Fleur de Lys.
Icoana
Sfintei Maria de la Czestochowa a fost strâns asociată cu Polonia în
ultimii șase sute de ani. Istoria ei înainte de sosirea sa în Polonia
este învăluită în numeroase legende , care trasează originea icoanei
pâna la Sfântul Luca, care ar fi pictat-o pe o masă de cedru din casa
Sfintei Famil
Legende despre înfățișarea icoanei
O
altă legendă a Madonei Negre de la Czestochowa susține că prezența
picturii sfinte a salvat biserica de la distrugere într-un incendiu, dar
nu înainte ca flăcările sa fi întunecat pigmenții icoanei.
Legenda
în ceea ce privește cele două cicatrici de pe obrazul drept al Madonei
Negre este că husiții, care au luat cu asalt mănăstirea paulină în 1430,
au procedat la jefuirea sanctuarului. Printre lucrurile furate a fost
și icoana. După ce au pus-o în căruța lor, husiții au încercat să scape,
dar caii lor au refuzat să plece din loc. Atunci, ei au aruncat
portretul la pământ și unul dintre jefuitori a scos sabia și a provocat
două tăieturi adânci. Atunci când tâlharul a încercat să o taie a treia
oară, el a căzut la pământ și s-a târât în agonie până la moartea sa. În
ciuda încercărilor de a repara urmele acestor cicatrici, restauratorii
au avut dificultăți în acoperirea acestor slash-uri (și au aflat că
icoana a fost pictată cu tempera infuzată cu ceară diluată). În
comemorarea atacului, două tăieturi de pe obrazul drept au fost desenate
cu un stilou.
O altă
legendă afirmă că, odată ce tâlharul a lovit de două ori pictura, fața
Fecioarei Maria a început să sângereze, și în panică, speriați, husiții
s-au retras și au lăsat icoana.
Din cauza
Madonei Negre, Częstochowa este considerată ca fiind altarul cel mai
popular în Polonia, mulți catolici polonezi făcând un pelerinaj acolo în
fiecare an. Deseori, localnicii se aliniază pe marginea drumului ca să
le ofere pelerinilor mâncare, dat fiind că cei care au mers pe jos
distanța până la Częstochowa au avut de mers toată ziua.
După
cum reiese din icoana din dreapta, și creștinilor ortodocși le era
cunoscută imaginea Madonei Negre. În Voodoo, se crede că o descriere
comună a Erzuliei își are originea în copii ale icoanei Madonei Negre de
la Czestochowa, aduse în Haiti de soldați polonezi luptând de ambele
părți ale Revoluției din Haiti de la 1802. Adesea, ea este reprezentată
ca o femeie plină de viață și plină de cicatrice, care ține un copil,
protector, într-o mână și un cuțit în cealaltă. Ea este o războinică și o
protectoare feroce în special a femeilor și copiilor. În Santeria,
această imagine este cunoscută ca Santa Barbara Africana. Ucrainenii au,
de asemenea, o devoțiune specială pentru Madona de la Czestochowa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu