marți, 27 iunie 2017

Czostochowa centru de pelerinaj în Polonia .


Czestochowa situată în provincia Silezia , în sudul Poloniei , sediul districtului Częstochowa . În anii 1975-1998 a fost capitala provinciei de la Czestochowa .
Czestochowa este situat în Polonia Mică , pe râul Warta ,
Czestochowa, a fost fondat între 1370 și anul 1377  și a fost orașul regal al Coroanei Regatului polone.  
 Aici se află  Bazilica Jasna Gora și mănăstirea de la Jasna Gora cu,  , imaginea Fecioarei de la Czestochowa - considerat de creștini ca făcătoare de minuni şi principalul centru de  pelerinaj în Polonia  .



Prima mențiune vine de la Czestochowa 1220, documentul episcopul de Cracovia Iwo Odrowąż  , în care orașul este listat ca Czanstochowa. Documentul menționează , de asemenea , sate care au devenit cartiere ale orașului. O altă mențiune a satului se află în latină documentul de la 1250 de ani emise de Papa Inocențiu al IV la Lyon , unde satul a fost înregistrată în latinizat, polonez vechi forma „Chanstochova“ 




Madona Neagră de la Czestochowa (în poloneză: Czarna Madonna sau Matka Boska Częstochowska; în latină Imago thaumaturga Beatae Immaculatae Conceptae Virginis Mariae, in Claro Monte este o icoană venerată a Fecioarei Maria găzduită la mănăstirea Jasna Góra în Czestochowa, Polonia. Istoricul Michael P. Duricy afirmă despre Madona Neagră că "''este atât de veche, încât nu i se cunoaște originea, de parcă ar fi picat din cer''".

Originile icoanei și data pictării sale sunt încă disputate între cercetători. Dificultatea în datarea icoanei provine din faptul că imaginea originală a fost repictată, după ce a fost grav avariată de raziile husite în 1430. Restauratorii medievali, nefiind familiarizați cu metoda de pictură în encaustic, au constatat că vopselele aplicate în zonele afectate erau „pur și simplu înlăturate de pe imagine”, potrivit cronicarului Risinius, și soluția lor a fost de a șterge imaginea originală și de a repicta pe panoul original, care a fost considerat a fi sfințit din cauza originii sale legendare ca parte a mesei din casa Sfintei Familii. Pictura reprezintă o compoziție tradițională bine cunoscută în icoanele din Biserica Ortodoxă, iar icoana e compusă în stil bizantin. Fecioara Maria este pictată ca "Hodegetria" ("Cea care arată Calea").




 În tablou, Fecioara dirijează atentia de la ea însăși, facând un gest cu mâna dreaptă către Isus ca sursa mântuirii. La rândul său, copilul Isus întinde mâna dreaptă spre privitor, în semn de binecuvântare, în timp ce ține o carte de Evanghelii în mâna stângă. Icoana arată Madonna în haină de Fleur de Lys.
Icoana Sfintei Maria de la Czestochowa a fost strâns asociată cu Polonia în ultimii șase sute de ani. Istoria ei înainte de sosirea sa în Polonia este învăluită în numeroase legende , care trasează originea icoanei pâna la Sfântul Luca, care ar fi pictat-o pe o masă de cedru din casa Sfintei Famil
Legende despre înfățișarea icoanei

O altă legendă a Madonei Negre de la Czestochowa susține că prezența picturii sfinte a salvat biserica de la distrugere într-un incendiu, dar nu înainte ca flăcările sa fi întunecat pigmenții icoanei.

Legenda în ceea ce privește cele două cicatrici de pe obrazul drept al Madonei Negre este că husiții, care au luat cu asalt mănăstirea paulină în 1430, au procedat la jefuirea sanctuarului. Printre lucrurile furate a fost și icoana. După ce au pus-o în căruța lor, husiții au încercat să scape, dar caii lor au refuzat să plece din loc. Atunci, ei au aruncat portretul la pământ și unul dintre jefuitori a scos sabia și a provocat două tăieturi adânci. Atunci când tâlharul a încercat să o taie a treia oară, el a căzut la pământ și s-a târât în agonie până la moartea sa. În ciuda încercărilor de a repara urmele acestor cicatrici, restauratorii au avut dificultăți în acoperirea acestor slash-uri (și au aflat că icoana a fost pictată cu tempera infuzată cu ceară diluată). În comemorarea atacului, două tăieturi de pe obrazul drept au fost desenate cu un stilou.

O altă legendă afirmă că, odată ce tâlharul a lovit de două ori pictura, fața Fecioarei Maria a început să sângereze, și în panică, speriați, husiții s-au retras și au lăsat icoana.
Din cauza Madonei Negre, Częstochowa este considerată ca fiind altarul cel mai popular în Polonia, mulți catolici polonezi făcând un pelerinaj acolo în fiecare an. Deseori, localnicii se aliniază pe marginea drumului ca să le ofere pelerinilor mâncare, dat fiind că cei care au mers pe jos distanța până la Częstochowa au avut de mers toată ziua.
După cum reiese din icoana din dreapta, și creștinilor ortodocși le era cunoscută imaginea Madonei Negre. În Voodoo, se crede că o descriere comună a Erzuliei își are originea în copii ale icoanei Madonei Negre de la Czestochowa, aduse în Haiti de soldați polonezi luptând de ambele părți ale Revoluției din Haiti de la 1802. Adesea, ea este reprezentată ca o femeie plină de viață și plină de cicatrice, care ține un copil, protector, într-o mână și un cuțit în cealaltă. Ea este o războinică și o protectoare feroce în special a femeilor și copiilor. În Santeria, această imagine este cunoscută ca Santa Barbara Africana. Ucrainenii au, de asemenea, o devoțiune specială pentru Madona de la Czestochowa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu