•
Generaţia de la 1848 a susţinut instruirea femeii, ca o
primă necesitate pentru emanciparea
sa viitoare; astfel
în programul revoluţiei, printre
primele măsuri se
situa egalizarea învăţământului de
ambele sexe.
•
Proclamaţia
de la Islaz 1848, prevedea, la art. 16,, instrucţie egală şi întreagă pentru
românul de amândouă sexe”.
•
În
societatea românească a secolului XIX-lea,
femeile nu aveau aceleaşi şanse
la educaţie ca şi bărbaţii. Femeia era incapabilă să-şi găsească un loc
de muncă pentru a se întreţină singură.
•
Departe
de viaţa publică, femeia avea de îndeplinit rolul de soţie, mamă, fiind
responsabilă de treburile gospodăreşti
•
PRIMELE SCOLI
•
•
Femeile
care nu aveau dotă sau care rămâneau necăsătorite, nu aveau nicio şansă la
educaţie. În acest context au fost personalităţi feminine care s-au implicat să
ajute femeia, să se dezvolte ca fiinţă umană, au fost înfiinţate şcoli de
meserii, de menaj pentru a pregăti fetele în vederea căsătoriei cât şi pentru a
învăţa o meserie să devină apte să-şi
găsească un loc de muncă
•
Scoala
de Menaj de la Sibiu.- 1903-
•
•
Constanţa
Duncă, a fost una din persoanele care a făcut demersuri
pentru a influenţa politica de stat. Astfel Reuniunea Femeilor din Braşov a
deschis primele şcoli. Societăţile înfiinţate aveau în vedere activităţi de
caritate pentru sprijinirea fetelor sărace, dar şi ajutorarea studenţilor şi
orfanilor
Scoala de industrie Brasov
-1903-
unde fetele invăţau meserii ca tesutul, broderie.
unde fetele invăţau meserii ca tesutul, broderie.
Învăţământul
românesc în context european (1850-1950)
Învăţământul
românesc în context european (1850-1950)
Dreptul la
educaţie cuprins în constituţii pe teritoriul României de azi a fost cerut
pentru prima oară, în sensul modern pe care-l cunoaştem astăzi, acela al
învăţământului organizat de stat, în proiectul de constituţie al revoluţiei
valahe de la 1848-1849, proiect publicat şi tradus în limba germană şi franceză
la Craiova de L. Fayenza. Ceea ce s-a numit „bases de la nouvelle constitution
en Walachie” decidea la art. 16 ca „înstrucţia să fie egală şi întreagă pentru
tot românul de amândouă sexele”. Primul act
constituţional care a impus acest drept la scara întregului spaţiu locuit de
români a fost acela din 1923. La art. 24 din titlul II, „Despre drepturile
românilor”, aflăm că „învăţământul este liber în condiţiunile stabilite prin
legile speciale şi întrucât nu va fi contrar bunelor moravuri şi ordinei
publice. Învăţământul primar este obligator. În şcolile Statului acest
învăţământ se va da gratuit. Statul, judeţele şi comunele vor da ajutoare şi
înlesniri elevilor lipsiţi de mijloace, în toate gradele învăţămîntului, în
măsura şi modalităţile prevăzute de lege”.
Constituţia din
1952, care a înlocuit-o pe aceea din 1948, păstrează „dreptul la învăţătură”
pentru întregul sistem de educaţie care este numai de stat, de la şcoală
primară la universitate. Învăţământul elementar general de şapte clase este
„obligatoriu şi gratuit” iar elevii şi studenţii merituoşi „din şcolile
învăţământului superior, mediu şi elementar” primeau burse de Stat.
Obligativitatea cunoaşterii şi învăţării limbii române dispare pentru raioanele
locuite şi de populaţii de altă naţionlitate decât cea română, unde „toate
organele şi instituţiile vor folosi oral şi scris şi limba naţionalităţilor
respective şi vor face numiri de funcţionari din rândul naţionalităţilor
respective”.
Constituţia din
1938, impusă de regele Carol al II-lea, relua în linii mari prevederile
constituţiei precedente privind educaţia. La titlul II, „Despre datoriile şi
drepturile românilor”, art. 21, se specifica: „Învăţământul este liber în
condiţiunile stabilite prin legi speciale şi întru cât nu va fi contrar bunelor
moravuri, ordinei publice şi intereselor de stat. Învăţământul primar este
obligator. În şcolile statului acest învăţământ va fi gratuit”.
Constituţia
Republicii Populare Române din 1948, la titlul III, „Drepturile şi îndatoririle
fundamentale ale cetăţenilor”, sunt cuprinse libertăţi noi. Articolul 21
consfinţea în premieră faptul că „femeia are drepturi egale cu bărbatul în
toate domeniile vieţii de stat, economic, social, cultural, politic şi de drept
privat. La muncă egală femeia are drept de salarizare egală cu bărbatul”. În
R.P.R., toţi „cetăţenii au drept la învăţătură” iar statul „asigură
îndeplinirea acestui drept prin organizarea şi dezvoltarea învăţământului
primar obligatoriu şi gratuit, prin burse de stat acordate elevilor şi
studenţilor merituoşi”.
Deşi „predarea limbii şi literaturii române este
obligatorie şi în şcolile de orice grad” de pe teritoriul României, în
circumscripţiile locuite şi de populaţii de altă naţionalitate decât cea română
se va „folosi oral şi scris şi limba naţionalităţii respective sau din altă
naţionalitate, care cunosc limba populaţiei locale”, în adminstraţie şi chiar
justiţie.
Constituţia din
anul 1952 a fost abrogată expres la data de 21 august 1965, când a fost
înlocuită de un alt act constituţional.
Separat de
constituţiile României moderne dintre 1850 şi 1950, dreptul la educaţie a fost
stabilit de legile învăţământului din perioada amintită.
În Evul Mediu
existau în ţările române patru tipuri de şcoli: mănăstireşti, episcopale
(pentru rangurile înalte bisericeşti), cele pentru diaci (aveau un caracter
particular) şi apoi cele străine din coloniile săseşi, ungureşti, polone etc.
Pentru cei mulţi, pentru copiii prostimei, „de la trei ani în sus”, în
Bucureşti de pildă, puteau merge să înveţe „catechismul la Sf. Nicolae, la Sf.
Vineri şi la Sf. Sava”. Până la mijlocul secolului al XIX-lea, „obligativitatea
învăţământului pentru copiii prostimei nu este indicată pe cât timp are a fi,
iar pentru copii de mazil (boier scos din slujbă şi supus la dări n.m.), de
neguţător, şi de alte bresle de cinste, obligativitatea va fi de nouă ani,
adică de la 3 la 12. Pentru feciorii de
preoţi, obligativitatea va dura 17 ani, adică până la vârsta de 20 de ani”.
La cumpăna
secolelor al XVIII-lea şi al XIX-lea, pedagogia românească înregistrează un
succes din perspectiva cunoaşterii şi respectării copilului. Acesta „nu mai este considerat ca om, cu aceleaşi puteri, ci i se
recunoaşte specificitatea, psihologia lui specială”.
Până la 1864, în
aceeaşi şcoală unde învăţau copii de mazili, neguţători şi boeri, alături de
copiii prostimii, existau multe bariere. Una dintre ele era foarte prezentă în
organizarea încă „aristocratică” a internatului. Astfel,
„fiii de boier, numiţi alumnii, locuiau în catul de sus al internatului, fiii
claselor de jos, numiţi stipendişti, locuiau catul de jos. Mâncau la două mese
deosebite: alumnii în tacâmuri aduse de acasă de la ei, «în blide de faianţ sau
cositor, cu faţă de masă aşternută înaintea lor, cu şervete, gărăfi de apă şi
pahare de băut». Stipendiştii mâncau pe scândura goală «în strachini de lut şi
cu linguri de lemn, iar apa lor sta în putina din care îşi luau de băut cu o
ulcică». În clasă apoi, alumnii ocupau băncile dintâi, iar stipendiştii erau
relegaţi în cele de la fund”.8 Aceasta
era o reglementare hotărâtă prin Regulamentul Organic din 1831-1832, de când
începe laicizarea învăţământului în ţările române
Între
1850-1864, Barbu Ştirbey în Muntenia şi Grigore Ghica în Moldova aduc
îmbunătăţiri sistemului şcolar şi educaţiei în general, învăţământul fiind
împărţit în şcoli primare, apoi colegii sau gimnazii. Şcolile
primare erau de patru ani iar colegiile sau gimnaziile aveau şase ani. Urmau
apoi facultăţile.
În
Moldova aceleiaşi perioade, Regulamentul Şcolar din 1850 prevedea o grilă
educaţională puţin diferită de aceea a Munteniei. Urmau astfel să fie în lumea
rurală şcoli elementare de trei ani. Astfel de şcoli săteşti s-au înfiinţat pe
moşiile mănăstireşti, dar şi pe moşiile boiereşti, „cărora nu li se mai dau
hrisoave de târguri sau iarmaroace, decât după ce proprietarul moşiei va fi
înfiinţat şcoală elementară”. Pentru lumea oraşului, şcoala elementară era de
patru ani, „mai complectă, mai teoretică”. Venea apoi treapta învăţăturii
secundare, bifurcată în şcoli reale pe 5 ani, pentru „tinerii plecaţi către
cunoştinţi practice” şi şcoli gimnaziale, viitorul liceu teoretic de şapte ani.
Învăţăturile „înalte” erau predate în cadrul a patru facultăţi: filosofică,
juridică, theologică şi medicală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu