Pe 16 octombrie 2015 se
împlineşte 1 an de la plecarea din viaţa pământeană a EMILIEI PAVEL, etnograf de mare valoare al României prin cercetarea
făcută pe teren, îmbogăţirea patrimoniului, prin participarea directă în 16
februarie 1958 ca şef Secţie, la deschiderea Muzeului Etnografic al Moldovei,
prin lucrările publicate.
În revista de specialitate a Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale,, Ţara de Sus” nr 3-4 din 2014 a fost conturat medalionul comemorativ al marii etnograf Emilia Pavel.
La un an de la regretata dispariţie ,, Acta Moldaviae Septentrionalis”, anuar al Muzeului Judeţean
Botoşani, nr. XIII pe 2015, i-a publicat ultimul studiu cu titlu,, Satul românesc în viziunea poetului
naţional Mihai Eminescu”, păstrându-i astfel vie memoria şi reamintind colaborarea pe care a avut-o cu Botoşaniul.Etnograf Steliana Băltuţă
SATUL ROMÂNESC ÎN VIZIUNEA POETULUI
NATIONAL MIHAI EMINESCU
autor Emila Pavel |
Academicianul Constantin
Ciopraga, în scrierile sale, evocă personalitatea Poetului Naţional :
,, Prin intermediul lui Eminescu,
imaginaţiei noastre îi vorbesc tablouri în mişcare, secvenţe din,, raiul Daciei”, profilul în cărbune a lui Mircea la Rovine, chipul în
pastel al muşatinului Ştefan ,, tinerel”, căruia i se închină Ţara, un Horia gigant, călare pe
un munte. Codrul, izvoarele sunătoare, florile ,,
înfloritoare” ale teiului, lacul ,, acel albastru” sunt
tot atâtea simbolizări ale aşezării noastre, într-un spaţiu distinct, adecvat
iubirilor aproape mute, aliate visului şi, implicit, într-o durată cu însemne
proprii”
13—Omagiu lui Eminescu, Galaţi,
1909
14-- Perpessicius, ,,Eminisciana”
I, Centenar Eminescu 1889-1989, Edit Minerva- Bucureşti.
15—Revista ,, Familia”, nr 6,
1866.
16—I. Rotaru, ,,Eminescu şi
poezia populară”, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1965.
17—Ştefanelli T.V. ,,Amintiri despre Eminescu”, Bucureşti,1914.
Satul natal, Ipoteşti, colinele natale, pădurea,
iazul, răchiţile, teii, cumpăna de la fântână, buciumul, stânile, bordeiele
ţărăneşti, şezătorile din serile lungi de iarnă, sunt câteva imagini receptate
în copilărie şi care îl vor urmări pe Eminescu tot timpul vieţii sale, având o deosebită importanţă în configurarea
conştiinţei sale artistice. Menţionăm acea ,, vrajă
a poveştilor şi doinelor” de care se lasă cuprins copilul şi care îl urmăreşte pe
omul matur de mai târziu: ,, trecut-au
anii, ca nori lungi pe şesuri/ Şi niciodată n-or să vină iar/ Căci nu mă încântă
azi cum mă mişcară/ Poveşti şi doine, ghicitori, eresuri/ ce fruntea-mi de
copil o–nsensinară”
Copilul Eminescu
hoinărea, lipsind de acasă zile întregi, se refugia în casele ţăranilor
ori pe la stâni şi prisăci, se
împrietenea cu ,, moşii bătrâni”, care-i spuneau o
mulţime de poveşti fantastice, ori mergea pe la şezători şi clăci, ascultând
cântece, snoave şi ghicitori”.
Amintirea şezătorilor din sat îl urmăreşte mereu în momentele de visare pe
poetul aşezat la gura sobei, când afară crivăţul ,,
mătura cu aripa-i câmpii întinse”, Îmi place atuncea-n scaun să stau în drept
de vatră/ S-au câinii sub garduri că scheaună şi latră/ Jăratecul să-l potol,
să-l sfarm în lunge cleşte/Să cuget basme mândre, poetice poveşti/ Pe jos să
şadă fete pe ţolul aşternut/ Să scarmene cu mâna lână, cu gura glume/ Iar eu
s-ascult pe gânduri şi să mă uit la lume/ Cu mintea s-umblu drumul poveştilor
ce-aud”
În basmul Făt –Frumos din lacrimă, Făt- Frumos pleacă la drum îmbrăcat în
haine de păstor, cămeşă de borangic,
ţesută în lacrimile mamei sale, mândră pălîrie cu flori, cu cordele şi cu
mărgele rupte de la gâturile fetelor de împărat, îşi puse-n brâul verde un
fluier de doine şi altul de hore. 5 Cu unul doinea şi cu altul horea.6
La Eminescu, unele personaje sunt ţărani din naştere: ,, Ileana Cosânzeana, deşi poartă haine împărăteşti şi
coroană de pietre scumpe pe cap, toarce în fuse pe prispă la fel ca orice fată
de ţară, măcar că furca este de aur şi caierul de argint”7
În poezia Călin Nebunul, este descris, cu pană de cunoscător, bordeiul
ţărănesc: ,, Cu băietu-n bordei intră şi pe capătu unei
lăiţi/ Lumina mucos şi negru într-un hârb, un roş opaiţ/ Se coceau pe vatră
sură două turte în cenuşă/ Un papuc e într-o grindă, celălalt e după uşă/ Prin
gunoi se plimbă iute, legănată o răţuşcă/ Şi pe un ţol orăcăieşte un cucoş
închis în cuşcă/ Hârâie-n colţ colbăită noduros râţniţa veche/ În cotlon toarce
motanul, pieptănându-şi o ureche/ Sub icoana afumată-a unui sfânt cu comânac/
Arde-n candelă-o lumină, cât un sâmbure de mac/Pe-a icoanei policioară, busuioc
uscat şi mintă/ Împlu casa de mireasmă piperată şi prea sfântă/ O băşică-n loc
de sticlă e lipită-n ferăstruie/ Printre care trece-o ,, dungă” mohorâtă şi
gălbuie/ Cofa-i albă cu flori negre şi a brad miroase apa/Pe cuptorul uns cu humă, Călinaş cel mititel/ Zugrăvise
cu-n cărbune un clapon şi un purcel/ Cu codiţa ca un sfredel şi cu fuse-n loc
de labă/ Cum i se şedea mai bine purceluşului de treabă/ Pe un pat cu paie
numai,/ doarme tânăra nevastă/ În mocnitul întuneric/ Faţa ei lângă fereastră”8
Într-o poezie postumă, intitulată ,, Codrul şi Salon” , îşi aminteşte că ,, Mama ştia atâtea poveşti/ Pe câte fuse/ Torsese în viaţă”9.
Călin şi fratele său de cruce erau
îmbrăcaţi cu cojoace şi-ncinşi cu chimir : ,, Se gătiră ţărăneşte cu iţari şi cu cojoc/ Cu chimirul plin de galbeni,
încinşi bine la mijloc”10
În poezia ,, Călin file din poveste”, este descrisă nunta ţărănească la care
participă festiv insectele, alături de nunta împărătească: ,, Furnicile poartă
sacii cu făină, albinele aduc mierea”. Alaiul nunţii este precedat de puricii
potcoviţi cu oţel; bondarul ,, înveşmântat în catifele şi rotund în pântec” reprezintă elementul clerical, de vreme ce glăsuieşte pe
nas ca popii, ,, fluturii sunt şăgalnici
şi berbonţi cu inimi uşoare”, ,,vornicelul maestrul de ceremonii e greierul”,
,,ţânţarii lăutarii”.Elementul entomologic
se contopeşte cu cel floral: trandafirul
,, cel înfocat”, ,,crinii
de argint, lăcrămioarele ca mărgăritarul”, viorelele” 11.
În poezia ,, Miron şi frumoasa fără corp”,este evocată stâna şi viaţa ciobănească: ,, Ce lumină-i şi ce vorbe,/ Jos sub grinzile colibei?/
Marta mânuie cociorba,/ Iar Maria toacă hribii,/ Iar ciobanu-şi pune gluga,/Mai
îndrugă câte-n drugă,/ Iese-n noaptea cu scântei/ Ş-o tuli urât de
fugă,/Parcă-i dracul în călcâie,/ Iar la colţul marii vetre/ Stau pe laiţe,
lângă spuze,/Un moşneag şi trei cumetre,/Povestesc mişcând din buze,/(....) Măi
ciobane ortomane,/Unde-mi mergi aşa pe frig?/ De la râşniţă la Dane/Şi la borş
la Pipirig”12.
În anii şcolarităţii, Eminescu este un
pasionat cititor de poveşti şi poezii populare. La Cernăuţi, elev la gimnaziu,
citise întreaga bibliotecă a profesorului Aron Pumnul. Profesor de limba
română, ca intelectual al generaţiei sale de la 1848, era un mare iubitor de
literatură populară.
Vestitul său Lepturariu, cartea de căpătâi a elevului Eminescu, putea fi un
bun îndreptar pentru citirea literaturii populare. Autorii români, vechi sau
contemporani, sunt reprezentaţi pe larg în această carte, Alecsandri, Barbu
Paris Mumuleanu, Costache Negruzzi, sunt cunoscuţi elevului Eminovici, prin
profesorul Aron Pumnul şi prin Lepturariul acestuia. În cercul
intelectualilor români din Cernăuţi, Alecsandri este divinizat. Împreună cu Bolintineanu, era ales membru de
onoare al ,, Societăţii pentru literatură şi Cultură din Bucovina”. ,, Principii poeziei noastre poeţi iubiţi şi adoraţi
de toată naţiunea, ale căror versuri încântătoare vor pieri numai cu cel din
urmă cuvânt”13.
Convingerea că
adevărata literatură trainică şi originală trebuie să se sprijine pe ,, spiritul poporului” rămâne statornică la Eminescu până la sfârşitul vieţii sale 14. În
călătoria sa pe jos, de la Cernăuţi la Blaj-denumit de poet ,, Roma cea mică”-, de unde
credea că răsare soarele românismului, ca un simplu peregrin, cu traista-n băţ,
cu căciula dată pe spate, în vara anului
1866, tânărul colaborator al ,, Familiei” începe să-şi facă primele însemnări. Cei din Blaj şi-l
amintesc ca pe un ,,tânăr sănătos ca piatra”,
hoinărind prin împrejurimele târgului, scăldându-se în
Târnave şi dormind într-un pod de fân. Ştia istoria românilor atât de bine ,
încât ,, discuta cu mare
înfocare şi siguritate” cu elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a, care ,,
rămâneau învinşi” de cel care cunoştea încă din casa părintească de la Ipoteşti ,, Letopiseţele publicate de Kogălniceanu” 15.
11—Mss2285, f.173
12—Constantin Noica, ,,Introducere
la miracolul Eminescu”, Humanitas, Bucureşti, 1992.
Importanţa este şi descrierea
călătoriei spre munte, un adevărat drum de iniţiere în viaţa originară şi în
specificitatea cea neschimbătoare., Eminescu îl vede pe român într-un tip
carpatin de mare vigoare şi originalitate. ,,Acolo-i vedeai pe români cu faţa arsă dar
adâncă, cu ochii căprii şi vioi, cu plete lungi creţe, negre strălucit,
care-ncadrau frunţi largi şi netede,mustaţă neagră, nasul de vultur, bărbia cam
ieşită ca a războinicilor străbuni. Sumanele cafenii ce spânzurau pe umere,
cămaşa cea albă, ce slobodă dezvelea pieptul cel ars de soare, ce ascundeau
inimi libere, cioarecii cei strâmţi şi albi, opincile cu vârful îndoit şi
legate pe picior cu sfoară de lână neagră, brâul cel verde şi chinga cea roşie
cu cuţit, amnar şi cremene, în fine căciula de oaie naltă şi lăsată asupra
ochilor pătrunzători, iată tipul ce-l vedeai repetându-se în feluri variante,
în toţi aceşti copii ai munţilor”16.
În notele personale, scrise după
toate probabilităţile în epoca Vienei şi a Berlinului, Eminescu mărturiseşte:
,,Iubesc acest popor, bun, blând, omenos, pe spatele căruia diplomaţii
croiesc harte şi răzbele, zugrăvesc împăraţii, despre care lui nici prin gând
nu-i trece. Iubesc acest popor, care serveşte de catalici tuturor acelora ce se
înalţă la putere, popor nenorocit care geme sub măreţia tuturor palatelor de
gheaţă ce i le aşezăm pe umeri”17
Cu privire la limbă, Eminescu
consideră că ,, Limba este
marca şi geniul însuşi al naţionalităţii”. În ,, Curierul de Iaşi” din 1876, scria: ,,Că spirit şi limbă sunt aproape identice, iar
limba şi naţionalitatea asemenea”18.
B.P.
Haşdeu sublinia: ,,Limbile s-au
născut în cătune şi colibe”19. ,, Calea adevărată de intrare în istorie este
creaţia spirituală puternic individualizată ca originalitate căci posibilitatea
de a exista în faţa veciniciei e certitudinea de a exista, afirmă Eminescu
într-o însemnare din caietele sale”20.
A ţine seama de opera
înaintaşilor săi şi a se inspira din poezia populară constituie pentru Eminescu o preocupare permanentă. La
vârsta de 16 ani, el ne apare ca un culegător de folclor, de poezie populară,
proverbe şi zicători; a cutreierat toate ţinuturile româneşti, nu numai cele
din ţara liberă, ci şi pe cele de sub stăpâniri şi a cules de pretutindeni
materiale folclorice.
La 1 aprilie 1869, el a fost ales membru al
Cercului literar ,, Orientul” din Bucureşti, de sub prezidenţia lui Gr. H.
Grandea. Chiar în vara acelui an, poetul a fost numit în Comisia a VII-a, a
cărei misiune era de a aduna literatura populară din Moldova 21.
Amintita antologie Lepturariu, cuprinde extrase de culegeri de folclor din revistele
vremii, precum: ,,Foaia pentru
minte, inimă şi literatură”.,, Foaia Societăţii pentru literatură şi cultură în
Bucovina””,,
Familia”, revista lui Iosif Vulcan la
care Eminescu va debuta în 1866 cu poezia ,, De-aş avea”22.
Iosif Vulcan şi-a îngăduit modificarea
numelui din Eminovici în Eminescu. Din acel moment 1866, tot ceea ce a publicat
a fost semnat cu noua formă a numelui : Mihai Eminescu.
8—Mihai Eminescu, Opere alese, VI, Bucureşti, 1965.
Iosif Vulcan este considerat
naşul literar al poetului de la Ipoteşti 23.
Eminescu era un iniţiator pe
tărâmul culturii, în înţelesul larg al cuvântului. Unele documente arată că
ideea serbării de la Putna ar fi pornit de la dânsul 24.
Serbarea de la Putna
din 15/17 august 1871, care consemna 400 de ani de la ridicarea Mănăstirii
Putna, avea un caracter popular de masă. Cu privire la participarea la serbarea
de la Putna, Eminescu apreciază : ,,Nu
uşor las să-mi scape de a participa la o serbare populară.(...). În orice
serbare populară este, la drept vorbind, o sărbătoare sufletească, un
pelerinaj, un act de pietate”25.
Într-un articol de fond din
ziarul ,, Timpul” , din 2 noiembrie 1879, este redată
concepţia eminisceană despre necesitatea statului creator de cultură, despre
cultură ca expresie a identităţii naţionale şi a posibilităţilor reale
existente în direcţia interferenţelor spirituale între naţiuni. Aşa cum afirmă
scriitorul: ,, Trebuie să
fim un strat de cultură la gurile Dunării. Aici în hotarele strâmte ale Ţării
Româneşti trebuie să se adune capitalul de cultură din care are să se împrumute
fraţii noştrii de prin ţările de prin prejur”26.
În altă scriere, Eminescu spune: ,, Să fim o ţară de cultură cu Iaşii în frunte”27.
Academician Zoe
Dumitrescu-Buşulenga susţine: ,, Perioada
ieşeană a însemnat în evoluţia artei poetului naşterea conştiinţei marelui
creator, mereu nemulţumit de sine, mereu mai critic, mai doritor de atingerea
perfecţiunii, mai rodnică obiectivă faţă de propria sa operă, mai ardent
căutător al cuvântului ce exprimă adevărul”28.
Mărturie despre pasiunea lui
Eminescu stă şi prietenia sa cu Creangă. El este cel care şi-a dat seama despre
darul de neîntrecut povestitor a lui Creangă; el l-a adus la ,, Junimea”, în pofida celor ce priveau ironic
introducerea acestui ţăran în selecta societate de intelectuali. El l-a
îndemnat stăruitor şi i-a dat curaj să scrie ,, ţărăniile lui” . În
Creangă vedea pe creatorul de artă populară de o înaltă calitate, autenticul
reprezentant al poporului de ţară 29.,, Sac fără fund” , plin de snoave şi zicale humuleşteanul va fi
reprezenat pentru poet ,, poporul
în mic” 30.
7-- Zoe Dumitrescu-Buşulenga, ,,Eminescu”, Dacia Literară, an XI, Iaşi, 2000.
Pe uliţele Iaşului, la o cană
de vin de la Bolta Rece, în plimbările de prin împrejurimile vechiului oraş sau
vestita bojdeucă, cei doi prieteni erau nedespărţiţi. ,, Nimeni nu mai văzu pe Eminescu fără Creangă
şi pe Creangă fără Eminescu” 31, notează Iacob Negruzzi. Când poetul fu dat
afară din funcţia de revizor şcolar, găsi adăpost la bodjeuca unde duceau
aceeaşi viaţă ca şi povestitorul, ba îşi făcu haine de şiac, imitând pe
humuleştean. Creangă este cel dintâi care, înaintea tuturor, se zice , a
declarat pe Eminescu drept ,, cel
mai mare poet al românilor” 32.
Printre scriitorii populari,
este citat Ion Ionescu de la Brad , cu : ,, Unele scrieri mai vechi de agronomie care sunt scrise cu totul în limba şi
chipul de a gândi al poporului”.Ion
Ionescu de la Brad este redactorul gazetei ,, Ţăranul român”, care publică,
printre primii, basme româneşti, culese de Nicolae Filimon 33 (,, Roman năzdrăvan”, ,,Omul de piatră”,Omul de flori, cu barbă de mătase”).
Eminescu a creat limba
artistică a poeziei culte româneşti, pe temelii folclorice,, Influenţa folclorului românesc asupra poeziei
lui Eminescu este imensă”, spune
Petru Caraman 34.
Scopul urmărit de Eminescu nu
era folclorul pentru folclor, ci materialele pe care le adunase cu atâta
aviditate din popor, şi direct şi prin intermediari, erau destinate să-i
slujească lui şi numai lui, spre a se inspira din ele pentru creaţia sa originală.
,, Folclorul artistic românesc în
limba lui neaoşă a fost marele dascăl al genialului nostru poet”.Petru Caraman
arată că Eminescu, care a cunoscut aşa de bine ,, folclorul românesc şi l-a preţuit atât de
mult este unul din cei mai de seamă folclorişti”
Satul românesc, în viziunea
poetului naţional este păstrătorul limbii, a tradiţiilor şi culturii româneşti.
Adevărata literatură trebuie să se sprijine pe ,, spiritul poporului”.
Această convingere rămâne
statornică la Eminescu până la sfârşitul vieţii sale. A ţine seama de opera
înaintaşilor săi şi a se inspira din poezia populară constituie pentru Eminescu
o preocupare permanentă.
La vârsta de 16 ani el ne apare
ca un culegător de folclor, de poezie populară, de proverbe şi zicători. Eminescu
a creat limba artistică a poeziei româneşti pe temelii folclorice. Influenţa
folclorului românesc asupra poeziei lui Eminescu este imensă. Petru Caraman
arată că Eminescu care a cunoscut aşa de bine folclorul românesc şi l-a preţuit
atât de mult este unul dintre cei mai de seamă folclorişti".
1 --Constantin Ciopraga, Personalitatea literaturii române Edit. Princeps 2.-- I. Rotaru, Eminescu şi poezia populară, EPL , Bucureşti
3.-- Cf. Omagiu lui Eminescu, Galaţi, 1909 4.-- Comentarii la Mihai Eminescu, Opere Vol I, Edit. Perpessicius , Bucureşti 5.-- Mihai Eminescu, Opere alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Perpessicius, EPL Bucureşti. 6.-- Zoe Dumitrescu- Buşulenga, Eminescu, DL, an XI, Iaşi 7.-- I Rotaru op. cit p 137 8. --Mihai Eminescu, Opere alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Perpessicius, EPL Bucureşti
9.-- Perpessicius, Eminisciana I, Centenar Eminescu 1889-1989, Edit Minerva- Bucureşti 10.--I. Rotaru op. cit. p 149 11.-- I. Rotaru op. cit. p 161-162. 12.-- Mihai Eminescu, Opere alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Perpessicius, EPL Bucureşti 13.-- I. Rotaru op. cit. p 12. 14.-- I. Rotaru op. cit. p 58 15.-- I. Rotaru op. cit. P 15 16.-- M. Drăgan, Eminisceana, nr. 2, Iaşi 1986 17. --Constantin Noica, Introducere la Miracolul Eminescu, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1992 18.-- M. Drăgan, Eminisceana 19.-- Constantin Noica, Introducere la Miracolul Eminescu, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1992 20. --I. Rotaru op. cit. p 69 21-- Mihai Eminescu, Opere alese, VI, Bucureşti, 1965 22.--- Revista ,, Familia” nr 6 23.--- Lucian Grâmbu, Eminescu la ,, Familia” 24. --T.V. Ştefanelli, Amintiri despre Eminescu, Bucureşti 1914 25.---Mss 2285 26.---M. Drăgan op.cit.p 113 27.---Constantin Noica op cit p 39 28.-- Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Eminescu. Viaţa, Edit. Nicodim Călugurul, Mănăstirea Putna 29.--- Petre Caraman, Pământ şi apă. Contribuţie etnologică la studiul simbolisticii eminisciene 30.-- I. Rotaru op cit p 77-78 31.---Ibidem 32.--- Ibidem 33--. Ibidem 34.-- Petru Caraman, op. cit. p 345 .35. --Ibidem p 347
5.—M. Drăgan ,,Eminisciana”,
nr. 2, Iaşi, 1986
6—Zoe Dumitrescu-Buşulenga,
Eminescu - ,,Viaţa”, Edit. Nicodim Călugurul, Mănăstirea Putna, 2009.
1 --Constantin Ciopraga, Personalitatea literaturii române Edit. Princeps 2.-- I. Rotaru, Eminescu şi poezia populară, EPL , Bucureşti
3.-- Cf. Omagiu lui Eminescu, Galaţi, 1909 4.-- Comentarii la Mihai Eminescu, Opere Vol I, Edit. Perpessicius , Bucureşti 5.-- Mihai Eminescu, Opere alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Perpessicius, EPL Bucureşti. 6.-- Zoe Dumitrescu- Buşulenga, Eminescu, DL, an XI, Iaşi 7.-- I Rotaru op. cit p 137 8. --Mihai Eminescu, Opere alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Perpessicius, EPL Bucureşti
9.-- Perpessicius, Eminisciana I, Centenar Eminescu 1889-1989, Edit Minerva- Bucureşti 10.--I. Rotaru op. cit. p 149 11.-- I. Rotaru op. cit. p 161-162. 12.-- Mihai Eminescu, Opere alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Perpessicius, EPL Bucureşti 13.-- I. Rotaru op. cit. p 12. 14.-- I. Rotaru op. cit. p 58 15.-- I. Rotaru op. cit. P 15 16.-- M. Drăgan, Eminisceana, nr. 2, Iaşi 1986 17. --Constantin Noica, Introducere la Miracolul Eminescu, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1992 18.-- M. Drăgan, Eminisceana 19.-- Constantin Noica, Introducere la Miracolul Eminescu, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1992 20. --I. Rotaru op. cit. p 69 21-- Mihai Eminescu, Opere alese, VI, Bucureşti, 1965 22.--- Revista ,, Familia” nr 6 23.--- Lucian Grâmbu, Eminescu la ,, Familia” 24. --T.V. Ştefanelli, Amintiri despre Eminescu, Bucureşti 1914 25.---Mss 2285 26.---M. Drăgan op.cit.p 113 27.---Constantin Noica op cit p 39 28.-- Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Eminescu. Viaţa, Edit. Nicodim Călugurul, Mănăstirea Putna 29.--- Petre Caraman, Pământ şi apă. Contribuţie etnologică la studiul simbolisticii eminisciene 30.-- I. Rotaru op cit p 77-78 31.---Ibidem 32.--- Ibidem 33--. Ibidem 34.-- Petru Caraman, op. cit. p 345 .35. --Ibidem p 347
BIBLIOGRAFIE
1--Petru Caraman, ,,Pământ şi
apă”. Contribuţie etnologică la studiul simbolisticii eminisciene, Ediţie , prefaţă, note şi indice de Gh.
Drăgan. Edit Junimea Iaşi 1981.
2—Constantin Ciopraga,
Personalitatea literaturii române, Editura Princeps Edit. Iaşi, 2007
3—Comentarii la Mihai Eminescu,
Opere, Vol I, Edit. Perpessicius , Bucureşti, 1962.
4—Lucian Drâmbă, Eminescu la ,,
Familia”, Comitetul de Cultură şi Educaţie Socialistă a judeţului Bihor,
Oradea, 1974.7-- Zoe Dumitrescu-Buşulenga, ,,Eminescu”, Dacia Literară, an XI, Iaşi, 2000.
8—Mihai Eminescu, Opere alese, VI, Bucureşti, 1965.
9-- Mihai Eminescu, Opere alese
III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de
Perpessicius, EPL Bucureşti, 1905.
10-- Mihai Eminescu, Opere
alese III, Ediţie îngrijită şi prefaţă de
Perpessicius, EPL Bucureşti, 1965.Margareta Mihalache-si Emilia Pavel |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu