Tapiserie cu monograma "SA", a regelui Sigismund al II-lea Augustus a Poloniei , . Tapiserii Jagiellone de la Wawel |
Bliss paradis , atelier de Jan de Kempeneer, CA. 1550.
|
O vidra cu un
peşte în gură ,
atelier de
Jan van Tieghem, CA. 1555.
|
Dorinta omului de a-si imbunatati in permanenta locuinta si mediul inconjurator este la fel de veche ca specia umana, manifestandu-se de-a lungul istoriei intr-o asemenea masura incat se poate vorbi de un istoric al designului.
In afara semnificatiei religioase, desenele de pe peretii pesterilor sugereaza astazi ca oamenii din comuna primitiva aveau un anumit gust pentru imbunatatirea si infrumusetarea locului in care locuiau. Peretii cenusii de stanca pareau prea goi si prea sumbri, asa ca dintr-o sensibilitate care practic nu avea nici un scop practic, omul primitiv simtea nevoia de a aduce o forma primara de arta in viata sa. Marturiile istorice despre civilizatiile din Mesopotamia si Palestina demonstreaza ca aceste schimbari erau intr-un trend ascendent, fiind deja utilizate elemente de baza in dezvoltarea si organizarea locuintelor. Un exemplu deosebit il reprezinta si astazi arhitectura egipteana, in special datorita atentiei acordate decoratiunilor interioare. Nici vechea China nu a fost o exceptie, ultimele descoperiri arheologice de artefacte, unelte si mobilier demonstrand ca in viata de zi cu zi frumusetea locuintei era un scop in sine, care demonstra statutul social si material al proprietarului. Inca de la inceputurile civilizatiei occidentale, anuntat de realizarile Greciei, preocuparea pentru decorarea si amenajarea spatiului interior a inceput sa devina o disciplina specifica, chiar daca la inceput cel putin accesibila doar celor foarte bogati.
Romanii, care au asimilat si imitat pentru a dezvolta multe din elementele culturii elene, au fost cu adevarat fascinati de posibilitatile aproape nelimitate de a controla si imbunatati mediul in care se traia, de la arhitectura oraselor la decorarea camerelor. Stilul clasic a avut o influenta covarsitoare asupra gustului si ideilor occidentale de-a lungul istoriei. Culturile orientale - in special cele din India, China sau Japonia - au influentat puternic designul occidental, dar in mai mica masura.
Temele abordate au reprezentat:
Scene biblice - Povestea lui Noe şi Povestea de Turnul Babel, povestea lui Moise , Povestea lui Absalom Povestea Nabucodonosor şi Povestea lui Saul (împrăştiate),
Scene mitologice-scena din războiuk troian, cum sunt Povestea lui Romulus şi Remus, Povestea Scipio, Povestea lui Hanibal, Povestea lui Iulius Cezar şi altele.
peisaj scene şi animale realizate în jurul anului 1560, desenul acestei tapiserii realizat de către un artist necunoscut din cercul de Pieter Coecke van Aelst ,
groteşti scene cu straturi de arme ale Poloniei şi Lituaniei şi iniţialele regale, realizat în jurul anului 1560, design de către un artist necunoscut din cercul de pictori şi Cornelis Floris Cornelis Bos, Peretii Castelului Wawel sunt tapetati cu piele prelucrate cu motive florale si geometrice cusute cu fir de aur si argint. Deasupra sunt covoarele gigantice ca măsura si impresionabile prin tematică abordată.
TAPISERII LA VATICAN
Papa Leo X în anul 1515 a făcut comandă a unor tapiserii destinate pereţilor interiori ale Capelei Sixtine, pentru a fi puse cu ocazii speciale pe care le descriu evenimentele din viaţa Sf. Petru şi viaţa Sfântului Paul, subiecte populare in epoca Renasterii. În realizarea acestor tapiserii Raphael în atelierul său a pictat desene animate de la Roma, iar tapiseriile au fost ţesute in Bruges, un centru de excelenţă pentru producţia de tapiserie în întreaga Europă.
Michelangelo a terminat de pictat plafonul Capelei Sixtine în anul 1512, fiind apreciat universal pentru capodopera de artă realizată. Rafael s-a ocupat de decorarea camerei Stanze din Vatican. Intre cei doi se instalase o rivalitate într-atât că se întrecea unul pe altul. Astfel Michelangelo a folosit anumite culori
intense, de anumită strălucire în lucrarea sa, ceea ce nu a fost posibil să se obţină în realizarea unei tapiserii.
În atelierul din Bruges Pieter van Aelst din Bruxelles, au fost realizate cele 10 tapiserii care au fost ţesute între anii 1516-1521, din care 7 lucrări au fost expuse în Capela Sixtină pentru prima dată în ziua Sfântului Ştefan pe data de 26 decembrie 1519.
Rafael a văzut aceste tapiserii realizate după desenele sale, după care a murit în 1520 la vârsta de 37 ani.
Cele zece subiecte alese de Rafael pentru aceste tapiserii au fost:
Miraculos pescaj de pesti. Hristos taxa lui Petru. Vindecarea ologului. , uciderea cu pietre a lui Ştefan. ( Cartoon pierdut ) Convertirea lui Saul. ( Cartoon pierdut ) Conversia de Proconsul. Jertfa de la Listra. Pavel în închisoare . ( Cartoon
pierdut ), Pavel Predica la Atena.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu