CON ŞTIINŢĂ ÎNCĂRCATĂ pictor Aida Suster |
M. Gaftoneanu vazut de Leonte Nastase |
În volumul ,, Odiseea Omenirii", la pagina 156 putem citi un interviu al domnului GEORGE MANOLE, Redactor-Şef “Luceafărul” Botoşani, ,, Zece întrebări adresate autorului M. Gaftoneanu" dintre care :
,,Împreună cu mai mulţi scriitori şi iubitori
de cultură ai lansat manifestul literar „Primăvara culturii româneşti”. Care sunt ideile tari
ale acestui manifest? Câteva scurte enunţuri
... Dezgheţul crizei de identitate, de curaj,
de umor, inspiraţie şi originalitate, revitalizarea fenomenului intercultural,
promovarea lucrărilor care au la bază bogăţia de idei şi de limbaj, estomparea creaţiilor literare ce abundă în cuvinte vulgare şi expresii obscene,
izolarea promotorilor acestui flagel artistic prin oferta unei alternative de
bun gust, aducerea în prim plan a creaţiilor enciclopedice ancorate în cultura
autentică, istoria universală şi gândirea filozofică, sprijinirea cărturarilor
de prestigiu, redefinirea existenţialismului ca bază a sistemului de valori al
neamului nostru, combaterea corupţiei generalizate de sus până jos în
promovarea produselor subculturale ca etalon de referinţă , denunţarea
marginalizării creatorilor în vers clasic cu figuri de stil şi elemente de
prozodie, a compoziţiilor de factură eminescian dar şi a poeziei moderne purtătoare
de mesaj.
... Curentul propus l-am denumit cu mult umor drept neoromantism termidorian,
cu gândul la Revoluţia franceză şi la curentul enciclopedist.
... Un fragment din program care merită reprodus:” modelul consacrat al poetului-voce a cetăţii, exemplul uman de demnitate,
moralitate, patriotism şi verticalitate, portstindardul conştiinţei spiritualităţii
de limbă şi de neam este astăzi total demodat. Avem în schimb o adevărată inflaţie de false modele şi de aşa-zişi
prozatori şi poeţi la toate saloanele mondene, stipendiaţi cu banii cetăţeanului
contribuabil ca să - i etaleze refulările intimiste şi angoasele de lux.”
Spune-mi, D.M.G., mai este nevoie de Eminescu?
,,Mai mult ca oricând, creatorii literari au nevoie de ancorare în operele
celor din trecut. În acelaşi timp, avem nevoie de personalităţi autentice
dintre cei care sunt în viaţă, formatori de opinie, deschizători de drumuri noi
care să preia exemplul marelui înaintaş.
Rolul şi locul ca vârf de lance al liderului charismatic şi cu viziune amplă
nu e deloc de domeniul trecutului. Eminescu avea la dispoziţie un fond de
cuvinte de trei-patru ori mai mic decât cel de astăzi, pe care a reuşit să îl
pună în valoare prin muncă , inspiraţie şi sacrificiu. Astăzi de ce nu am încerca acelaşi lucru? Unii susţin
teoria coexistenţei stilurilor şi
valorilor, alţii susţin teoria perimării acestora în timp. Eu mă regăsesc în
prima categorie de concepţii. Paradoxal, există publicaţii sau cenacluri ce poartă numele poetului
naţional dar, în discuţii particulare, unii redactori sau membri de vază îl
etichetează discret în fel şi chip... desuet, depăşit, vetust, arhaic şi câte
altele fără nicio noimă sau vezi premii Eminescu acordate unor poeţi care dispreţuiesc versul clasic pe care îl consideră de júre un delict tolerat,
îngăduit la limită şi, ca urmare, ceva care ţine de periferia exerciţiului
poetic... Avem o lume literară cu de toate, plusuri şi minusuri în egal
măsură.
... Cu mult respect, vorbind despre Eminescu, reamintesc vorbele unui
filozof german: „Toţi trăim sub acelaşi
cer, dar nu toţi avem acelaşi orizont.“ şi, evident, nu pot uita motto-ul de la „Eminescu.
,,Monolog în alb şi negru”: „
...Pentru neo-scribi? Vetuste. Antice deşertă ciuni.
Pentru mine? Actuale. Capodopere. Minuni.
Tot la fel. Mereu aceleaşi. Chiar
şi peste un mileniu.
...Eminescu? Da, trăieşte. Prin talentul său de geniu!”
Care ar trebui să fie relaţia scriitorului cu
cititorul?
,,Scriitorul- vioara primă , cel care dă tonul, formatorul de opinie al
iubitorului de carte. Desigur, o legătură strînsă , dar nu sunt convins deloc
de ideea des vehiculată că trebuie să spunem ceea ce doreşte cititorul să audă
sau să scriem ceea ce se cumpără prin librării"
... interviu realizat de Georgică MANOLE, Redactor- Şef “Luceafărul” Botoşani
Prefaţa volumului ,, Odissea Omenirii" a fost realizată de prof.
Cornelia Badragan care ne spune despre lucrarea autorului M. Gaftoneanu.
,,Aş completa spunând că poetul pare un
Sisif care a descoperit, într-o zi, că a început să -i placă enorm de mult
inutila şi obositoarea activitate, ba, mai mult,
că - i poate împinge bolovanul
în feluri diferite şi chiar se poate amuza de modul în care acesta se
rostogoleşte spre baza muntelui. Cititorul, luat tacticos de mână , cu promisiuni
şoptite la ureche, se lasă purtat pe mările înşelătoare ale istoriei,
filosofiei, religiei, literaturii, fizicii, etc, i se flutură prin faţa ochilor
concepţii despre lume şi viaţă , i se adresează întrebări retorice, este smuls
de braţ dacă întârzie o secundă să observe zidul chinezesc sau să închidă pios
ochii în faţa Mântuitorului de la Rio.
...Şi toate acestea doar pentru ca, la final,
să i se şoptească mefistofelic că totul a fost o iluzie sau o glumă şi ,,că maxima dovadă de orgoliu e să recunoşti
că habar n-ai de nimic".
Ciudat este că cititorul
se lasă furat şi a doua oară , când i se promite, de exemplu, în poezia ,,Lumea celor şapte
taine", că -i vor fi dezvăluite nu unul, ci şapte mistere: naşterea,
Dumnezeu, moartea, universul, iubirea, etc. În realitate, ”tainele” sunt definite prin aglomerări de
cuvinte, din câmpuri semantice foarte diverse, de retorisme, puncte de
suspensie care construiesc, în final, ”panteonul meu de visuri”.
Parcă bănuind că e nevoie de o schimbare de registru, pentru a nu- i
pierde credibilitatea, poetul caută alte pretexte întru justificarea odiseei sale
ludice. Grav, se ipostaziază într-un Eminescu reîncarnat, dornic - pentru
ultima oară - să - şi cânte, într-un manifest, nemuritoarele poeme. Întreg poemul,
intitulat ,,Eminescu. Monolog în alb şi negru" e o uriaşă anagramă ,
construit, într-un procent uriaş , din titluri, versuri, segmente din poezia
marelui poet, dar re-organizate original, trădând o cunoaştere până la literă a creaţiei acestuia.
Convins
că opera de artă (în variantă de poezie, muzică , pictură , etc) este destinată
iremediabil dispariţiei, poetul-Sisif e decis s-o salveze, mustrând mai întâi
contemporanii care nu-i mai recunosc valoarea, apoi, retopind-o i aducând-o la
lumină într-o formă nouă . Astfel, Eminescu, Enescu, Luchian, Arghezi, Blaga,
Caragiale, Iorga, Rebreanu, Topârceanu, Onicescu - sunt, mai întâi elogiaţi,
apoi definiţi, citaţi, apăraţi, compătimiţi, pentru a sfârşi salvaţi de la
uitare şi reaşezaţi acolo unde le este locul, pe un piedestal bine fixat
într-un spaţiu de unde să fie văzuţi de toată lumea. Cititorul are impresia la
un moment dat că reciteşte ,,Scrisorile lui
Eminescu", atât de puternice sunt accentele de
satiră şi ironie. Evident că e o nouă păcăleală a autorului care, în realitate,
concurează cu personalităţile citate, construind, în joacă, propriile poeme,
dar cu ...materialul deja existent. Unele dintre poemele din ,,Odiseea omenirii" sunt construite cu ”materiale reciclate”, meritul (deloc de neglijat, ce-i
drept) al poetului este de a şti să le recondiţioneze. Dacă senzaţia pe care o
ai la un moment dat este că poetul e un mare admirator al personalităţilor
evocate, nu greşeşti, numai că interesul e iscoditor şi admiraţia e calculată .
Tristeţea, indignarea, retorismele par făcute, ai senzaţia că trăirile sunt
rezultatul unui orgoliu vigilent, dar (culmea) deloc neautentic.
Odiseea continuă cu unul dintre poemele cele mai ample, a cărui temă
este chiar poezia. Poezia la răscruce sau Fondul silvic literar e un soi de alegorie (parodie-pamflet-fabulă ) care are forma unei
confesiuni...inutile, complet ne necesare şi care, bănuiesc, nu interesează pe
nimeni. Confesiunea ia forma unei ”gâlceve” între specii de arbori-scriitori: bradul, teiul, arţarul, castanul,
gorunul, prunul, vişinul, via, stejarul, mărul, etc, etc. Poetul are iluzia că
trăieşte într-o lume în care toţi vor să
fie poeţi, toţi se cred mari şi demni de a se etala prin marile biblioteci, dar
numai unii merită laurii.
Evident, atitudinea
poetului-Sisif e deloc modest . El
şi numai el va decide cine e bun şi cine nu, cine merită afirmarea şi cine,
uitarea. De aceea, e grozav de surprins când află că ”tufa e pe primul loc”, în
detrimentul mândrului stejar sau al pomilor cu rod. E vechea obsesie a
concurenţei dintre poezia clasică , sobră şi cea nouă , facilă şi jucăuşă ,
adică ... cea foarte modernă . Este poate cel mai
savuros dintre poemele din volum. Aici, spiritul ludic, ironia, imaginaţia,
jocurile de cuvinte şi ...litere se simt la ele acasă , iar poetul nu se
jenează să interpreteze o multitudine de roluri, rostite pe tonuri diferite, cu
intenţii diferite şi cu efecte neaşteptate.
Evident, nu e deloc jenat să -şi arate preocuparea pentru propria persoană şi
poezie, incluzându-se discret printre cei merituoşi.
Îşi declară dragostea pentru poezie, dar
şi arogă , prin asociere de idei şi poeţia de Prometeu atribuită unui
lider literat care va folosi focul furat de la zei pentru a arde...”uscăturile”.
Vorbeam de orgoliul de a crea o odisee proprie şi personală,
concurându-l pe Homer... Poate că supremul orgoliu e atins atunci când citezi
din propria poezie, te intitulezi ”Poetul” şi-ţi spui singur ”Bun venit printre genii”, uitând că, conform propriei definiţii, poetul e deja o fosilă , în sensul
în care a şi murit în momentul naşterii.
Unde se putea sfârşi odiseea dacă nu în ,,Micul univers de ţară" , locul nostalgiilor unui
poet căruia nu i-a trecut niciun moment prin minte gândul de a se rupe de lumea
concretă , de real, de biografie. Dacă l-am identificat pe cel care spune ”eu” în acest volum cu un Sisif jucăuş , iată -l în final şi nostalgic. Satul
natal, natura, viaţa la ţară , sătenii sunt descrise prin aglomerare de termeni
grupaţi în câmpuri semantice specifice. Ca şi în alte câteva texte, senzaţia pe
care o ai când le citeşti este de respiraţie tăiată . Poetul se opreşte după
fiecare cuvânt (”Case. Garduri. Curţi. Pământuri. Mirişti, arături şi haturi”).
Enumeraţia e marcată prin punct, şi nu prin virgulă . Rima împerecheată şi
perfectă . Poetul pare hipnotizat, parcă adulmecă fiecare fir de praf, animal,
plantă , le recunoaşte, şi le asumă , inclusiv gropile pentru gunoaie, spinii,
ogrăzile, sătenii munciţi, căpiţele de paie, rozătoarele, şcoala veche şi cea
nouă , bătrânii, etc.
Întors în Edenul copilăriei, poetul debarcă definitiv din ,,cerurile ‘nalte", renunţă la visuri de
glorie, şi bucuros, ar lăsa pe alţi să vadă Roma:
”Absolut firesc
aceasta, tot mai multe să -ţ i doreşti.../O spun unii cu temeiuri - să vezi
Roma şi să mori!/Cu umor, le voiră spunde bravilor cugetători: /Mergeţi voi
la... Sfântul Scaun, eu voi merge la Vereşti!”
S-a spus despre poezia postmodernistă că promovează ludicul cotidian
într-o manieră persiflantă , propagând în mod transparent ideea că totul s-a
inventat deja şi că nimic nu mai poate fi imaginat. De aceea, poeţii
postmodernişti se întorc la modernism şi tradiţionalism, cu care realizează un
dialog ”livresc”,
adică îşi extrag sursele de inspiraţie din cărţi; ei susţin ideea că la temelia
creaţiei se află mai ales, inteligenţa culturală , şi nu atât talentul. Creaţia
lirică postmodernă este adesea un colaj de fragmente cu tentă parodică , cu
infuzie de biografism şi cotidian, intertextualitate şi metatextualitate (cu
procedee specifice: citat, motto, parodie, parafrază ). (Eugen Simion)
Oricât de mult s-ar revendica, în acest volum, de la tradiţie şi poezia
clasică , autorul ,,Odiseei omenirii" rămâne, totuşi, un poet al timpului lui, orgolios că n-a inventat nimic şi
mândru că nici n-ar putea-o face vreodată" .
(prefaţă prof. Cornelia Badragan)
DMG vazut de Florin Grosu |
DMG vazut de Adina Romanescu |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu