Costumul
anunţă prin formă şi culoare, înainte de-a înţelege cu cine avem de-a face, în
ce categorie mare de oameni se încadrează individul respectiv. (,,Art
stil costum” , Adina Nanu) Pentru îmbrăcăminte
ne trebuie ţesături Tesutul materialelor, este atestat încă î.e.n.
La Japonezi, zeiţaTanabata ocrotea arta ţesutului. La Egipteni zeita Neith era chiar
creatoarea şi inventatoarea a războiului de ţesut.Zeiţa Hedihati din din mitologia
egipteană, patroana fabricării pânzei albe..ZeitaMokosi,din mitologia slavă, ocrotea
lucrările femeieşti ale torsului , ţesutului. In mitologia
greacă Arahne, reprezinta ţesătoarea
ideală. (,,Despre
ţesături tradiţionale “, Mariana Cacoveanu)
Femeile musulmane, atât pe
vapor cât şi în tramvai, erau îmbrăcate într-un fel de caftan şi
acoperite pe faţă pâna la sprâncene cu văl.
Ele aveau un loc rezervat numai pentru ele şi despărţit cu o perdea unde nu se permitea intrarea unui bărbat. Le era interzis
accesul într-o grădină publică. (,,Insemnări de călătorie”, Iosif Vulcan)
Pe cap, văluri uşoare acopereau
părul, dezvelind doar faţa, puternic machiată cu negru la
ochii. Faţă
de străini, musulmanele se ascund îndărătul unor drapaje lungi şi largi.Ţinuta cea mai elegantă era destinată
intimităţii. (,,Art stil
costum” , Adina COSTUMATIA FEMEILOR JAPONEZE
Se caracterizează prin haine lungi si largi suprapuse care îngrosau silueta firavă modelând-o într-un volum
general cilindric,agrementat de evazări ca aripi de fluture, date de coafură.
Imbrăcăminte traditională
Minunatul-Kimono-
Costum Japonez
|
Pe cap, părul
era pieptănat în coafuri complicate cu cocuri prinse cu panglici si ace, si împodobit cu flori si bijuterii. Pentru a nu se deranja în
timpul somnului.
In Japonia s-a generalizat obiceiul de a dormi cu gâtul
sprijinit de o capră mică de lemn in loc de pernă. Pe vremea rea capul era acoperit cu
o broboada.
Faţa
machiată. Pe trup erau suprapuse mai multe
kimonouri lungi ,din mătase sau bumbac, lăsându-se
să se vadă câte puţin din gulerul fiecaruia.
Peste ultimul
kimono era legat un brâu
lat(obi) care la femeile măritate
avea la spate funda înnodată
peste o pânză
pliată,servind drept suport moale
copiilor purtaţi în cârcă.
Kimonoul neavând buzunare, în cingătoare puteau fi înfipte diferite obiecte (evantai).Pe când în mâneci
se ţineau doar batistele din hârtie.In
casă ,pe rogojini, se umbla în ciorapi.
Femeile Japoneze sunt considerate cele mai dezinteresate, mai supuse şi răbdătoare femei din lumecele mai puţin egoiste. Un izvor de consideraţiune şi
folositoare soţului, politicoasă, zâmbitoare tot timpul
este gentilă; Japoneza se mişcă în jur fărăzgomot ca o
felină. Este sclava
familiei şi a bărbatului, pentru a câştiga respect se
comportăcu atâta farmec,
tact şi seninătate
într-o ţară unde a
existat lupte între
clanuri şi familii. Datorită
calităţii ei ,numai Japonia a putut produce Gheişa ,femeie frumoasă, s-o
priveşti, s-o urmăreşti citind, dansând
sau conversând, aceasta este stăpâna societăţii nipone. ( ,, Călătorii în Japonia” , Florea Tuiu)
Ele întâmpină
sărbătoarea florilor cireş
((sakura) într-o trăire profundă a
poeziei şi frumuseţii a valului
florilor de
cireş, ce le umple viaţa de toate zilele, cu o emoţie a aparitiei vestitorului
primăverii. Au
creiat un cult pentru floarea de cireş (sakura
hana) ce simbolizează , dragostea faţă de natură
M A
R A M A
Marama
este de origine orientală şi coborâtă în mediu rural , din partea păturilor de sus ale
boierimii româneşti, răspândită în vestimentaţia ţărănească
, datorită materialului suplu, vaporos din fir borangic.Se foloseşte fir metalic şi fir de bumbac
cu ornamentaţie . Are capetele delimitate şi se deosebeşte în toate zonele ţării. (
,,Portul popular de sărbătoare” ,Elena Secosan)
COSTUME POPULARE
Costum Popular
Românesc
Costumul
cu catrinţă duce la afirmarea unei
siluete feminine svelte, marcând şoldurile prin albeaţa poalelor cămăşii,
vizibile lateral;
Costumul cu fotă
conturează o siluetă de mare eleganţă,
cu şoldurile strâns, atribuind purtătoarei o ţinută
oarecum hieratică.
Cămaşa costumului nu poate constitui vreun criteriu de clasificare,
dat fiind că cele
două tipuri de
croieli principale, cămasa dreaptă şi
cămaşa încreţită , sunt răspândite cu mici excepţii
pe întreaga suprafaţă a ţării, coexistând cu toate cele trei tipuri de
piese , ce se poartă de la talie în jos (,,Portul popular de sărbătoare”
Elena Secosan)
Costumul vâlnic subliniază
subţire construind un fel de soclu tronconic siluetei feminine, partea de jos
a corpului înscriindu-se în tradiţia arhaică a
formei – clopot - cunoscută încă
în preistorica cretană si răspândită în tot
Orientul Mijlociu şi Europa răsăriteană în figurările –zeitei mame; deseori prezente în arta
populară în domeniul ornamentatiei. (,, Portul popular de sărbătoare ‘’ Elena Secosan)
În curtea sa cu găinile
,,A fi activ înseamnă a
trăi. Gândirea şi voinţa n-ar fi nimic dacă n-ar servi activităţii. Acţiunea,
activitatea, munca sunt necesare
echilibrului moral şi fizic al omului. Sunt însăşi condiţiile vieţii sale" (,,Despre
muncă“, P. Doumer
)
Vestimentaţia
punea în valoare virtuţile gospodinei
. Boneta din pânză apretată, sau susţinută de fire din metal. Şorţul indicând activitatea.
Părul era tras spre spate , lăsând fruntea degajată şi adunat în coc
ridicat. Pe trup bluza cu manşete, guler din dantelă. Fusta cădea liber pe jupon. La gât se mai folosea şi năframa de pânză încrucişat pe piept. (,,Vesminte din trecut” Al.Alexianu)
ridicat. Pe trup bluza cu manşete, guler din dantelă. Fusta cădea liber pe jupon. La gât se mai folosea şi năframa de pânză încrucişat pe piept. (,,Vesminte din trecut” Al.Alexianu)
Mama ,cândva o
fetită zglobie cu două codite, mai târziu preschimbată în femeie.De mă uit
prin ani
,îndărăt în casa ,în care am copilărit, acolo te
zăresc
pe tine stăpână si supusa ei, de-a pururea. Pe tine mamă,neobosită,
miscându-te mai greu, te văd îmbătrânită, acolo, în
curtea ta cu găinile!
Costumaţia femeilor din
Normandia
Pe cap, pălăria cu boruri
mici, legată cu panglică. Pe trup, lenjeria
era din mai multe piese, suprapuse cămaşă, jupon. Rochia
cu guler brodat,
lăsat pe spate, lungă până
la pământ, în formă de lalea şi plisată. Talia ridicată,
mâneci normale. Se purta un şort negru , cu buzunar, legat la spate cu
o fundă.
În picioare, ciorapi negri şi pantofii fără toc.
Rochia putea fii din muselin sau din
bumbac.
Fusta plisată şi de culoare închisă.
(„Arta
stil costum ‘’ , Adina Nanu)
Costumatia femeilor din Olanda
Casele olandeze erau vopsite în roşu, roz, verde,
cafeniu, numai ferestrele
albe. Ultimul etaj, al casei era ascuţit la capăt
şi se termia în triunghi. Femeile purtau
rochii negre, pe
gâtul cărora contrasta
guleru de dantelă scrcobit , tot alb, sau fuste
colorate cu un sort de culoare neagră legat
cu o fundă
la spate.(,,Artă stil costum” , Adina Nanu)
Femeile Olandeze
Femeile tinere la aceste popoare din nord, nu
au încă
expresivitate. Figura lor
candidă, iar maturitatea este
târzie,
cam pe la 40 de ani. In acest detaliu geografic şi arhitectonic stă secretul căldurii, sociabilitatea, duioşia, unde se găsesc bătrânii buni sfătoşi,delicioase fete, mame de familie, gospodine şi vesele în case oneste, optimiste şi sănătoase. In aceste case pluteşte dragostea simplă.(,,Note de călătorie” , Mihai Ralea )
cam pe la 40 de ani. In acest detaliu geografic şi arhitectonic stă secretul căldurii, sociabilitatea, duioşia, unde se găsesc bătrânii buni sfătoşi,delicioase fete, mame de familie, gospodine şi vesele în case oneste, optimiste şi sănătoase. In aceste case pluteşte dragostea simplă.(,,Note de călătorie” , Mihai Ralea )
Costumul
popular traditional polonez din ritualul
de nuntă
Costumul este alcătuit dintr-o fustă amplă ,de culoare
neagră,un sort de culoare albă cu flori viu
colorate, mărginit
de o dantelă albă lată, bluza de dantelă. Pe umeri sunt vizibile motive florale
conceputedin mărgele divers
colorate.Costumul miresei se mai compune din jachetă de culoare neagră si
mărgele rosii, coronita ‘’
Wiuneczek’,,alcătuită din mai multe flori ,de diferite culori asezate în formă
de semicerc.
Iar continuarea:
sunt prinse panglici divers colorate,Culoarea este in functie de zonă,în cazul
acesta, de culoare verde . Fetele poartă coronită de flori ,iar femeile căsătorite
batic legat la spate.
Femeia romană
Clima
mediteraneană, mai blândă a favorizat reducerea numărului
si grosimii vesmintelor Materialele folosite din productia
locală mătăsuri florentine sau catifea venetiană. Pe
cap, spre deosebire de obiceiul de peste
Alpi,de a se i acoperi
complet capul, în Italia părul
era vizibil, pus în valoare prin coafuri complicate cu cozi
răsucite sau panglici ,cu degajarea gâtului ,prelungit de
decolteu ascutit, din spate. Cămaşa era uneori vizibilă la gât si fentele
mânecilor rochiei demontabile legate cu sireturi de corsaj (,,Art stil
costum “ ,Adina Nanu)
Femeia
germană
Principesa Ana de Saxonia a fost prima care a fondat scoala de
moase. iar la Frankfurt, prima dată s-au specializat
15 femei medici dintre care 3 oftalmologi. Femeia
ideală era gospodină,
mamă de familie, având bonetă
în formă de scufită ( Haube), strângând părul. Decolteu decent acoperit
de un guler-pelerină (Goller)sau (Koller), şorţul indicând
activitatea
menajeră. Se purta rochii cu corsaj
snuruit.,creţe,iar deasupra sorţul (,,Istoria culturii si civilizatiilor “ ,O.Drimba)
Vestimentatia femeilor din sec .XVI-
consta în
haine perfect
impermeabile fiind
executate
din intestine de focă si ren,
translucide
ca din material
plastic, cusute cu împunsături
speciale ,
în grosimea tesutului, fără perforatii prin
prin care trece apa.
In casă îmbrăcămintea e mai
lejeră .Pe cap,peste părul
lung, pieptănat cu o cărare la mijloc si
strâns în coade sau coc, la spate , era legată o bandă orizontală , în care puteau fi infipte
pene. Pe trup, peste pantalonii
lungi, era îmbrăcată o rochie din piele albă, deseori cu platcă lată atârnând peste brate si mâninci, strânsă în talie cu cordon si
împodotă cu broderii si franjuri. Mantaua ca si mocasinii erau la fel ca
si ale bărbatilor. Bijuterii în locul trofeelor Femeile purtau coliere
din pietre semipretioas Pruncii îi tinea în spate, într-o sanie sustinută de o bandă
prinsă de frunte .Cei mici erau purtati de mame în cârcă ,vârâti în anorac . In sec XIX-
costumul popular consta din
piesa principală care este sariul, uniformă pentru femeile de la oras si
de la tară. Sariurile sunt de culori diferite,tivite cu panglici, de culori
complementare. Costumele din
zona Rajputan, sunt din catifea si mătăsuri. Fetele si femeile poartă băsmălute
rosii înflorate,
cămăsi brodate,
ilice din catifea ,câteva rânduri de fuste multicolore,
suprapuse.Părul
strâns în coc pe spate si cărare la mijloc cu podoaba
Sikha-mani, pe fruntea inaltă,
cu un zbenghi rosu între sprincenele –virgulă,
nasul cu o perlă, rubin, sau un brilliant
incastrat.Cercei de flori, corali, sau metal. (citat din,, Izvoare de cultură” ,
Romulus Vulcănescu)
Vestimentaţie pentru ocazie
R O C H I I L E
Rochiile în blîndeţea lor,
ploi de –argint
Pe umeraşe
Cea neagră, cu flori sidefi
Tulburată de vis, ametită de şoapte
Cea verde, uitată frunză ruginie
Pe malul rîului de foc, (..)
Albastra mea, suavă rouă
Cu iz de dimineţi halucinate a linistea şi marea, vesnic nouă
Cea albă, fără de păcate....
LUCIA OLARU NENATI (din vol.,, Cea mai tînără Ecaterină )
Costumul popular tradiţiona românesc din Mehedinţi
Pe lângă
costumul de ,,vâlnic”
se poartă şi
costumul cu două ,, catrinţe”
sau ,,oprege”.
Una din
catrinţe se poartă în faţă şi una la spate, legate la
mijloc cu ,,bete" , (brâu).
Catrinţa este din ţesătură de lână dreptunghiulară, purtată
cu costumul popular
femeiesc prinsă în
talie , una în
faţă şi alta
în spate. Cămaşa încreţită
în jurul gâtului, cu ornamentaţia specifică a
mânecii, grupată ,,râuri”pe braţ, (ornament liniar,
dispus în dungi pe mânecă.
Opreg, este piesa de port dreptunghiulară purtată de femei de
la talie în jos, ornamentată cu linii orizontale(,,Din portul popular de sărbătoare din
,,România”Elena Secoşan,Paul
Petrescu, Ed. Meridian ,1984)
Cămaşa care are
decorul compact ,,nisipit”pe braţul cămăşii
( o tablă de motive mărunte, omogene ca şi pe
faţa cămăşii, cu gura despica adânc la piept. Decorul ,,nisipit” este un ornament compus din
motive mărunte, legate într-un strat care acoperă
portiunea decorată.
(Din Portul popular de sărbătoare din Romania")
Acoperirea capului
B
A T I
C U L
Acoperirea capului la femeile
măritate, nu reflectă
intenţia de înfrumuseţare, ci are o funcţie simbolică,
ce marchează trecerea din rândul
fetelor în acel
al femeilor. Femeia supunându-se unei
cutume străvechi-legii nescrise- care nu îngăduie să-şi dezvelească părul.
Din istoria baticului
La logodna baticul fetei este schimbat cu inelul viitorului mire şi acestea se numesc ,, semn de încredinţare" sau credinţă Voalul este extrem de important. Elena Sevastos citează pe muritorii din Antiquitates Italicae"-,, originea baticului de la romani. ,,Acestea foloseau Voalul roşu- purpuriu pus pe capetele ambilor miri. Voalul este schimbat de naşă cu un batic, miresei i se face coc şi din acest moment stă la masă cu nevestele tinere. De a doua zi nu va mai purta capul descoperit. Culorile baticului se schimbă o dată cu vârsta, de la o vârsta înaintată predomină culorile închise cu motive geometrice".
Din istoria baticului
La logodna baticul fetei este schimbat cu inelul viitorului mire şi acestea se numesc ,, semn de încredinţare" sau credinţă Voalul este extrem de important. Elena Sevastos citează pe muritorii din Antiquitates Italicae"-,, originea baticului de la romani. ,,Acestea foloseau Voalul roşu- purpuriu pus pe capetele ambilor miri. Voalul este schimbat de naşă cu un batic, miresei i se face coc şi din acest moment stă la masă cu nevestele tinere. De a doua zi nu va mai purta capul descoperit. Culorile baticului se schimbă o dată cu vârsta, de la o vârsta înaintată predomină culorile închise cu motive geometrice".
Regina Maria a purtat costumul tradiţional românesc, două fote cusute cu fir de aur, care se află acum expuse la Muzeul Naţional Cotroceni. Prof.universitar dr. Adina Nane, spunea despre regina Maria că nu s-a limitat să ia costumele populare "de-a gata", ci a fost creativă. Printre veşmintele şi accesorii care i-au aparţinut reginei Maria se află o mantie cu motive naţionale, un costum popular, o uniformă a Regimentului IV Roşiori, model 1885, o pereche de botine din mătase şi un evantai din pene din struţ. Pasiunea ei specială pentru costumul popular românesc, a creat astfel, o adevărată modă. În Statul Washington, se află un muzeu de Artă Mary Hill, care a fost fondat de Sam Hill, unde regina Maria în anul 1926, a donat multe costume populare, drept recunoştiinţă pentru generosul său ajutor acordat României după primul război mondial. Regina Maria, pentru a promova arta meşteşugărească din România, a îmbogăţit mai multe săli ale Muzeului cu costume naţionale, covoare româneşti, mobilier din palate regale cum ar fi tronul argintiu şi jilţurile pictate de regina Maria.
După decesul reginei Maria,principesa Ileana a făcut alte donaţii cu costume naţionale, piese de ceramică şi artă populară. A fost donat şi costumul naţional preferat al reginei Maria, catrinţe iile bogate în broderii, ţesute de tărăncile noastre.
Societăţile înfiinţate de reginele Elisabeta şi Maria, şi-au propus să ajute femeile în însuşirea unei meserii pentru a să se întreţine singure.În acest scop,începând din 1903, s-au înfiinţat multe şcoli de industrie sau de menaj. Regina Elisabeta, prin societatea ,, Ţesătoarea Regina Elisabeta” , a organizat expoziţii la Bruxelles,cu scopul de a promova meşteşugurile ca ,,ţesutul" dorind să facă cunoscută munca tinerelor albine, fiicele satelor noastre
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu