joi, 22 mai 2014

Mărturiile originale ale pilotului incluse în partea Evocări din volumul Dan Vizanty Destinul unui pilot de vânătoare, semnat de Daniel Focşa, Ed. Institutul European, Iaşi, 2010



10 iunie 1944

Ziua de glorie a Grupului 6 Vânătoare,
a avionului românesc IAR 80 şi a lui
Dan Vizanty
Grupul 6 cu fetele de la Tănase” era personificarea gloriei strămoşeşti. Ziua mureau arşi de vii în angajamente monstruos disproporţionate numeric contra Fortăreţelor de pe cerul Bucureştiului, iar seara erau ovaţionaţi precum gladiatorii Romei pe Calea Victoriei. O alee din Ghencea Militar este plină cu aceşti băieţi frumoşi, pe nedrept uitaţi. Ei au semnat ziua de glorie a IAR80: 10 iunie 1944”
(Cristian Crăciunoiu, în Modelism internaţional, nr. 4/2009)
În primăvara anului 1944, în urma succeselor repurtate de aviaţia de vânătoare română, care punea serioase probleme Comandamentului Interaliat, acesta din urmă decide, în tentativa de a distruge zona petrolieră Ploieşti, un raid de anvergură care să anihileze acest punct de rezistenţă. Forţa a 15-a Aeriană Americană, bazată la Foggia, desemnează grupurile de vânătoare Gr. 1 şi Gr. 82, dotate cu aparate Lightning P-38, să se ocupe de această operaţiune. Data raidului a fost fixată pe 10 iunie 1944, la o oră neobişnuită (8 dimineaţa), şi la joasă înălţime pentru a surprinde şi distruge aviaţia română de vânătoare la sol. Acest raid, la care au participat circa 100 Lightning-uri, s-a dovedit însă un enorm eşec, nici un avion de vânătoare românesc nefiind surprins la sol. Alarma fusese dată la timp, astfel că întregul Grup 6 Vânătoare, cu numele de cod „Paris” (compus din escadrilele 59, 61, 62), de pe aerodromul Popeşti Leordeni, cu cele 26 avioane IAR-81C, era deja ridicat, la cca. 1500 m. Bilanţul luptei: 24 victorii (23, după unele surse)
Iată ce ne povesteşte Dan Vizanty în amintirile sale[1] despre una din cele mai dramatice confruntări aeriene ale războiului, din acea zi memorabilă de 10 iunie 1944, denumită de americani “the blackest day”[2]
În acea dimineaţă s-a produs un fapt de necrezut, adevărat miracol (şi nu singurul în acea zi memorabilă, ceea ce dovedeşte că uneori se petrec evenimente care nu au nicio explicaţie normală, nicio justificare logică). Deci, la ora 8, ofiţerul de gardă, ca urmare a unei neatenţii a lăsat ecranul nesupravegheat un timp nedeterminat. Revenindu-şi, speriat, cu un reflex de aviator, el declanşează fără ezitare alarma pe întregul teritoriu.”
„... tocmai intrasem în birou să-mi parcurg corespondenţa,                               când… alarmă?… ora 8?!! Surprins pentru moment de ora neobişnuită, îmi iau pistolul de alarmă, ies repede şi lansez racheta verde prin care dau unităţilor mele ordinul de decolare imediată”....
„... După un minut şi 36 de secunde, prima patrulă decolează, urmată fără întrerupere de restul formaţiei. Deja echipat şi instalat în avion, îl privesc o clipă pe coechipierul meu, un surâs, un scurt salut, un semn de înţelegere şi decolăm şi noi. Pentru acest tip de situaţie stabilisem de mult un plan de luptă: escadrilele încolonate după decolare trebuiau să execute, luând altitudine, un viraj strâns, efectuând o jumătate de întoarcere care la 1500 m altitudine le aducea la verticala aerodromului. Coechipierul meu şi cu mine am decolat imediat după ultima patrulă şi, tăind traiectoria formaţiei, ne-am situat în fruntea ei, continuând să luăm altitudine şi îndreptându-ne spre un sector determinat în prealabil (sectorul S.N. la 100 km N.V. de Bucureşti), pe care îl atingeam, în general, la 10000 m altitudine.”
„În ziua aceea, în timp ce mă aflam la 1500 m altitudine în fruntea formaţiei, am auzit în cască, codificat: “Atenţie Paris, atenţie Paris, indieni deasupra cuibului”. Am recunoscut îndată vocea lui Traian Gavriliu, şeful Biroului Operaţii al aerodromului Popeşti-Leordeni care mă anunţa astfel că avioanele de vânătoare americane (indienii cu două pene) se îndreptau spre aerodrom (cuib). Atunci, privind peste bord, văd val după val, la foarte joasă altitudine, formaţiuni de Lightning-uri (avioanele de vânătoare americane cu dublu fuselaj) care se îndreptau, venind dinspre est (când, de obicei, veneau de la vest) direct spre aerodromul nostru. Imediat şi fără ezitare ordon prin radio: “Paris către Paris 1, 2, 3 (escadrilele mele), atacăm, urmaţi-mă!” şi, într-o fracţiune de secundă, situaţia se răstoarnă radical, căci Dumnezeu a vrut altfel. În locul surprizei pe care americanii ne-o pregăteau venind la o oră neobişnuită şi dintr-o direcţie neaşteptată, sosind în razmot de la Foggia peste Adriatica şi Iugoslavia, de-a lungul Dunării până la Olteniţa, sperând astfel să scape de “radarul” de la Postul de control “Tigrul”, ei sunt cei care cad în capcană, înainte de a-şi fi declanşat primul atac.”

„Ofensiva noastră fulgerătoare a fost o surpriză totală. Într-adevăr, cu toţii, ca un singur om, într-un picaj vertiginos, ne-am năpustit asupra Lightning-urilor care, în acel moment, se aflau la nivelul liniei de centură a capitalei şi se pregăteau să ne nimicească la sol. Cădea cerul peste ei, la propriu şi la figurat. Recunosc, primul nostru atac a fost decisiv şi am avut norocul, chiar din primele clipe, să-l doborâm pe comandantul formaţiei care, de altfel, a fost singurul supravieţuitor dintre piloţii americani participanţi la raid. Atacul nostru a fost atât de rapid încât niciunul dintre cele 100 de avioane americane nu a putut să tragă nici măcar un singur proiectil asupra avioanelor noastre de la sol. ... Marea dificultate a acestei lupte s-a datorat însă joasei altitudini la care s-a desfăşurat, din moment ce esenţialul s-a petrecut între sol şi 200 m înălţime, totul evoluând într-o confuzie totală, cumplită, având în vedere marele număr de aparate participante la luptă. După primul atac, în învălmăşeala care a urmat, principala noastră preocupare a fost să evităm ciocnirile în acest vârtej în care la fiecare clipă ne aflam faţă în faţă, încrucişându-ne cu viteze relativ uimitoare, depăşind uneori 1000 km/oră.”
„În acele momente m-am uitat încă o dată cu mândrie la “băieţii” mei precum şi la avioanele IAR 80 care, datorită extraordinarei lor manevrabilităţi, dominau lupta. Revăd în minte picajele lor nebuneşti, tonourile rapide, răsturnările şi întoarcerile, manevre însoţite de rafale scurte de mitralieră, spectacol impresionant, greu de descris, dar, totodată, dramatic pentru Lightning-uri, care păreau nişte păsări prea mari, stânjenite de propria lor forţă şi de joasa înălţime la care au fost silite să lupte.”
Personalul de la sol, surprins de rapiditatea atacului, rămăsese înmărmurit.” ... „toţi au fost spectatorii şi martorii acelei lupte sângeroase, în lumina orbitoare a soarelui de vară, în zgomotul exploziilor, în ţăcănitul asurzitor al mitralierelor, în urletul fantastic al motoarelor, în timp ce pretutindeni se înălţau spre cer volutele de fum ale avioanelor doborâte ce ardeau. Apoi, brusc, s-a aşternut tăcerea, se auzea doar zgomotul motoarelor încetinind, pe când cerul şi pământul încă mai vibrau de dezlănţuirea lor. Această impresionantă luptă aeriană a durat 12 minute, 12 minute înfiorător de lungi pentru unii, incredibil de scurte pentru alţii.” ...
După aterizarea noastră, după primirea triumfală şi primele momente de euforie, după îmbrăţişările şi lacrimile de bucurie şi emoţie, am avut durerea să constatăm că trei dintre camarazii noştri lipseau la apel: lt. Nicolae Limburg, supranumit ”Generalul”, care în cursul luptei intrase în coliziune cu adj. Tari precum şi adj. Giurgiu, doborât de americani. Am constatat, de asemenea, că şi avioanele noastre suferiseră numeroase avarii. Totuşi, spre surprinderea noastră, deşi ciuruite de gloanţe, toate se întorseseră la bază în bune condiţii.  

…am fost uimit să constat că avionul meu IAR 80, cu numărul 344, primise, printre multe altele, un proiectil de 13,2 mm care, intrând prin parbriz, traversase carlinga. În mod normal, traiectoria proiectilului ar fi trebuit să treacă prin capul meu şi am fost cu toţii incapabili să ne explicăm prin ce minune scăpasem cu viaţă. Astfel, încă un fapt se adăuga, pentru mine, celorlalte evenimente extraordinare şi providenţiale ale acestei zile memorabile, care a debutat printr-o alarmă eronată şi în acelaşi timp miraculoasă.”
Ziarul Universul consemnează:

Avionul IAR 81C, cu nr . 344, „eroul” zilei de 10 iunie 1944.


[1] Mărturiile originale ale pilotului sunt incluse în partea Evocări  din volumul Dan Vizanty Destinul unui pilot de vânătoare, semnat de Daniel Focşa, Ed. Institutul European, Iaşi, 2010
[2] Thomas McKelvey Cleaver, Flight Journal, Dec 2003
                                                          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu