duminică, 9 septembrie 2012

Interviu realizat de Vania Atudorei- Québecului – deputat de Laval Interviu cu LÉO BUREAU-BLOUIN

Québecului – deputat de Laval Interviu cu LÉO BUREAU-BLOUIN 

 ,,La 4 septembrie 2012 a fost ales la Laval cel mai tânăr deputat din istoria Parlamentului Quebecului, la vârsta de 20 de ani, 8 luni si 18 zile in cea de-a 40-a legislatură . Cum sunt un alegator din circumscriptia sa si am avut ocazia să il intâlnesc si să stăm de vorbă de 3 ori, ultima dată el fiind in vizită in duminica dinaintea alegerilor la o Biserică românească din Laval, descoperind mititeii româneşti si vinul de Panciu, iată câteva dintre reflectiile si răspunsurile sale. Vania Atudorei. – Léo Bureau-Blouin cum ati ajuns in politică ?
 L.B-B. – ,,Eram student la Cégep de Saint-Hyacinthe in stiinte umane, participam la sedintele Asociatiei Studentilor si eram nemultumit si critic. O colegă mi-a spus odată, e usor să critici dar e mai greu să faci ceva si să te implici. Mi-am dat seama că avea dreptate si m-am implicat, fiind ales pentru 2 mandate presedintele Federatiei Studentesti Colegiale din provincie , si datorită grevei studentilor din primavara anului 2012 am fost mediatizat. Ulterior Partidul Québecois m-a contactat pentru a fi candidat la alegeri, dar am ramăs student fiind admis la Facultatea de drept de la Université de Montréal. 
V.A. – V-ati asteptat ca să fiti ales deputat sau a fost o surpriză ?
In imagine LÉO BUREAU-BLOUIN 
 L.B-B. – ,,Nu uitati că in aceeasi circumscriptie erau doi candidati concurenti impozanti, fostul deputat liberal Alain Paquet, profesor universitar si Ministru delegat la Finante si inginera Maud Cohen, fosta presedinta a Ordinului inginerilor din Québec, candidată pentru CAQ. Deci a fost o surpriză, dar in acelasi timp cred eu o victorie a democratiei care demonstrează că nu intodeauna contează numai virsta, partidul sau titlurile unei persoane"
. V.A. – Am urmărit indeaproape activitatea dvs. inainte de alegeri si in timpul campaniei electorale si am constatat că ati avut o echipă exceptională de campanie, de altfel am colaborat cu Marie-Claude, cu Mathieu, si ati făcut activitati unice pe care concurentii dvs. nu le-au făcut. 
L.B-B. – ,,Da, asa este, echipa mea s-a ocupat de panouri, de publicitate, de apeluri telefonice, de intilniri cu cetăţenii, astfel m-am intilnit cu comunitatea haitiană, siriană si romană din Laval, a fost organizată o intilnire cu cetătenii din circumscriptia unde eram candidat si cu doamna Pauline Marois, am avut curajul si am fost singurul care a facut-o ca să ii intilnesc pe cetătenii din Laval la o dezbatere publică liberă si necenzurată unde mi-au pus intrebări si le-am răspuns, echipa mea a lipit pe panourile mele in ziua alegerilor etichete cu inscriptia ,, votul este azi!,, precum si in cutii postale, deci fără să fie agresiăa si cu promisiuni mincinoase, a fost o campanie eficientă , in echipa având foarte multi tineri benevoli, entuziasti, energici care au sacrificat zile si nopti ca să câstigăm, in fod nu eu am câstigat ca individ ci toti cetătenii care au votat pentru mine, pentru ca eu să ii reprezint". 
V.A. – Multi emigranti au o teama de P.Q. si de separare, precum si de noi legi ce vor fi adoptate de catre P.Q. 
L.B-B. – ,,Teama este nejustificată si intretinută de adversarii politici ai P.Q. si presa anglofonă ce folosesc spectrul suveranitatii ca pe un Bau-Bau ca să ii sperie. P.Q. a guvernat déjà provincia Québec in trecut timp de 20 de ani. Este un partid tânăr fondat in 1968 si care a câstigat alegerile provinciale in 1976 având ca prim ministru pe ziaristul René Levesque timp de 9 ani . Acest prim Guvern P.Q. a fost supranumit si ,, Republica profesorilor,, deoarece avea multi membri profesori. In total din 1976 si până azi P.Q. a guvernat provincia Québec timp de 20 de ani si in toti acesti ani nu li s-a intâmplat nimic rau nici emigrantilor , nici anglofonilor, dimpotrivă. In plus nu P.Q. a cerut ca Imigrarea pentru Québec să fie la nivel provincial la prima etapă de selectie ci Partidul Liberal care a semnat o intelegere cu Guvernul Federal al Canadei prin d-na Monique Gagnon-Tremblay care a si devenit Ministra a Imigratiei in Québec. Necunoasterea istoriei naste temeri nejustificate, exagerate si paranoiace. In acest timp au avut loc si 2 referendumuri de separare care nu s-a concretizat. In Elvetia , tara democratică prin traditie poporul ere câteva referendumuri in fiecare an, are 4 limbi oficiale si nu este nici o nenorocire. Nu cred ca exista multi imigranti care erau de acord cu decizia PLQ de a dubla aprope taxele la Universitati in timp de 5 ani sau cu Legea speciala 78 impotriva grevelor si a dreptului democratic de asociere, sau cu cei 200 $ pe care ii platiti in plus in fiecare an ca taxa de sanatate – ( impusă de liberali in anul 2010 la 25 $, in 2011 la 100 $ iar in acest an la 200 $ ) cind nu s-a ameliorat nimic in Spitale cu acesti bani. Daca insusi seful PLQ si Prim Ministru nu a mai fost ales de catre propriii lui alegatori in propria sa circumscriptie la Sherbrooke asta spune mult, iar in plus Primul Ministru al Canadei d-l Stephen Harper a afirmat ca in Québec oamenii nu au votat pentru separare ci pentru schimbare iar schimbarile sunt mai mult decât necesare in orice societate, dovadă că in multe tări ale lumii mandatele maxime ale unui Guvern si Partid sunt limitate la maximum 2”.
 V.A. – De altfel francofobia e de neinteles in Québec din partea unor emigranti deoarece ei insisi au ales sa imigreze in Québec , nimeni nu i-a adus aici cu forta, stiind dinainte ca aici predomina limba franceza. Iar In mod normal anglofonii si anglofilii francofobi preferă să se instaleze in Canada engleza sau USA.
 L.B-B. –,,Desi in politica federală a Canadei se recunoaste faptul bilinguismul oficial deci 2 limbi oficiale ale Canadei stiti si dvs. la fel de bine ca mine ca există mai multi candieni francezi bilingvi sau trilingvi decit canadieni englezi. Canada a fost descoperita initial de catre Franta, iar Quebecul a fost una dintre cele 4 provincii care au fondat in 1867 Canada. Acest statut particular al Canadei face ca sa fim si membri ai Francofoniei dar si ai Commonwealthului". 
V.A. - M-ar surprinde neplăcut ca si printre români să existe francofobi si anti-PQ, probabil ca acestia au uitat ca PQ prin Ministrul Imigratiei in anii’80 poetul Gérald Godin a dat 100 000 $ comunitatii romanesti din Montréal pentru un Centru Cultural Românesc, au uitat ca Franta a fost mereu o tară prietenă a României si ca România a fost fondată in 1859 datorită sprijinului Frantei si a lui Napoleon al III-lea, au uitat că dacă România a fost dată pe mâna Uniunii Sovietice si aruncată in aproape 50 de ani de comunism acest lucru s-a făcut după cel de-al doilea razboi mondial cu complicitatea si aprobarea Angliei si a Statelor Unite in februarie 1945 la Yalta. 
L.B-B. – ,,P.Q. se defineste ca un partid social-democrat de centru stânga umanist. Eu personal am decis de alfel ca 25 % din salariul meu sa fie donat la institutii si asociatii caritabile, sa sprijin tot ce este in favoarea ameliorarii nivelului de viata al populatiei . Imi spuneati ca marele arhitect montrealez de origine română Dan Hanganu a avut cele mai mari si mai frumoase proiecte tot in timpul guvernarii P.Q. care a tinut intodeaun la Patrimoniul national 10 % din populatia actuală a provinciei Québec este de origine neo-imigranta , românii reprezentând peste 20 000 din care 18 000 la Montréal, si asta este o avere inestimabila pentru societatea noastră”. 
V.A. – Vad ca iubiti mult cultura, istoria, stiintele umane, asta vine din families sau de la scoala ? 
L.B.-B. – ,,E normal, am crescut intr-o familie de artisti părintii mei, Lucie et Marcel lucrează amândoi in domeniul artelor vizuale". 
V.A. – Ei ce spun despre alegerea dvs. Ca deputat ? 
L.B.B. ,,Sunt mândri de asta inclusiv fratele meu mai mic Maël si prietena mea Stéphanie care de altfel a studiat la Colegiul Gérald-Godin unde dvs. sunteti profesor, tot in stiinte umane si care lucrează in prezent pentru compania aeronautica Pratt-Whitney”. 
V.A. – Dar va trebui să vă mutati la Québec ori Facultatea e la Montréal iar prietena dvs. la fel. 
L.B-B. – ,,Asa este dar distanta nu e atit de mare, Stéphanie este obisnuita cu hiperactivitatea mea si consolata iar studiile se pot face si la timp partial, au existat si alte cazuri de deputati care au facut cariera politica in paralele cu studiile ca André Boisclair fost ministru si chef PQ, in fond si politica este o Scoala intensiva si la timp plin”. 
V.A. – Deceptionati de politica si de politicieni multi se descurajează, se dezinteresează, si nici măcar nu mai merg la vot , fiind scarbiti si preferind sa ignore politica si pe politicieni. 
L.B-B.,,Stiti cind intr-o societate totul merge bine si nu sunt nemultumiri si neajunsuri intr-adevar interesul pentru politica e redus. Dar cand sunt probleme acest interes creste. De exemplu in acest an la aceste alegeri a fost un procentaj de participare de aproape 75 %, un record. Dvs. care sunteti aici de peste 20 de ani ati mai vazut atitea scandaluri de coruptie, abuzuri, minciuni si majorari de taxe si de impozite ca in ultimii ani”
V.A. - Marturisesc sincer ca nu. Dar rezultatele votului arată că trăim intr-o societate foarte divizată. 
L.B-B. – ,,E normal, in toate tările federale societatea este divizată, iar separatisti există si in Franta, si in Spania, si in Belgia, si in Anglia, ba chiar si in Canada engleza si in Uniunea Europeana, si in România – minoritatea maghiară.
 V.A. – Si totusi nu sunt multe nume nequébecoaze printre deputatii alesi ai PQ. 
L.B-B. - ,,Ba sunt, de exemplu Makka Koto originar din Camerun, McKay Scott pe jumătate irlandez, Marie Malavoy de origine franceză , ca să ii numesc pe cei alesi, au fost altii care nu au intrunit numărul de voturi necesare pentru a fi alesi, in plus multi nu erau interesati de P.Q. si au candidat pentru alte partide". 
V.A. – Veţi face o vizită şi in România la Botoşani, oras infrăţit cu Lavalul ? 
 L.B-B. – ,,Cu multă plăcere dacă voi fi invitat. In România nu au fost alesi niciodata deputati tineri de 20 de ani ?!”  (Autor interviu Vania Atudorei, Laval Canada)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu