FĂCLIA exclusiv. Întîlnire cu marea legendă a baletului mondial: la Prima Ballerina Assoluta ALICIA ALONZO
30 august 2012
Articol scris in CULTURA
Duminică, 5 august, ora 17, Gran Teatro di Habana din Cuba.
de Vania Atudorei- Canada, Laval.
Marea Alicia Alonzo în august 2012, coborînd treptele
Teatrului Mare din Havana, ce adăposteşte Baletul
Naţional din Cuba.
|
,,Un tunet de aplauze şi întreaga sală se ridică în picioare, ovaţionînd-o minute în şir pe marea legendă a baletului mondial, fondatoarea şi directoarea generală a celei mai bune trupe de balet din lume. ALICIA ALONZO MARTINEZ, la cei 92 de ani ai săi, îşi face apariţia în loja centrală, condusă şi susţinută de doi bodyguarzi. Deşi este aproape oarbă din cauza unei dezlipiri de retină la ambii ochi, încă din anii 1940 – problemă care a necesitat intervenţii chirurgicale repetate – ea a continuat, chiar şi aşa, să danseze. Am privilegiul să asist la un spectacol de balet excepţional, realizat în colaborare cu Brazilia, „La leyenda del aqua grande”, o frescă a culturii amerindienilor din America Latină la celebra cascadă Iguazu, cu o muzică şi cu decoruri superbe şi cu dansatori incredibil de virtuozi şi de talentaţi, formaţi la şcoala de reputaţie mondială a Aliciei Alonzo.
În imagine in spate renumita Alicea Alonzo Martinez cu Fidel Casto prezintă domnul Vania Atudorei |
Pentru turiştii care merg în Cuba e o mare pierdere să te afli la Havana şi să nu vezi un astfel de spectacol, unic în lume, care are loc numai vineri, sîmbătă şi duminică, pentru numai 25 $, teatrul fiind în centrul Havanei vechi, chiar lîngă Capitoliu.
Pe numele său de la naştere Alicia Ernestina de la Caridad Martinez Hoya, marea artistă s-a născut la 21 decembrie 1921 la Havana, ca fiică a unui ofiţer de armată. La 16 ani s-a căsătorit cu tînărul balerin, coleg al ei, Fernando Alonzo, care avea 23 de ani. Începe să ia lecţii de balet la 10 ani cu Sofia Fedorova şi continuă studiile la New York şi Londra. A debutat la 11 ani, la 29 decembrie 1931, la Teatrul Auditorium de La Havana, dar adevărata carieră de balerină o începe la New York, la vîrsta de 17 ani, dansînd la început în comedii muzicale, iar apoi în balet clasic la American Caravan Ballet, ce avea să devină New York City Ballet.
De o frumuseţe rară şi cu proporţii perfecte, cu o graţie şi o eleganţă unică, Alicia devine repede un star mondial, fiind solicitată de toate marile teatre de balet ale lumii.
***
Am profitat de pauza dintre cele două acte ale baletului „La leyenda del aqua grande” pentru a merge în sala de protocol de la etajul întîi al marelui Teatru din Havana, unde avea loc recepţia în onoarea Aliciei Alonzo, pentru a-i dărui cîteva obiecte din Canada şi a-i pune cîteva întrebări.
Mi-a spus, astfel, că în 1948 a fondat în Cuba Baletul Alicia Alonzo, care a devenit, în 1950, „Escuela Nacional de Ballet Alicia Alonzo”, iar în 1955, la cererea lui Fidel Castro, Baletul Naţional din Cuba. Castro îi oferea o sumă dublă decît cerea Alicia pentru şcoală, profesori, clădire şi toate cheltuielile aferente (200.000 $), o sumă imensă pentru Cuba, dacă ne gîndim că în Cuba salariul mediu este de 20 $ pe lună.
Ambiţia lui Fidel Castro era ca, acolo în Cuba, să fie creată cea mai bună şcoală şi cea mai mare trupă de balet din lume, iar Alicia Alonzo a reuşit această performanţă.
Am întrebat-o care este secretul succesului imens, planetar, al Baletului Naţional din Cuba. Mi-a răspuns că acesta are 120 de balerini, iar secretul lor este o muncă istovitoare şi pasionată, de zi cu zi, practicile şcolii clasice, riguroase, ale baletului clasic rus, combinate cu arta dansurilor şi ritmurilor frenetice latino-americane şi, desigur, cu severitatea directoarei generale. Prestigiul internaţional al trupei este reflectat şi de multele premii şi distincţii. Între onorurile primite de Alicia Alonzo se află şi Medalia „Pablo Picasso”, conferită de UNESCO în 1999. La Havana are loc şi Festivalul Internaţional de Balet, care în această toamnă va fi la cea de a 23-a ediţie.
Am întrebat-o despre relaţiile cu Canada şi mi-a răspuns că are relaţii privilegiate, colaborînd cu „The Canadian Ballet Youth Ensemble” (CBYE) din oraşul Hamilton, ansamblu care a fost invitat şi în Cuba să dea spectacole; dar are legături şi cu Montrealul, unde în februarie 2011 a prezentat baletul Giselle, apoteoză a baletului romantic, în coregrafia şi regia Aliciei Alonzo. După spectacolele prezentate la Montreal, Toronto şi Vancouver în februarie – martie 2011, cinci balerini printre care şi starul Elier Bourzac, care acum e angajat la Alberta Ballet, au cerut azil politic pe motive artistice (le-a fost frică să invoce motive politice) şi au rămas în Canada.
Cu aceeaşi ocazie, Alicia Alonzo mi-a spus că românii au avut şi au balerini excepţionali şi mi-a amintit-o pe steaua Baletului Regal din Londra, Alina Cojocaru, astăzi în vîrstă de 32 de ani, care a dansat şi la Havana. Alicia Alonzo mi-a dăruit un număr al revistei Baletului Naţional din Cuba, cu fotografia Alinei Cojocaru în spectacolul de la Havana. În plus, mi-a mai dăruit trei mari postere color cu ea în spectacole, colecţia completă de timbre editată de Guvernul Cubei în anul 2008, cu ocazia aniversării a 60 de ani de la fondarea Baletului Naţional, un album biografic cu imagini – „Conversaţii cu dansul” – şi cel mai bun parfum de damă, produs în Cuba, care poartă numele Alicia Alonzo. M-am gîndit că acestor obiecte le-ar sta bine într-o vitrină la Liceul de Coregrafie din Cluj-Napoca, fondat în 1950, unde vărul meu, Liviu Apetroaie, a studiat şi a devenit apoi prim-balerin la Opera din Iaşi, a fondat Academia de dans din Maroc şi este maestru coregraf la Centrul Cultural „ Studio des Arts vivants” din Casablanca.
Alicia Alonzo mi-a mai spus că, de-a lungul existenţei, acest celebru balet a pus în scenă 125 de titluri şi că din acestea 25 au fost puse în scenă chiar de ea, în calitate de regizoare şi coregrafă.
Artista îmi dă impresia că trăieşte într-o altă lume, e fascinantă şi misterioasă, nu îi poţi vedea privirea pentru că poartă ochelari închişi, zîmbetul îi este abia perceptibil. E limpede că ea face parte din instrumentele de propagandă ale unei ţări care se zbate cu probleme economice şi sociale pe care cei care au trăit în ţările comuniste le-au cunoscut foarte bine şi, de aceea, evită să dea unele răspunsuri. În prezenţa lui Fidel Castro, marea artistă s-a simţit mereu intimidată şi stressată de charisma, celebritatea şi autoritatea lui Lider Maximo, cum este supranumit Fidel. Şansa de a o întîlni pe această femeie celebră, care a înscris cele mai tulburătoare pagini din istoria baletului clasic internaţional, m-a emoţionat atît de puternic încît, după terminarea spectacolului, aveam impresia că nu poate fi adevărat şi că totul a fost doar un vis.
Prof. Vania ATUDOREI
Montreal, Canada, august 2012
P.S. – Mulţumiri deosebite d-lui Sergio Gonzalez Garcia, directorul Muzeului Numismatic din Havana, pentru permisiunea specială ce mi-a fost acordată de a fotografia în departamentul de medalii imaginea lui Fidel Castro decorînd-o pe Alicia Alonzo.
În celelalte imagini – marea Alicia Alonzo în august 2012, coborînd treptele Teatrului Mare din Havana, ce adăposteşte Baletul Naţional din Cuba; şi masina sa oficială de serviciu, un Audi 4.
Articole din aceeasi categorie
» „Aventurile lui Cepelică” la 55 de ani de la publicarea lor în limba română
» Academia îl va sărbători pe Acad. Marius Sala
» „Sărbătoarea fiilor satului” la Buza
» „Dincolo de foc” cu artistul fotograf MIRCEA ALBU
» Sărbătoarea culturii la Bonţida
» Duminică, la Mociu, Festivalul Interjudeţean de Folclor „Jocul de pe cîmpie”, ediţia XVIII-a
» Expoziţia „Pangratti 31” la Dej
» Acord de cooperare între UBB şi Institutul de Diplomaţie Culturală din Berlin
» Masă rotundă: 72 de ani de la Dictatul de la Viena. Înlăturarea efectelor sale. Tratatul de la Craiova, din 7 septembrie 1940
» Trupa de majorete din Gherla" ( autor Vania Atudorei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu